عمومی | دانشگاه گیلان

دوره مهارتی دانش افزایی “آموزش مبتنی بر دیالوگ” برگزار شد

صبح روز پنجشنبه ۱۵ آذر، دوره مهارتی دانش افزایی با عنوان “آموزش مبتنی بر دیالوگ: راهنمای ارتباط و درک حضور دانشجو” در اتاق شورای معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان برگزار گردید.

دکتر محمدرضا نیسانی مدرس دوره با اشاره به مشکلات و چالش های جدی که در سر راه ارتباط مردم قرار گرفته انسان های امروز را موجوداتی دانست که کمتر یکدیگر را درک می‌کنند و به پیش داوری یکدیگر می‌پردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، تفاوت بین صحبت، بحث، مناظره وگفتگو کردن و در انتها تفاوت این موارد با دیالوگ را تشریح کرد.

وی گفت در صحبت کردن هیچ هدف خاصی را دنبال نمی کنیم؛ اما در بحث کردن به دنبال رسیدن به یک هدف واحد هستیم تا به نتیجه مشخصی برسیم‌. وی مناظره را راهی برای تلاش کردن برای رسیدن به حق خودمان و مناظره را همراه با برد و باخت دانست.

وی در توضیح گفتمان، آن را تنها واژه ای دانست که در آن ارتباط وجود ندارد بلکه اندیشه مسلط بشر در یک دوره زمانی خاص است.

این عضو هیات علمی ضمن متفاوت دانستن دیالوگ با موارد دیگر، افزود: سقراط دیالوگ را دارای سه ویژگی می دانست؛ ۱.دیالوگ به معنی کشف حقیقت، ۲‌.دیالوگ یعنی آگاهی به نادانی خویشتن،۳.هیچگاه نوشتار جای دیالوگ را نمی گیرد.

در دیالوگ دو مفهوم اساسی ارتباط و شناخت باید با هم باشند در غیر اینصورت دیالوگ معنا پیدا نمی کند. وی دیالوگ را درک حضور دیگری دانست و اظهار داشت:  تمام زندگی ما دیالوگ است ؛ تمام حرکات ما از نشستن، راه رفتن، همه دیالوگ هستند متاسفانه خیلی از رفتارهای ما در کلاس درس دیالوژیک نیست. مهمترین ابزار معلم در تدریس زبان او است؛ خیلی از مواقع ما از زبان به درستی استفاده نمی کنیم. در صورتی که زبان، یک دیالوگ است ؛ اکثر معلم های موفق آنهایی هستند که کلاس را تبدیل به کلاس زندگی می‌کنند. افرادی که اهل دیالوگ هستند، مدام امید می بخشند.یکی از دلایل اینکه معلم ها امیدبخش نیستتند این است که ما دیالوگ را فقط در حد رشته شان بلدند. معلم هایی که فقط در حد رشته خودشان می‌دانند، معلم های موفقی نیستند. دیالوگ به معنی تفکر انتقادی است. معلمی که اهل دیالوگ است کسی است که اندیشه ها را به چالش می کشد؛ اما در همین به چالش کشیدن، اهل احترام است و فرصتی برای اندیشیدن پیدا می کند. این دوره آموزشی با پرسش و پاسخ حضار پایان یافت.