عمومی | دانشگاه تهران

برگزاری نشست آموزشی تخصصی ایدز و رفتارهای پر خطر در دانشگاه تهران

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران به نقل از معاونت دانشجویی ، همزمان با روز جهانی ایدز نشست تخصصی «ایدز و رفتارهای پرخطر» ویژه مسئولان مراکز مشاوره و اعضای شورای مرکزی کانون همیاران سلامت روان دانشگاه‌های منطقه یک، ۱۴ آذر ۱۳۹۷ در تالار امیر کبیر برگزار شد.
در این نشست رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به پیام دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: «در دنیا ۷۷ میلیون نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند و با وجود درمان‌های ابداع شده، بیش از ۳۵ میلیون نفر تا کنون در اثر این بیماری جان سپرده‌اند. این آهنگ رو به پیشرفت است که کنترل آن نیازمند یک پویش همگانی است».
حمید پیروی افزود: «یکی از علل عدم مراجعه افراد مشکوک و مبتلا به ویروس ایدز به مراکز بهداشتی و درمانی موضوع انگ و تبعیض به این افراد در جامعه است. مشکل انگ و تبعیض را در بحث سلامت روان داریم. برای نمونه خیلی از افرادی که به افسردگی دچار هستند به مراکز مشاوره مراجعه نمی‌کنند و بابت مراجعه به روان‌شناس خجالت می‌کشند. این مشکل در بحث ایدز نیز به همین صورت است، برای مثال در اجرای برنامه‌های روز ایدز و اجرای تست در برخی از دانشکده‌ها با مقاومت افراد مواجه بودیم».
وی هم‌چنین نقش کانون‌های همیاران سلامت در توسعه فعالیت‌های ارتقای سلامت، بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی‌روانی از جمله ایدز را مثبت ارزیابی کرد.
در ادامه دکتر علم، معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به افسارگسیخته بودن بیماری ایدز و هدف گرفتن جوانان توسط آن به اهمیت مبارزه با ایدز در جامعه پرداخت و گفت: «با وجود مبارزات علمی و تلاش مراکز علمی‌تحقیقاتی و سازمان ملل برای مهار این بیماری، آنچه بیشتر اهمیت دارد، مبارزه نرم است. این نوع مبارزه پیشگیری مبتنی بر آگاهی، اطلاع و آموزش است. اگر جامعه را در قبال این بیماری حساس کنیم و افراد را آموزش دهیم، می‌توانیم هم درمان را زودتر شروع کنیم و هم آسیب‌ها را کاهش دهیم».
دکتر علم افزود: «یکی از جوامع هدف ما جوانان به‌ویژه دانشجویان هستند. در این راستا از سال‌های گذشته در سازمان امور دانشجویان به کمک همکاران مراکز مشاوره دانشگاه‌های مختلف، کانون همیاران سلامت روان تاسیس شده و به فعالیت در این زمینه مشغول است».
وی در ادامه گفت: «این کانون‌ها به‌عنوان یکی از سرمایه‌های اصلی در اختیار مراکز مشاوره دانشجویی برای مبارزه با بسیاری از مشکلات از جمله مبارزه با ایدز قرار دارد. امروز تعداد ۳۵۶ کانون همیار سلامت داریم و حدود ۱۴ هزار نفر در این کانون‌ها فعالیت دارند و باید از پتانسیل این کانون‌ها در چرخه آموزش، مقابله، آگاهی و درمان این بیماری بهره ببریم».
در ادامه مراسم، دکتر سیدحسن ریاضی، مشاور معاون وزیر علوم با تاکید بر جدی‌گرفتن شیوع این بیماری گفت: «برخلاف روند جهانی که نرخ شیوع ایدز رو به کاهش گذاشته در کشور ما این موضوع رو به افزایش است. در چند سال اخیر وارد موج سوم ایدز در ایران شده‌ایم که بیشترین شیوع از طریق رابطه جنسی است و جمعیت مورد هدف این بیماری بیشتر جمعیت جوان و دانشجویی کشور است».
دکتر ریاضی بر نقش کانون‌های همیار سلامت در این زمینه تاکید کرد و افزود: «درحال حاضر کانون‌های همیار سلامت، تنها تشکل غیررسمی دارای ظرفیت برای اجتماعی کردن آموزش، پیشگیری و مبارزه با این مسئله بسیار حساس است. محیط‌های دانشجویی کاملاً این ظرفیت را دارند که با فرایند برنامه‌ریزی شده و کوتاه‌مدت بسیاری از موانع فرهنگی‌اجتماعی به‌وجود‌آمده در این زمینه را حل و فصل کنند و به جامعه این امکان را بدهند که یک مواجهه معقول و منطقی با این موضوع داشته باشد».
هم‌چنین در این نشست با موافقت دکتر درودی مدیر دفتر ایدز سازمان ملل در ایران (UNAIDS) قرار شد، کارگاه‌های آموزشی در زمینه پیشگیری و اطلاع‌رسانی برای اعضای کانون همیار سلامت روان با کمک دفتر ایدز سازمان ملل متحد در ایران، در سال ۲۰۱۹ برگزار شود.