عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

کاربرد ستاره در نقوش مهم‌ترین تفاوت اشکال هندسی ایران و مراکش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرمان، دانشکده معماری هنر و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان روز گذشته با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان، سلسله نشست‌های تخصصی معماری را با موضوع هندسه نقوش در قالب سه کارگاه برگزار کرد.

میهمان ویژه و سخنران این نشست‌ها ژان مارک کاسترا مشاور طراحی معمار مشهور نورمن فاستر با مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه، جمعی از استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان به موضوع نقوش هندسه سنتی کارگاه بازتعریف الگوی خوب در معماری با تاکید بر نقوش و گره‌های پارسی را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

موضوعات بعدی کارگاه‌های علمی ژان مارک کاسترا، محورهای تمرین طراحی با الگوی هندسی و بررسی خودتشابهی در سبک تزئینات پارسی بود.

ژان مارک کاسترا با تشریح کاربرد ستاره در بنیاد نقوش ایجادشده هندسی، غنی‌ترین کشورها در استفاده از این نقوش را ایران و مراکش معرفی کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین نقاط تمایز بین اشکال هندسی مراکش و ایران استفاده از ستاره‌های هشت‌پر در مراکش و پنح‌پر در آثار ایرانی است.

وی با تحلیل چگونگی شکل‌گیری ابتدایی این نقوش، روند تکاملشان و نحوه پرکردن فضاهای خالی ایجادشده با نقوش مرتبط افزود: ایرانیان بسیار هنرمندانه از ترکیب این نقوش بهره برده‌اند و من با دیدارهایی که از مکان‌های مختلف ایران داشته‌ام، امروز می‌گویم که عاشق ایرانم.

مشاور طراحی معمار مشهور نورمن فاستر در تشریح پترن‌ها گفت: پترن‌ها پاسخی هستند به این پرسش که چگونه فضا را به کمک یک واحد تکرارشونده پرکنیم.

‌‌‌‌

به گزارش آنا، جان مارک کاسترا هنرمند و مولف برجسته فرانسوی است که در زمینه هنر نقوش اسلامی فعالیت‌های چشمگیری دارد، ازجمله فعالیت‌های هنری و علمی او را می‌توان از تالیف دو کتاب اسلیمی و هندسه منعطف نام برد.

وی استاد مدعو دانشگاه هنرهای سنتی کازابلانکای مراکش است و از آثار او را در فضای معماری می‌توان به پروژه‌های انستیتو علوم و تکنولوژی شهر مصدر امارات، ساختمان پارلمان ملی ابوظبی امارات، شهر آبی عمان و موزه ملی شیخ زاید ابوظبی با مشارکت معمار مشهور، نورمن فاستر بیان کرد.

انتهای پیام/۴۰۶۲/