عمومی | دانشگاه شهید چمران اهواز

حضور انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان

نمایشگاه هفته پژوهش، به عنوان بستری برای ترویج و تشویق و نمایش دستاوردهای علمی نهادها، دستگاه ها و صنعتگران استان خوزستان و تبادل ایده‌های دانشگاه و صنعت، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز در حال برگزاری است .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، انجمن‌های علمی دانشجویی این دانشگاه که خاستگاه اصلی ایده‌های نو در زمینه علوم مختلف و مرکز کشف و رشد استعدادهای علمی دانشجویان هستند، امسال در ششمین دوره متوالی با حضور در نمایشگاه هفته پژوهش، در کانون توجه پژوهشگران و صنعتگران خارج از دانشگاه قرار گرفته است.

از مهمترین اختراعات به نمایش درآمده‌ی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در نمایشگاه هفته پژوهش می‌توان به آسانسور فضایی (اختراع دانشجویان انجمن علمی مهندسی برق)، دستگاه تولید آب از رطوبت‌ هوا (اختراع دانشجویان انجمن علمی مهندسی علوم آب) و دستگاه کنترل‌کننده دمای سطح سلول خورشیدی (اختراع دانشجویان انجمن علمی مهندسی مکانیک) اشاره کرد.

در بخش ترویجی این نمایشگاه نیز انجمن علمی دانشجویی «ژنتیک بیوتکنولوژی» به ارائه دستاوردهایی با  موضوع: ناهنجاری‌های ژنتیکی و آگاهی در زمینه سندروم‌ها خصوصا سندرم رِت و داون، آگاهی‌بخشی در خصوص سرطان سینه، آسیب‌شناسی ازدواج‌های فامیلی، آسیب‌های ازدواج‌های با سن پایین، چگونگی تشکیل ذائقه‌های مختلف در انسان و پیش‌زمینه‌های ژنتیکی افراد در زمینه‌سازی اعتیاد در نمایشگاه هفته پژوهش پرداخته است.

انجمن علمی دانشجویی «مشاوره» با موضوعاتی همچون دستگاه‌های سنجش استرس، سنجش توانایی یادگیری و حافظه افراد، توزیع پرسش‌نامه در خصوص اعتماد به نفس، موفقیت و حالات روحی و روانی، در نمایشگاه حضور دارد.

انجمن علمی دانشجویی «کشاورزی» نیز به ارائه ماکت در خصوص انتقال مفاهیم کشاورزی همچون موضوعات به‌زراعی و نمایش سیستم‌های آبیاری و زهکشی به صورت مدارهای بسته آبیاری پرداخته است.

دستاوردهای انجمن علمی دانشجویی «فلسفه» در این نمایشگاه، نشان دادن مفاهیم فلسفی و نقش فلسفه در شکل‌گیری علوم مختلف، معرفی فلاسفه و اندیشه‌های تاثیرگذار آنان بر ابعاد زندگی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مردم است.

انجمن علمی دانشجویی «شیمی» با استفاده از آزمایش های شیمیایی و کاربردهای آن در صنعت، زندگی روزمره، صنعت دارو، لوازم بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی، همچنین مزیت‌ها و معایب استفاده از صنایع شیمیایی در زندگی بشر و پیشرفت روزافزون صنعت پتروشیمی در وسایل و ابزارآلات مختلف و انجام آزمایشات ساده برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه، در این نمایشگاه حاضر است.

انجمن علمی دانشجویی «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» در نمایشگاه هفته پژوهش به ارائه نقش اطلاعات و دسته‌بندی آنها، چگونگی مستندسازی اطلاعات به صورت سیستماتیک، معرفی پایگاه ‌های داده معتبر و چگونگی جستجوی مقالات برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه می‌پردازد.

انجمن علمی دانشجویی «زمین‌شناسی» هم در این نمایشگاه انواع سنگ‌های زینتی و قیمتی و تاثیر زمین‌شناسی نفت در اقتصاد و توانمندی‌های موجود در این زمینه را برای مخاطبان معرفی می کند.

غرفه انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، امروز سیزدهم آذرماه در آخرین روز از برپایی نمایشگاه از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح و بعدازظهر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در سالن امام رضا(ع) واقع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی اهواز پذیرای بازدیدکنندگان است.

شایان ذکر است، انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز از چهارم تا هفتم آذرماه امسال در یازدهمین جشنواره ملی حرکت به میزبانی دانشگاه اصفهان حضور یافتند که در آیین پایانی این جشنواره، انجمن علمی دانشجویی «زمین‌شناسی» شایسته‌ی تقدیر در بخش انجمن برتر و انجمن علمی دانشجویی «مکانیک بیوسیستم» شایسته‌ی تقدیر در بخش نشریه شناخته و تقدیر شدند.