عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گیلان

مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ پیش از ظهر امروز – چهارشنبه، مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر (روز دانشجو) با حضور پرشور اساتید، مسوولان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و سخنرانی دکتر میر لوحی- استاد دانشگاه امام صادق (ع) در سالن اجتماعات مرکز آموزشی درمانی الزهراء (س)رشت برگزار شد.


دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر و تبریک این روز به دانشجویان، در این مراسم گفت: از گذشته یک نگاه درمان محور در دانشگاه های علوم پزشکی شکل گرفته بود که این نگاه، هزینه های بسیاری را برای دانشگاه ها در پی داشت. در حال حاضر علاوه بر مقوله درمان مقوله های آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و دانشجویی نیز از برنامه های پیش روی دانشگاه است.


رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شکل گیری ۱۱ تشکل دانشجویی در دانشگاه، خاطر نشان کرد: در سال های اخیر، نگاه خاص دانشگاه به حوزه های فرهنگی دانشجویی سبب تشکیل این تشکل ها شد، و هم اکنون دانشجویان در حوزه های مختلف فرهنگی دانشجویی در حال فعالیت هستند. دکتر یوسف زاده اظهار داشت: نبود زیر ساخت های مناسب و متمرکز نبودن مجموعه های مختلف دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کنار هم، یکی از بزرگترین چالش های پیش روی دانشگاه است.


وی ادامه داد: کمتر دانشگاهی با این قدمت در کشور وجود دارد که وضعیت زیر ساخت هایش شبیه دانشگاه علوم پزشکی گیلان باشد که بعد از چند دهه فعالیت، هنوز هم ساختان معاونت فرهنگی دانشجویی آن به صورت استیجاری است. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تصریح کرد: از زمانی که یک فرد از دبیرستان جدا شده و به عنوان دانشجو وارد عرصه دانشگاه می شود، باید خوی جستجو گری در وی تقویت شده و برای هر سوالی و مسئله ای که در ذهن او ایجاد می شود به دنبال یک پاسخ و راه حل اساسی باشد. وی ادامه داد: شخصیت فردی یک دانشجو از دوران مدرسه شکل می گیرد و ممکن است دانشگاه دیگر نتواند تغییری در آن ایجاد کند، اما آن چه که مهم است و باید مد نظر یک دانشجو قرار گیرد؛ تقویت حس جویندگی و کسب مهارت های مختلف برای ورود به اجتماع است.


وی با بیان این که منظور از مهارت، فقط مهارت دانش پزشکی گیلان نیست، افزود: یک فرد باید در کنار کسب مهارت های دانشی، مهارت های گوناگون اجتماعی را نیز فرا بگیرد تا در آینده بتواند در عرصه های مختلف اجتماعی از آن بهره مند شود. دکتر یوسف زاده با بیان این که فلسفه وجودی معاونت فرهنگی دانشجویی در دانشگاه ها بر این اساس است تا دانشجویان در کنار آموزش، پرورش نیز پیدا کنند و برای پذیرش مسوولیت های مختلف اجتماعی آماده شوند، گفت: دانشجویان افراد اثر گذار و تصمیم سازان آینده کشور هستند و اگر این مهارت ها را در دانشگاه فرا نگیرند، قطعاً برای آینده خود و جامعه دچار چالش خواهند شد.


رییس دانشگاه ادامه داد: ما دانشجویان را امانتی می دانیم که از طرف خانواده ها به ما سپرده شده اند و در این خصوص سعی تمام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر این است تا این امانت ها با سلامت از مسیر پر فراز نشیب دانشجویی عبور کنند. دکتر یوسف زاده با بیان این که دانشجویان مسیر را می شناسند و در هدف گذاری ها اشتباه نمی کنند، اظهار داشت: فعالیت های سیاسی نیز یک ضرورت است، جامعه به سیاسیون آگاه، سالم و مردمی برای آینده کشور نیاز دارد، اما نباید دانشجویان در این مسیر آسیب ببینند.


رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان این که تمام فعالیت های این دانشگاه بر اساس برنامه و نقشه در حال انجام است، تاکید کرد: ما ترجیح می دهیم با یک نقشه و یک برنامه از پیش تعین شده به سوی هدف حرکت کنیم.
وی ادامه داد: هدف ما این است تا در این مسیر دانشجویانی پر نشاط و توانمند به جامعه عرضه کنیم تا قابلیت پذیرش مسوولیت های اجتماعی را در آینده داشته باشند.


دکتر محمد رستم پور- سرپرست معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست، گفت: ۱۶ آذر روزی است که به نام دانشجویان پایه گذاری شد و نقش بسیار مهم و ارزشمند شما دانشجویان را در فراز و نشیب تحولات کشور مشخص نمود. وی ادامه داد: روزی که نشان دهنده نقش دانشجو در جهت اعتراض به استبداد پهلوی و استکبار آمریکایی مطرح است.


دکتر رستم پور، با اشاره به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: خوی استکبارگری آمریکا علیه مردم ایران در طول تاریخ مشهود بوده است و در این مسیر سعی شد تا با ترفند های مختلف علیه مردم ایران اقدام کند.
وی ادامه داد: ملت های جهان، در قضایایی قتل خبر نگار عربستانی، حقوق بشر آمریکایی را فهمیدند، که این ها از حقوق بشر، فقط به عنوان ابزاری برای امیال خود استفاده می کنند.


حجت الاسلام علی اسماعیلی – مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه والای دانشجو در پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران و به همت خون شهدای والا مقام، یک فرصت در اختیار جوانان این کشور قرار گرفته است تا در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی جامعه نقش آفرینی کنند.


در ادمه دکتر میر لوحی- استاد دانشگاه امام صادق (ع) در خصوص آزادی، دموکراسی آمریکایی و فلسفه روز دانشجو برای حضار به سخنرانی پرداخت .
سپس نمایندگان تشکل ها، کانون ها (و بسیج دانشجویی، کانون های فرهنگی، شورای صنفی دانشجویان، انجمن های علمی، کمیته تحقیقات دانشجویی) به بیان مسایل و مشکلات حوزه های خود پرداختند.
در پایان از ۴۰۰ دانشجوی برتر علمی، فرهنگی، پژهشی، قرآنی و ورزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تجلیل شد.
گفتنی است: اجرای سرود نیایش توسط گروه همخوانی دانشجویان و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با حضور رییس دانشگاه و معاون و مدیران حوزه های فرهنگی، دانشجویی و آموزشی از دیگر بخش های این مراسم بود. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حاشیه برگزاری این مراسم، در یک نشست که بیش از ۲ ساعته به طول انجامید به سوالات دانشجویان جواب داد./ع-د /غ