عمومی | دانشگاه کردستان

پیام رئیس دانشگاه کردستان به مناسبت روز دانشجو: ارزشمندترین سرمایه کشور جوانان هستند

درود بر شهیدان، درود بر سه شهید دانشجوی ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که سمبل استکبار و استبداد ستیزی و دفاع از استقلال کشور و سمبل دفاع از آزادی هستند. نقش و رسالت های علمی و آموزشی و پژوهش دانشگاه در توسعه کشور بسیار مهم است. لذا جامعه از ما انتظار پیشتازی در عرصه علم و دانش را دارد.
انتظار می رود که جامعه علمی و دانشگاهی کشور بتواند که با دید علمی مسائل و مشکلات جامعه را بررسی نموده و ایده و نظر بدهند و به مسئولان در تصمیم گیری ها مشاوره بدهند.
با این نگرش دانشگاه ها به عنوان نهادی عمومی، دارای مسئولیت های اجتماعی هم هستند و دانشگاه به عنوان نهادی مستقل از قدرت های سیاسی و اقتصادی، با تکیه بر دانش و معرفت مبتنی بر عقلانیت برای بررسی، نقد و اصلاح و بهبود امور ورود می نماید لذا دانشگاه نه برای کسب قدرت، بلکه برای تحقق منافع و مصالح اجتماعی فالیت می کند و این موجب مقبولیت اجتماعی آن می گردد.
اما دانشجویان یعنی جوانان آرمانگرا روشنفکر و کنشگر در صف مقدم فعالیت های اجتماعی دانشگاه قرار می گیرد. جنبش دانشجویی ایران دارای قدمتی به تاریخ دانشگاه های کشور می باشدو دارای ماهیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی می باشد. حضور جنبش های دانشجویی در برهه هایی از زمان چون دهه ۳۰، ۵۰ و ۶۰ ملی شد و این در زمان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی کاملا مشهود است.
۱۶ آذر نماد فعالیت های سیاسی، اجتماعی و مشارکت جویی سیاسی دانشجویان در کشور است.
اگر اجازه دهیم دانشجویان می توانند پیشاهنگ حرکتی باشند که موجب تحرک در جامعه شود.در این صورت دانشجو با توجه به نقش مطالبه گری خویش می تواند بیانگر مشکلات و دردهای جامعه باشد و در ایفای نقش و جایگاه اجتماعی دانشگاه اثرگذار باشد.
دانشجویان قشر بیدار و هوشیار جامعه هستند و نقش مهمی در ارتقا سطح علمی و فرهنگی جامعه بر عهده دارند. با توجه به نقش آنها در حال و آینده کشور، گرانقدرترین و ارزشمندترین سرمایه کشور هستند.
در پایان مجددا روز دانشجو را به همه دانشجویان و دانشگاهیان تبریک عرض نموده و امیدوارم که جامعه بتواند گام هایی در راه رفع مشکلات جوانان و دانشجویان بردارد.