عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد

همایش ایدز

"برای آگاهی از سلامت خود من هم آزمایش HIV می‌دهم"

به همت گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی؛

همایش ایدز برگزار شد


به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت شهرستان اسدآباد،به مناسبت هفته جهانی ایدز همایشی با حضور فرماندار ، رئیس دانشکده و همچنین معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان اسدآباد و همکاران دانشکده و سفیران سلامت ادارات در سالن کانون پرورش فکری به همت گروه مبارزه با بیماری‌ها، برگزار گردید.


حمیدوند فرماندار شهرستان اسدآباد، برگزاری این همایش با موضوع ایدز را امیدوار کننده دانستند و افزودند؛ با توجه و اهمیت بیشتر به مقوله ایدز در شهرستان، می‌توان پیشگری و کنترل و آموزش بهتر و جدی‌تری در جهت آشنایی با این ویروس داشت.

با شناسایی بیماران مبتلا به ایدز و حمایت از آنان، این بیماران را به تشکیل و راه‌اندازی تشکل و انجمن مبتلایان به ایدز شهرستان تشویق کنیم.

با راه‌اندازی تشکل مبتلایان به ایدز، ضمن ارتباط و آشنایی بیماران مبتلا با یکدیگر و نجات از انزوا و تنهایی، این امر از نقش موثری در کنترل و خدمات‌رسانی‌های مختلف به این قشر برخوردار خواهد بود.

در ادامه همایش رئیس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد و متخصص بیماری‌های عفونی دکتر یوسفی، آمار جهانی مبتلایان به ایدز را ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر و تعداد مبتلایان در ایران را ۳۷ هزار و ۶۵۰ نفر اعلام کردند که از این تعداد حدود ۵۰ درصد مردان و ۵۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهد .

به گفته ایشان بهترین راه مقابله با این بیماری ارائه خدمات درمانی به افراد مبتلا به این ویروس میباشد و درباره برنامه بهداشت جهانی یعنی برنامه ۹۰-۹۰-۹۰  توضیحاتی ارائه نمودند و افزودند؛

بر اساس این برنامه  ۹۰ درصد افراد ناقل ویروس را شناسایی کنیم، ۹۰ درصد افراد شناسائی شده را تحت کنترل و درمان قرار دهیم و ۹۰ درصد بتوانیم افراد تحت درمان را دراین مسیر نگه داریم که اگر این طور باشد، ایده‌آل‌ترین وضعیت در ارتباط با ویروس ایدز را داریم.

در مورد راه‌های پیشگری از انتشار این ویروس، چند راه‌کار برشمردند که عبارتند از ؛

۱- درمان زودهنگام افراد مبتلا به ویروس HIV

۲- پرهیز از رابطه جنسی محافظت نشده

۳- اجتناب از مصرف مواد مخدر به صورت تزریقی

۴- بارداری مادران مبتلا به ویروس پس از درمان تحت نظر مراکز مشاوره رفتاری

البته قابل ذکر است که موارد فوق بیشترین آمار مبتلایان به ایدز را نیز شامل می‌شود.

در پایان همایش با اهداء لوح تقدیر از فعالان ایدز شهرستان اسدآباد، تجلیل به عمل آمد.