عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود

برنامه ریزی ما در دانشگاه آزاد اسلامی تامین آینده دانشجویان است/ راه اندازی سراهای نوآوری برای داد و ستد محصولات دانش بنیان

دکتر طهرانچی در جشنواره انرژی و مواد:
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: : برنامه ریزی ما در دانشگاه آزاد اسلامی به نحوی است که دانشگاه باید مجموعه ای پویا و زنده و تامین‌کننده آینده جوانان باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه جشنواره انرژی و مواد که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب صبح امروز در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در نخستین گردهمایی استادان، دانشجویان و اهل فن حوزه انرژی و مواد، اظهار داشت: این سوال مطرح است که چرا دانشگاه باید محور توسعه باشد و چگونه می‌تواند در این محور نقش خود را به خوبی ایفا کند؟

وی ادامه داد: در گذشته دور، زمانی که ایران تمدن علمی دوره اسلامی را رقم می‌زد، دانشمندان ما در حوزه «دانش» و «صناعت» فعالیت داشتند و نگاه آنها فقط محدود به حوزه سخت نبود، بلکه حتی شعر و ادب هم وارد صناعت شده بود، اما زمانی وارد دوره جدید شدیم که دانشگاه به صورت ناقص در کشور ما متولد و مفهوم علم و تکنولوژی و فن ‌شناخت ناقص به کشور منتقل شد.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: در این دوره تصور از فن‌ شناخت ناقص بود و موجب شد نگاه دانشگاه به فناوری جامع نباشد و دانشگاه را مانند کارخانه دیدیم که باید اجزای آن را در کنار هم قرار دهیم تا به تولید محصول منجر شود. آن چیزی که به عنوان فن شناخت از آن یاد می شود، می بایست در زیست بوم هر کشور تعریف شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در این دوره، کارخانه‌ها یکی پس از دیگری وارد کشور شد، گفت: در تاسیس کارخانه موضوعی که به آن توجه نشده بود، این بود که کارخانه موجود رشد یابنده نیست، بلکه علم و فناوری است که باعث رشد کشور می‌شود و اگر تکنولوژی این کارخانه‌ها هم به صورت صحیح وارد کشور شده بود، این سال ها در تولید نیز پیشرفت چشمگیری داشتیم.

باید آینده دانشجویان را تامین کنیم

وی با بیان اینکه اکنون دانشجویان از وضعیت علم و ناکارآمدی آن نگران هستند، اظهار داشت: در این موضوع دانشگاه متهم اصلی است، چرا که کارشناسانی تولید کرد که هدف از آن نقش‌آفرینی در کارخانه‌ها بود، بنابراین چنین دانشجویی نمی تواند در فضای رو به جلویی که اکنون در جهان به وجود آمده و هر لحظه متحول می‌شود، پیش برود.

وی افزود: اکنون تغییرات به قدری سریع شده که به راحتی نمی توانیم آنچه آموخته‌ایم را با تکنولوژی جدید منطبق کنیم.

فقط به فکر روشن ماندن چراغ دانشگاه نباشیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عمر دانشجویان بزرگترین ودیعه ای است که در اختیار دانشگاه قرار دارد، تاکید کرد: این سرمایه برای ما ارزش بسیار دارد و باید آینده دانشجویان را تامین کنیم و تنها به فکر روشن ماندن چراغ دانشگاه نباشیم، بلکه آنچه باید برای ما حائز اهمیت باشد، روشن کردن چراغ آینده دانشجویان و کشور است.

وی ادامه داد: باید الگوی ذهنی که از مفهوم آموزش، پژوهش و فناوری در دانشگاه داریم را تغییر دهیم، بنابراین دانشگاه باید از مفهوم کارشناسی که در دهه‌های گذشته تعریف شد و مبتنی بر این مدل وارد تحصیلات تکمیلی شده‌ایم، گذر کند.

دکتر طهرانچی با اشاره به کلیشه ای بودن مفهوم آموزش عالی در ایران، گفت: مرحوم باغچه‌بان در سال ۱۳۰۳ در تبریز مدرسه ناشنوایان ایجاد کرد. این دانشگاه سال ۱۳۱۹ نیز در تهران راه‌اندازی شد، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ناشنوایان فقط نیاز به مدرسه داشتند؟ چرا آموزش عالی در این ۸۰ سال برای ادامه تحصیل آنها اقدامی نکرده بود؟ دلیل این است که به آموزش عالی به صورت کلیشه‌ای نگاه می‌شد.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اکنون لازم است در حکمرانی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری دوباره اندیشیده شود، گفت: زمانی که دانشگاه‌های ما خواستند وارد مباحث فناوری شوند، عنوان فناوری را به معاونت پژوهشی اضافه کردند و فقط به مفهوم آن توجه داشتند، غافل از اینکه اگر مفاهیم را به صورت درست درک نکنیم، نمی توانیم آینده دانشجویان را تامین کنیم و نقطه ضعف ما در همین بدفهمی مفاهیم است.

وی با بیان اینکه اقتصاد جدید با اشکال اقتصاد در گذشته متفاوت است، خاطرنشان کرد: اکنون اقتصاد، نوآورانه است و در این اقتصاد، اندیشه منبع تجارت و اشتغال قرار می‌گیرد، البته این موضوع در گذشته نیز وجود داشت که به آن علم‌الحیل می‌گفتند که به معنی بکارگیری دانش بود. پس ما پیشینه اقتصاد نوآورانه را داریم و اکنون باید دانشجویان به ما کمک کنند تا این مفاهیم و حرکت آن را بازتعریف کنیم.

برای آینده جوانان نیازمند ریل‌گذاری جدید هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به تدوین سراهای نوآوری آزاد در واحدهای دانشگاهی کرده و قرار است در این سراهای نوآوری مانند تیمچه‌هایی که در بازار بود، تولیدکننده، خریدار و فروشنده در کنار یکدیگر قرار گیرند و علم و محصولات دانش بنیان را داد و ستد کنند.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که برای سراهای نوآوری آزاد در نظر گرفته‌ایم، دانشجویان محور این سراها خواهند بود و قبل از اینکه وارد جامعه و بازار کار شوند، شغل خود را پیدا کرده و تمرین خواهند کرد، چرا که در گذشته آشنایی جوانان با محیط کار از ابتدای ۱۸ سالگی شروع می‌شد، اما با آمدن دانشگاه به ایران، سن کار از ۱۸ سالگی به ۳۲ سالگی رسید و این در حالی است که در سن ۳۲ سالگی شخصیت افراد شکل گرفته و ما در این ۱۴ سال دانشجویان را به افرادی پشت میزنشین تبدیل کرده‌ایم که به ناچار علاقمند به شغل‌های پشت میزی هم هستند.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: سرای نوآوری آزاد محیطی است که دانشجویان کار خود را در محیط تمرینی پیدا می‌کنند و درخصوص آن آموزش می‌بینند و مانند سنت استاد شاگردی در دکان‌های گذشته، کسب تجربه می‌کنند تا به این صورت خمیرمایه شخصیتی آنها شکل بگیرد و با مفهوم کار آشنا شوند، بنابراین ما در دانشگاه آزاد اسلامی به این اندیشه رسیده‌ایم که برای آینده جوانان نیازمند ریل‌گذاری جدید هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: برنامه ریزی ما در دانشگاه آزاد اسلامی به نحوی است که دانشگاه باید مجموعه ای پویا و تامین‌کننده آینده جوانان باشد، نه اینکه عمر دانشجویان را در اختیار داشته باشیم تا فقط به دانشگاه بیایند و ۱۳۲ واحد درسی بگذرانند و فارغ‌التحصیل شوند، بلکه این رویکرد در حال تغییر است.

وی افزود: ما این تحول را در دانشگاه آزاد اسلامی شروع کرده‌ایم و واحد تهران جنوب که یکی از محیط‌های تربیت‌کننده مهندسان زبده برای کشور بوده، این تحول را به خوبی درک کرده و در حوزه مواد و انرژی پیشقدم شده است. بر این موضوع تاکید داریم که توان تحصیلات تکمیلی باید هدفمند باشد، چرا که با مجموعه‌های از هم گسسته نمی‌توان چالش‌ها و مسائل کشور را حل کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بیان اینکه مفاهیمی که امروز کشور درگیر آن است، چند وجهی است، اظهار داشت: امروزه نمی‌توان نگاه یک‌ بعدی به انرژی داشت و باید موضوعات مربوط به انرژی را از دیدگاه‌های حقوقی، جامعه‌شناسی، اقتصادی، مهندسی و... بررسی کرد.