عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های برنامه کنترل بیماری ایدز آموزش و اطلاع‌رسانی جامعه است

دکتر ندا موصلی اضافه کرد: پزشکان و دندان‌پزشکان به‌عنوان اولین سطح مواجه با بیمار، می‌توانند با مشاوره و ارجاع افراد مشکوک به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری نقش بسیار مهمی در شناسایی بیماران دارند.
دکتر موصلی افزود: یکی از استراتژی‌های جهانی در مورد بیماری ایدز تا سال ۲۰۲۰، شناسایی ۹۰ درصد از موارد بیماری در جوامع است و ۹۰ درصد باید روال درمان را طی کنند و به مرحله‌ای برسند که قابل‌انتقال در جامعه نباشند.
وی اظهار داشت: در کشور ما روند شناسایی بیماران از سال ۹۴ شروع‌شده و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از بیماران شناسایی و ۵۷ درصد روند درمان را طی می‌کنند و تا رسیدن به شاخص جهانی که ۹۰ درصد می‌باشد، فاصله‌داریم و در این راستا باید تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی درمان و همچنین نهادها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان یک تریبون اطلاع‌رسانی عمل کنند تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم و به شاخص جهانی برسیم.
متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: هم‌اکنون ۳۶ میلیون نفر در کل جهان درگیر بیماری ایدز می‌باشند که بیشترین بار و شیوع این بیماری در کشورهای جهان سوم بخصوص کشورهای آفریقایی می‌باشد.
دکتر موصلی خاطرنشان کرد: بیماری ایدز سال‌هاست که شناسایی‌شده و افراد نباید ترسی از انجام تست HIV داشته باشند و پزشکان از طریق بیماریابی به‌موقع و تشخیص آن و برداشتن انگ تشخیص این بیماری می‌توانند به شناسایی موارد جدید این بیماری کمک کنند.
وی بیان کرد: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان، یک مجموعه کامل از لحاظ تعداد نیروهای فنی (پزشک، ماما، کارشناس مشاوره و نمونه‌گیر خون)، تجهیزات و داروها می‌باشد که بیش از ۹۰ درصد از خدمات مشاوره‌ای، درمانی و پیگیری را به‌صورت رایگان برای این بیماران به‌صورت مستمر، ارایه می‌دهند.
انتهای پیام/ س.غ/۳۰۳۰