عمومی | دانشگاه بین المللی امام خمینی

نشست مطبوعاتی معاونت پژوهشی برگزار شد

به مناسبت تبیین برنامه های هفته پژوهش نشست مطبوعاتی با حضور دکتر مهدی زندیه، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه و دبیر جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری منتخب استان و دکتر فرزاد ابراهیمی، مدیر امور پژوهشی و دبیرکمیته علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری استان  امروز ۱۳ آذر ماه در دانشگاه برگزار شد.

در این نشست مطبوعاتی در ابتدا دکتر زندیه، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیان داشت: شعار  هفته پژوهش در امسال با عنوان “پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی ” انتخاب شده است.وی با اشاره به فعالیت های کارگروه پژوهش و فناوری در استان افزود: این کارگروه متشکل از اصحاب صنعت و دانشگاه و به ریاست استاندار و دبیر علمی همایش در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) فعالیت می کند.

دکتر زندیه اظهار داشت: به منظور انتخاب طرح های پژوهشی استانی ۲۰ محور در این کارگروه مشخص و به همه نهادها و دانشگاه هاطی فراخوانی اعلام شد که  در نهایت ۶۸ طرح از مراکز و دانشگاه های مختلف استان دریافت شد و پس از داوری و ارزیابی در کمیته ها به علت نبود بودجه لازم تنها هفت طرح به عنوان اولویت های استان مورد پذیرش قرار گرفت.
وی اظهار داشت: این طرح ها مبتنی بر نیازها و وضیعت قزوین در حوزه های مختلفی چون محیط زیست، آب و کشاورزی و  شرایط پسا تحریم هستند.
دکتر زندیه با اشاره به اینکه  فعالیت های پژوهشی دانشگاه بین المللی امام خمینی در سالهای اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده  با ارائه گزارشی بیان داشت: این دانشگاه دستاوردهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی ممتازی را به همراه داشته است.به طوریکه سرانه مقاله دانشگاه نیز در سال ۹۲ به میزان ۱.۳۹ بوده اما در پایان سال ۹۶این رقم به ۲.۰۲ رسیده است.همچنین مبلغ قرارداد های پژوهشی دانشگاه از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در سال ۹۲ به ۱۱ میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال در سال ۹۶ افزایش یافته است.
وی  افزود: ، افزایش تعداد مقالات علمی پژوهشی از ۳۴۶ به ۶۱۹ مورد و همچنین تعداد کتاب های چاپ شده از ۲۱ به ۵۴ را نیز از دیگر موفقیت های پژوهشی این دانشگاه است.
دکتر زندیه همچنین گفت: طبق اطلاعات استخراج شده از پایگاه شاخص های اساسی علم ISI-ESI نشان می دهد تعداد ۵۳ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور در بین موثرترین های دنیا قرار گرفته اند که دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در بین دانشگاه های جامع در جمع موثرترین های دنیا قرار گرفته است.
وی افزود:براساس آخرین فهرست مقالات یک درصد برتر کشور که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISI منتشر کرده است، مقالات دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از رشد قابل توجهی در سال های اخیر برخوردار بوده است.
وی خاطر نشان شد: این دانشگاه همچنین بر اساس شاخص ها از نظر میزان استناد نسبت به کل مقالات ( موثرترین تولیدات علمی)، در دوره سه ساله ۲۰۱۵ تا۲۰۱۷ در بین دانشگاه های جامع کشور رتبه دوم را کسب کرد.

دکتر زندیه که خود نیز به عنوان یکی از مفاخر علمی کشور شناخته شده اضافه کرد: یکی از افتخارات این دانشگاه این است که در چند سال گذشته  استاد سعید عباس بندی عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار دارد که طبق آخرین گزارش پایگاه استنادی جهان اسلام در میان پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۸  نام ۱۶ استاد برجسته کشور نیز وجود دارد که پروفسور عباس بندی نیز جزو این ۱۶ پژوهشگر برتر می باشد.

وی با اشاره به موفقیت گروه رباتیک دانشگاه بیان داشت:کسب عنوان قهرمانی لیگ اختراعات در چهارمین دوره مسابقات کشوری رباتیک در گروه  مهندسی برق از دیگر موفقیت های این دانشگاه می باشد.
دکتر زندیه افزود: همچنین توسعه  قراردادهای ملی و بین المللی و طرح سی دی اس که از طرح های راهبردی منطقه ای و استراتژیک و در سطحی  بالاتر از برنامه های جامع شهری است از برنامه های این حوزه می باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه همچنین بیان داشت: مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه نیز طی مراسمی روز دوشنبه ۱۹ آذر ماه در دانشگاه برگزار و از ۱۴ پژوهشگر برتر  دانشگاه در بخش اعضای هیات علمی و ۵ دانشجوی پژوهشگر در مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا تقدیر خواهد شد.

در ادامه دکتر فرزاد ابراهیمی مدیر امور پژوهش دانشگاه با ارائه گزارشی از روند برگزاری  برنامه های هفته پژوهش استان  گفت: در شورای سیاست گذاری بزرگداشت هفته پژوهش، کمیته علمی چهار نشست را با حضور معاونان پژوهشی تمام دانشگاه های استان و نمایندگان دستگاه های صنعتی برای انتخاب پژوهشگران برتر برگزار کرده است.
دکتر فرزاد ابراهیمی افزود: در این کمیته از هرکدام از دانشگاه های بین المللی امام خمینی(ره)، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، سایر دانشگاه های آزاد، پیام نور و واحدهای تابعه آن و سایر دانشگاه ها یک عضو هیات علمی و یک دانشجوی برتر پژوهشگر انتخاب و تجلیل خواهند شد.
وی اضافه کرد: همچنین از حوزه علمیه یک استاد و یک طلبه برتر، از آموزش و پرورش یک معلم و یک دانش آموز، مراکز تحقیقات صنعتی استان یک نفر، از مراکز تحقیقات کشاورزی یک نفر، دستگاه های اجرایی یک نفر و پارک علم و فناوری استان یک نفر به عنوان پژوهشگر و فناور برتر انتخاب خواهند شد.
ابراهیمی ادامه داد: از میان دستگاه های اجرایی نیز یک دستگاه به عنوان دستگاه پژوهشی برتر انتخاب و معرفی خواهد شد.
وی اظهار داشت: همچنین از میان مراکز تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی نیز واحد برتر با همکاری اتاق بازرگانی انتخاب خواهد شد.
ابراهیمی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناوری استان نیز گفت: این نمایشگاه در سال جاری از ۲۴ تا ۳۰ آذرماه به میزبانی دانشگاه پیام نور استان قزوین با بیش از ۵۰ غرفه برگزار خواهد شد.همچنین مراسم افتتاحیه در دانشگاه پیام نور قزوین و مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نیز ۲۸ آذر ماه در دانشگاه برگزار خواهد شد.
وی افزود: همچنین در نمایشگاه سراسری نیز که سوم تا ششم دی ماه در تهران برگزار می شود دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز غرفه خواهد داشت.