عمومی | دانشگاه شیراز

نشست خبری مشترک رئیس دانشگاه شیراز و رئیس دانشگاه درسدن آلمان

نشست خبری مشترک پروفسور حمید نادگران ،رئیس دانشگاه شیراز و پروفسور هانس مولر اشتاین هاگن ،رئیس دانشگاه درسدن آلمان در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز برگزار شد.
در این نشست روسای دو دانشگاه به سوالات اصحاب رسانه پاسخ دادند.
رئیس دانشگاه درسدن آلمان در این مراسم نسبت به همکاری با دانشگاه شیراز برای کشف و تجاری سازی گیاهان دارویی استان فارس ابراز تمایل کرد.
پرفسور هانس مولر_ اشتاین هاگن گفت: با توجه به اینکه فارس در رشته زیست شناسی و گیاه شناسی به دلیل وجود گیاهان دارویی فراوان در این استان شهرت دارد،اساتید دانشگاه درسدن آلمان علاقه مند هستند که در این زمینه کار کنند و دانشجویان دکتری نیز در این زمینه فعالیت خواهند کرد.
وی ادامه داد: با توجه به امکانات موجود در دانشگاه درسدن آلمان کار روی گیاهان دارویی فارس با همکاری دانشگاه شیراز جزو همکاری های مشترک این دو مرکز علمی خواهد بود؛به طوری که هم برای کشف و هم تجاری سازی این گیاهان اقدام می شود.
پرفسور مولر گفت: با توجه به پتانسیل های بالای دانشگاه شیراز، ما همکاری هایمان را گسترش می دهیم.
وی یادآور شد: با توجه به شرایط موجود به همکاری بیشتری بین دانشگاه ها نیاز است .
رئیس دانشگاه درسدن آلمان در پاسخ به سوالی درباره همکاری این مرکز علمی برای مقابله با بحران آب و خشکسالی گفت: دانشگاه شیراز خود فعالیت های بسیاری در این زمینه انجام داده به طوری که دانشگاه درسدن هم از دانشگاه شیراز خواهد آموخت اما با توجه به امکانات و فناوری های قابل توجهی که داریم می توانیم به منظور مدیریت آب و خشکسالی با دانشگاه شیراز همکاری کنیم.
پرفسور مولر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من سیاستمدار نیستم اما دولت فدرال آلمان و دولت ایالتی ساکسونی همچنان پشتیبان دانشگاه های ایران و همکاری علمی با این کشور است.
دکتر مولر به روابط تجاری صاحبان صنایع آلمان با آمریکا نیز اشاره کرد و ادامه داد: روابط خارجی برای کشوری صنعتی همچون آلمان به صنایع وابسته است و بیشتر صاحبان صنایع، شرکای تجاری آمریکایی دارند و تصمیم گیری برای آنان در این مورد سخت است.
رئیس دانشگاه درسدن آلمان تصریح کرد: در بیشتر موارد دولت آلمان راحت تر از صنایع، همکاری با ایران را دنبال می کند و سیاست کلی این کشور تشویق همکاری با ایران است.
وی یادآور شد: بیانیه خبری مفصلی توسط دانشگاه درسدن به همه خبرگزاری های محلی در آلمان و اتحادیه اروپا درباره مراسم اهداء دکتری و همکاری با دانشگاه شیراز منتشر خواهد شد.
وی تاکید کرد: میگویند ''آدم از چیزی که نمی شناسد می ترسد'' اطلاع رسانی هایی که درباره امنیت ایران بین اساتید و دانشجویان ما انجام می گیرد تکثیر کننده این موضوع است که ایران کشوری با استاندارد بالا می باشد.
وی افزود: شهر زیبای شیراز برای ما شناخته شده نبود بخشی از فعالیت دانشگاه درسدن معرفی این شهر به دانشجویان و اساتید است اما این معرفی فرایندی است که یک شبه فراهم نمی آید؛ شیراز و ایران جای امنی است و از بسیاری از کشور های اروپایی بیشتر احساس امنیت می کنم.
پروفسور حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز هم در جمع خبرنگاران گفت: این دومین مدرک دکتری افتخاری دانشگاه شیراز است که اهدا می شود ودکتری افتخاری قبلی به برنده جایزه نوبل شیمی اعطا شد.
وی یادآور شد: تفاهم نامه ای با دانشگاه درسدن آلمان منعقد گردید تا بر اساس آن تبادل استاد و دانشجو، برگزاری کنفرانس های علمی و فعالیت های پژوهشی بین این دو دانشگاه انجام گیرد.
وی گفت: در فضای سیاسی خصمانه امروز دانشگاه شیراز سعی بر ایجاد فضای تحت عنوان دیپلماسی علمی و ورزشی دارد به طوری که برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان غرب آسیا جز برنامه های آتی است.
رئیس دانشگاه شیراز افزود: یکی از دلایلی که آمریکا نتوانست در اجماع جهانی علیه ایران به نتیجه برسد دیپلماسی علمی دانشمندان و دانشگاهیان بوده است ؛ طی تعامل دانشگاهیان با کشورهای اروپایی فعالیت های مشترک علمی بین آنها رقم خورده و شاید آنها هم نتوانند از ایران دست بکشند.