عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

تمامی بسته های تحول در حوزه آموزش در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی پوشش داده شد



دکتر امیرمحسن ضیایی مهمترین عامل پیشرفت و توسعه اجتماعی کشور را آموزش دانست و گفت: آموزش پدیده ای پیچیده، موثر و متاثر بر مجموعه علمی کشور و درحال حرکت است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در اولین همایش ارایه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با بیان این موضوع که تغییرات در حوزه آموزش به کندی اتقاق می افتد، گفت:  چنانچه زیرساختهای حوزه آموزش، سنجه های نرم افزاری و نگرش افراد درصحنه عمل  به آموخته ها تبدیل شود؛ آموزش علیرغم روند کندی که طی می کند، ماندگار نیز خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه اظهار داشت: طرح تحول آموزش وارائه برنامه های "سند تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی" در مفهوم کلی اصلاح آموزش عالی سلامت است که از سال گذشته به همت معاون آموزشی وزارت بهداشت و استقرار مفاهیم جدید آموزشی، اهداف این طرح با سرعت بیشتری نسبت به گذشته در حال تحقق است.

دکتر ضیایی در ادامه سخنان خود  با اشاره به اعضای هیات علمی بعنوان یکی از بزرگترین سرمایه های دانشگاه، مشارکت وتعامل بیشتر مفاخرعلمی دانشگاه را در راستای دستیابی به اهداف برنامه تحول نظام آموزش علوم پزشکی خواستار شد.

معاون آموزشی با اشاره به تطبیق برنامه طرح مذکور با اسناد بالادستی خاطرنشان کرد: بر اساس سند تحول و نقشه جامع علمی سلامت و همچنین برنامه ششم توسعه سه اصل توسعه به معنی بهبود شاخص های توسعه ای آموزش، بقا  به معنی تضمین کیفیت و اعتبار بخشی نظام آموزشی و همچنین توسعه  زیر ساخت ها مد نظر است.

وی در ادامه سخنان خود ضمن تشریح بسته های تحولی در حوزه آموزش، از پوشش تمامی برنامه های بسته های تحولی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد.

وی با اشاره به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بعنوان اولین دانشگاهی که حیطه های تمایزعلمی را با روشی نظام مند و قابل دفاع شناسایی کرده است، ارائه نقشه هوشمند به منظور تقویت بخش تمایز یافته را مورد تاکید قرار داد.

تدوین مدل استقرار و پیشبرد اهداف  "سند تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی" با اقداماتی نظیر ساماندهی کارگروهها و کمیته های ذیل هر کارگروه، تدوین برنامه عملیاتی، تطبیق با بسته های تحولی، تدوین پروژه های مطالعاتی و اجرایی و تنظیم جلسات ارائه پیشرفت پروژه ها و اخذ بازخوردهای گروهی بخش دیگری از سخنان دکتر ضیایی را به حود اختصاص داد.

وی در ادامه انتقال درک مفهومی تمامی موارد برنامه تحول در آموزش در سطح ستاد دانشگاه و حوزه معاونت آموزشی وهمچنین  گفتمان سازی (انتقال این درک به سایر بخش های دانشگاه) را تشریح و به مواردی همچون ایجاد مفهوم ارتقا آکادمیک دانشگاه ازطریق  طرح تحول، ترجمه بسته ها به نسخه اختصاصی، توجیه مدیران، اعضا هیات علمی و کارکنان و ... اشاره کرد.

به گفته دکتر ضیایی برنامه جامع ارتقای نظام مند کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی، برنامه تحول در ارزشیابی دستیاران تخصصی و فوق تخصصی، تحلیل سیستماتیک برون داد گروههای آموزش بالینی، تدوین سندتمایز و مرجعیت آکادمیک دانشگاه و تدوین سند توسعه رشته و مقاطع آموزشی براساس تمایز دانشگاه نیز نتایج کوتاه مدت پروژه های اجرا شده و یا در حال اجرای طرح تحول در آموزش پزشکی است.

وی در ادامه تمرکز بر برنامه های دراز مدت، انتظام در حرکت علمی دانشگاه، مشارکت اعضای هیات علمی، ایجاد رقابت مثبت در دانشگاهها، حرکت هم نوا و هم افزا در سطح کلان دانشگاهها، تعیمق بخشیدن به توسعه آمایشی نظام آموزش عالی سلامت، متمایز نمودن دانشگاه، حرکت به سمت ایجاد مرجعیت علمی، حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم، پاسخگو کردن دانشگاه به نیازهای نظام سلامت بعنوان یک تکلیف مهم نظام آموزشی و ... را از جمله دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام آموزشی در کشور ذکر کرد.