عمومی | دانشگاه علم و فرهنگ

برگزاری بین‌المللی مسابقات مناظره علمی دانشجویی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم وفرهنگ نقل از ایسنا؛ مهندس مهدی کاظمی خالدی، در نشست خبری مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات ملی مناظرات علمی دانشجویان ایران با بیان این‌‌که مرحله کشوری مسابقات در آذر ماه سال جاری در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد، گفت: در این رقابت‌ها، مناظره‌ها از لحاظ این‌که کدام تیم غلط یا درست می‌گوید داوری نمی‌شود بلکه از جنبه علمی بررسی خواهد شد .

کاظمی خالدی درباره تیم داوری این مسابقات گفت: سه داور عضو هیات علمی در گروه داوری حضور دارند که پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات وزارت ارشاد پشتیبان و راهبر تیم داوری استادان هستند هم‌چنین سه داور دانشجو که از برترین دانشجویان دوره‌های گذشته هستند در تیم داوری حضور دارند .

وی با اشاره به این‌که مرحله کشوری این مسابقات از ۱۸ آذر تا ۲۰ آذر در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود، گفت: دوازده تیم به مرحله کشوری رسیده‌اند که تیم‌های برگزیده علاوه بر جوایزی که در مراحل استانی دریافت کرده‌اند، در این مرحله نیز موفق به دریافت جوایزی شده و به تیم اول مبلغ چهار میلیون تومان و تیم دوم دو میلیون تومان جایزه اهدا می‌شود، تیم اخلاق هم از میان گروه‌های شرکت‌کننده معرفی خواهد شد .

وی افزود: با توجه به بستر فضای مجازی زمینه‌ای فراهم شده که پرطرفدارترین تیم مرحله کشوری هم معرفی شود.

کاظمی خالدی با بیان این‌که ۵۷۷ گروه دانشجویی در گروه‌های چهار نفره در مرحله استانی این مسابقات شرکت کردند، گفت: مرحله استانی این مسابقات در ۲۳ استان و ۹ دانشگاه در شهر تهران برگزار گردید و مهرماه مرحله منطقه‌ای در استان‌های چهارمحال و بختیاری، گیلان، خراسان رضوی و دانشگاه علم و صنعت تهران با حضور ۵۶ تیم برپا شد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های استان چهارمحال‌و بختیاری با ۹۶ تیم و بعد از آن یزد، زنجان و هرمزگان با ۳۲ تیم، بیش‌ترین تیم‌های شرکت‌کننده را داشتند. از میان دانشگاه‌های شهر تهران هم دانشگاه تهران با ۱۲ تیم و دانشگاه علم و صنعت با ۱۰ تیم بیشترین گروه‌های شرکت‌کننده در این مسابقات را دارا بودند.

کاظمی خالدی افزود: در نهایت ۱۲ تیم به مرحله کشوری رسیده‌اند تا مشخص شود هفتمین نشان خواجه‌نصیرالدین طوسی به کدام تیم می‌رسد. اخلاق گفت‌وگو یکی از پارامترهای مهم این مسابقات است که در داوری هم مشهود است و تیم داوری مسائل علمی، اخلاق گفت‌وگو و فن بیان را داوری می‌کنند.

دبیر مسابقات مناظرات دانشجویی با اشاره به این که هر سال افزایش حضور خانم‌ها را در این مناظرات شاهد هستیم گفت: امسال ۵۸ درصد شرکت‌کنندگان آقا و ۴۲ درصد آن‌ها خانم بودند، هم‌چنین ۵۴ درصد دانشجویان از رشته‌های علوم‌انسانی، ۳۸ درصد علوم‌پایه و فنی و بقیه از سایر  رشته‌ها در این مسابقات شرکت کردند.

کاظمی خالدی با بیان این‌که ۷۶ درصد شرکت‌کنندگان دانشجوی مقطع کارشناسی، ۷ درصد مقطع ارشد و ۵ درصد دانشجوی مقطع دکتری هستند افزود: تیم‌های شرکت‌کننده مخالفت یا موافقت خود را درباره گزاره‌هایی که تالیف شده اعلام کرده‌اند. این گزاره‌ها در موضوعات توسعه و پیشرفت، اخلاق اجتماعی، سلامت و سیاست که هر کدام ۶ یا ۷ زیربخش داشته‌‌اند نزدیک به ۴۰۰ گزاره در این مسابقات استفاده شده است. از ابتدای اسفندماه تا پایان مسابقات مرحله منطقه‌ای در دانشگاه‌های کشور ۶۰۷ مناظره دانشجویی برگزار شده است.

کاظمی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: امسال برای مرحله کشوری محورهای ویژه‌ای در نظر گرفته شده که در گزاره‌ها نمایان است؛ محورهایی مانند چهل‌سالگی انقلاب، امور صنفی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی دانشگاه‌ها که تقریبا نزدیک به ۸۰ گزاره‌ را به تیم‌ها اعلام کرده بودیم که براساس موضع تیم‌ها درباره موافقت یا مخالفت آن‌ها ۱۲ گزاره‌ نهایی مشخص شد.

ترویج فرهنگ گفت‌وگو به کمک مناظرات دانشجویی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست با بیان این که در سال جاری جهاد دانشگاهی نزدیک به ۲۳ طرح ملی و سراسری را در سراسر کشور اجرا کرده است، گفت:‌ این طرح ها با همکاری دوستان درمراکز، سازمانها و واحدهای جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف اجرا شده که دانشجویان متناسب با علایق و سلایق خود در این طرح ها شرکت کنند .

عیسی علیزاده با اشاره به برگزاری "بیست وپنجمین دوره کتاب سال دانشجویی" و "هفدهمین جشنواره پایان نامه سال دانشجویی" در سال جاری، درباره برگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی اظهار کرد: باوجود این‌‎که مناظره مبحثی است که نیاز به پژوهش و تحقیق دارد اما عنصر اصلی آن فرهنگی است. مهم‌ترین جزء عنصر فرهنگی گفت‌وگو است، کاری که سازمان دانشجویان انجام داده زمینه‌سازی برای کرسی‌های آزاد اندیشی است اما این فرهنگ باید از سنین کمتر بین افراد رواج پیدا کند .

وی ادامه داد: اساس کار دانشجویان در این مسابقات علاوه بر کار تیمی، تمرین نهادینه شدن گفت‌وگو در جامعه است. موضوع مناظرات یکی از مطالبات قدیمی فضای دانشجویی است که بسیاری از نهادها و سازمان‌ها در برگزاری آن به ما کمک می‌کنند .

علیزاده بابیان این‌که امسال شاهد رشد و بلوغ چه درحوزه کیفی و در چه حوزه کمی در مسابقات هستیم، گفت:‌ وجه تمایز این برنامه با برنامه‌های مشابه و رکن اصلی این مناظرات در دفاع علمی از آرا و عقاید است .

بانکی شامل ۵۵۰ گزاره

دبیر علمی هفتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی نیز با اشاره به این‌که از گذشته بیش از ۴۰۰ گزاره گردآوری شده بود، گفت: در این دوره با توجه به در نظر گرفتن مسائل مختلف کشور ما ۱۵۰ گزاره جدید را تدوین کردیم یعنی در مجموع بانک ما ۵۵۰ گزاره دارد.

مهدی عباسی افزود: بخشی از ۱۵۰ گزاره‌ای که عرض کردم جدید بود و بخشی قدیمی. ما این ۱۵۰ گزاره را در اختیار شورای علمی مسابقات گذاشتیم. این شورا جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستند که طی جلسات متوالی و گفت‌وگو با این عزیزان نهایتا ۸۰ گزاره به تایید رسید و سعی کردیم این ۸۰ گزاره را در سه مقوله دسته‌بندی کنیم.

وی با اشاره به نزدیکی به چهل‌سالگی انقلاب، تصریح کرد: بخشی از گزاره‌ها را تحت عنوان چهل سالگی انقلاب گذاشتیم، در این گزاره‌ها مجموعه‌ای از دستاوردهای انقلاب و شبهاتی که در این حوزه مطرح بود را در قالب گزاره‌ها گنجاندیم.

عباسی افزود: از آنجایی که این مناظرات در آستانه روز دانشجو برگزار می‌شود، بخشی از مسائل به حوزه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و صنفی دانشگاه‌ها باز می‌گردد. همچنین چون در آیین‌نامه گزاره‌ها آمده که گزاره‌ها باید به مسائل روز کشور نزدیک باشد بخشی از آن‌ها مرتبط به مسائل روز کشور است. هم در خصوص مسائل روز کشور و هم درباره مسائل چهل‌سالگی انقلاب گزاره‌هایی درباره رسانه‌ها داشتیم.

عباسی درباره انتخاب نهایی گزاره‌ها تصریح کرد: گزاره‌ها بر اساس مخالفت یا موافقت گروه‌ها مشخص می‌شود و تیم‌ها مخالفت یا موافقت خود را درباره ۸۰ گزاره از قبل اعلام می‌کنند و برمبنای این که چه تعداد از گزاره‌ها مخالف یا موافق داشتند و نهایتا این که کدام گزارها می‌توانند گزاره مسابقات نهایی باشند ترکیب آن‌ها مشخص می‌شود. از آنجایی که اعلام موضع گروه‌ها واقعی است شورای علمی گزاره‌های مسابقات فینال را مشخص نمی‌کند.