عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری بیستمین جلسه‌ آموزش رابطان سلامت پروژه تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه آموزش مهارت فرزند پروری به رابطان سلامت اسلامشهر سه شنبه  ۱۳ آذر ۹۷ در سالن اجتماعات مرکز بهداشت اسلامشهر، با حضور خادم روانشناس بالینی و کارشناس سلامت روان وزارت بهداشت، دکتر توکلی کیا مدیر پروژه و متخصص اجتماعی پزشکی، دکتر قره خانی کارشناس مسئول بهداشت خانواده ستاد اسلامشهر، اسلامی نیا کارشناس فرهنگ سلامت معاونت اجتماعی و تعداد بسیاری از رابطان سلامت برگزار شد.
در ابتدا دکتر توکلی کیا مدیر پروژه  ECD ضمن تبریک به رابطان و بیان رسالت داوطلبان سلامت گفت: داوطلبان و سفیران سلامت از خود مردم هستند که بدون هیچ چشم‌ داشتی، ضمن برقراری ارتباط مناسب با مردم در قالب برنامه ملی خود مراقبتی،  با ارتقای سواد سلامت جامعه در حوزه‌های مختلف سطح سلامت مردم شریف شهرستان را بهبود می‌بخشند.
مدیر پروژه رشد و تکامل همه جانبه دروان اولیه کودکی افزود: با توجه به اینکه  ۱۴ آذرماه روز جهانی داوطلبان است این روز را خدمت شما که مهم ترین عضو پروژه هستید تبریک می گویم. حضور داوطلبان فعال و پرانرژی مثل شما و توانمندسازی و انتقال آموزش مطالب از شما به مادران و توانمندسازی آن ها جهت ارتقاء این پروژه از نکات مثبت این برنامه است که فقط با اراده و حمایت شما دوستان داوطلب قابل انجام است.
خادم در ابتدای کلاس مرور جزئی بر مبحث جلسه قبلی داشت و به سوالات رابطان در مورد مباحث جلسه قبلی پاسخ داد.
درادامه کارشناس سلامت راون گفت: برای برقراری ارتباط مثبت و قوی با کودکان بایستی زمان کافی و مناسبی را با فرزند خود صرف کنید، فعالیت مشترک لذت بخشی را با فرزند خود انجام دهید و با آن صحبت کنید ، احساسات خود را نشان دهید و کودک را تحسین کنید.
خادم گفت: به کودک توجه کنید و رفتارهای مناسب آن را در بعضی مواقع تقلید یا تکرار کنید تا آنچه که کودک انجام می دهد مورد توجه قرار بگیرد . همچنین توجه نکردن و نادیده گرفتن رفتار نامناسب، در تربیت کودک موثر می باشد. بعضی از رفتارهای کودک که از شدت کمی برخوردار است و با خطر جدی برای کسی همراه نیست، مانند: جیغ زدن ، گریه کردن برای دستیابی به خواسته شخصی،  شکلک درآوردن ، بحث کردن، جلب توجه کردن را باید نادیده گرفت. والدین نباید تحت تاثیر فشار اجتماعی قرار گرفته و رفتار نامناسب کودک را نادیده بگیرند.
وی افزود: در الگوهای ثبت رفتار، به توصیف رفتار به سه موضوع عمده جدول توصیف رفتار، جدول هفتگی ثبت رفتار، جدول ترسیم رفتار باید توجه کرد که در مورد این جداول توضیحات را ارائه داد و با پرسش و پاسخ از رابطان به آموزش استفاده از جدول ها پرداخت.
در ادامه خادم افزود: نکات کلیدی ثبت رفتار به این گونه است که بلافاصله بعد از انجام رفتار باید آن را ثبت کرد و به حافظه، حدس و گمان نباید اتکا نمود. ضمن ادامه کار جاری از گوشه چشم رفتار کودک را در زمان مشخص و خاص زیر نظر گرفت و رفتارش را ثبت کرد.
در انتهای آموزش خادم علل مشکلات رفتاری کودک را مورد بررسی قرار داد که علت های آن عوامل محیطی، ژنتیکی و جامعه است. درپایان در مراسمی به مناسبت روز جهانی داوطلب  از رابطان پروژه تقدیر و تشکر شد و تقدیرنامه به داوطبان سلامت داده شد.
خبر: اسلامی نیا
عکس: بیاتی