عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

اهمیت و شرافت پزشکی به آن است که به خوش ساختار ترین پدیده آفرینش می پردازد

نشست علمی تازه های بیماری های تیروئید و اخلاق  و معنویت در پزشکی که با حضور دکتر منوچهر مهرام، رئیس دانشگاه، دکتر افشار رئیس بنیاد ملی نخبگان قزوین،روسای مراکز آموزشی و درمانی، پزشکان و دانشجویان، روز ۱۴ آذر ۹۷ در سالن اجتماعات مرکز آموزشی و درمانی مستقل ولایت برگزار شد.

دکتر فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در این نشست گفت: در اخلاق پزشکی دو مطلب را دنبال می کنیم، یکی بررسی ماهیت اخلاق که ساختار وجودی هر انسان را نشان می دهد و دیگری اخلاق  پزشکی که اهمیت و شرافت آن ، این است که به خوش ساختار ترین پدیده آفرینش می پردازد.

دکتر عزیزی افزود: اخلاق حرفه ای، شاخه ای از اخلاق است و در مورد حرفه ای که شریف ترین حرفه است، بحث می کند و موضوع اخلاق پزشکی، آداب و تنظیم رفتار حاکم بر رفتار شغلی پزشکان است و مرکز  این رفتار آن بخشی است که بین بیمار  و پزشک حاکم است.

رئیس پژوهشکده غدد درون درون ریز و متابولیسم در ادامه به موضوعات تعاریف دیگر اخلاق پزشکی و مهم ترین مکتب های اخلاقی، اشاره کرد و افزود: در قرن اخیر دو مکتب مختلف اخلاقی داریم، یکی اخلاق انتفاعی و مادیاست و دیگری مکتب اخلاق اسلامی و نوع دوستی. مکتب اخلاق انتفاعی مادی یا اصالت لذت، مبتنی بر حفظ منابع شخصی است که این فلسفه اخلاق غرب است.

دکتر عزیزی ادامه داد:  چهار مبنای اخلاقی در اخلاق مبتنی بر نوع دوستی، چنین است: ارزش برای اختیار و استقلال، وظیفه سودمند بودن، وظیفه عدم زیان مادی و اضرار و ارزش نهادن به عدالت به معنای توزیع منصفانه دانش.

عضو هیات امنای دانشگاه ضمن اشاره به گسترش اخلاق در حرفه پزشکی و جدایی پزشکی و معنویت گفت: در چند سال اخیر، شکاف عمیقی بین علم پزشکی و حالات اعتقادی و معنوی ایجاد شد و پزشک و پرستار و صاحبان حرف پزشکی، تنها مسائل جسمی سلامت و به مقدار کم تری مسائل روانی سلامت را در دانشکده های پزشکی آموخته و در طبابت خود نیز منظور می نمایند.

دکتر عزیزی با بیان احساس نیاز به بازگشت به معنویت گفت: از ۵۰ سال پیش، این نیاز احساس شد و تحقیقات نشان داد؛ کسانی که معنوی هستند، از سلامت بیشتری برخوردارند. از این رو در اجلاس سال ۱۹۸۳ برابر با  ۱۳۶۳ شمسی سازمان جهانی بهداشت، تفکر معنوی مورد توجه قرار گرفت و در سال ۱۹۹۷ سلامت معنوی را به عنوان یک بعد  از ابعاد چهارگانه، روحی،  جسمی و اجتماعی اضافه کرد.

این دانشمند قزوینی در ادامه به اهمیت و ارزش اخلاق از دیدگاه اسلام پرداخت و کمال حقیقی را در قرب به پروردگار دانست و توصیه های اسلامی را در این زمینه یادآور شد و افزود:  در معاینه و لمس بدن بیمار، ظرافت های لازم حرفه ای را رعایت کنیم. آسان ترین و موثرترین و کم هزینه ترین راه درمان را انتخاب کنیم. با همراهان بیمار، همدلی کرده و رفتار مناسب و مشفقانه داشته باشیم.

پیش از این نشست، دکتر منوچهر مهرام، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با خوش امد گویی به دکتر عزیزی و همراهان ایشان را الگوی علمی و نظم دانست و گفت: دکتر عزیزی عمر خود را صرف علم کرده و از افتخارات کشور می باشند.

پخش کلیپ تصویری زندگی نامه دکتر عزیزی و پاسخگویی به پرسش های فنی و پزشکی شرکت کنندگان از دیگر برنامه های این نشست بود.