عمومی | بنیاد ملی نخبگان

ریشه‌یابی؛ گام اول حل آسیب‌های اجتماعی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای زمینه‌سازی برای اثرگذاری بیشتر مستعدان‌برتر در جامعه بومی، نشست هم‌اندیشی با معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان اردبیل با هدف آشنایی مستعدان‌برتر با آسیب‌های اجتماعی برگزار شد.

در این نشست، خدادادی؛ معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان اردبیل شناخت آسیب‌های اجتماعی و نحوه پیشگیری از آنها را امری مهم تلقی و بر لزوم ریشه‌یابی مشکلات تاکید کرد.

وی رفتارهای پرخطر، خشونت و گسترش آن در بین افراد جامعه، اعتیاد به مواد مخدر سنتی و صنعتی، سرقت و دیگر مشکلات اجتماعی را از مصداق‌های بارز آسیب‌های اجتماعی برشمرد.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان اردبیل، افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه را نشان از وجود مشکلات اساسی در سیستم‌های سیاسی، اقتصادی، قضایی، مدیریتی و اداری یک کشور دانست و اظهار داشت: عوامل به وجود آورنده آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، خشونت و نزاع، افزایش طلاق و حاشیه‌نشینی شهری را می‌توان غفلت‌زدگی مسئولان، عدم آموزش صحیح در آموزش‌و‌پرورش و سوءمدیریت دانست.

خدادادی حاشیه‌نشینی را پتانسیل بزرگ آسیب‌ها و بزهکاری‌های اجتماعی برشمرد و افزود: در مواجهه با یک آسیب اجتماعی بایستی ابتدا علل و عوامل آن به طور دقیق بررسی شود؛ سپس راهکارهای کارشناسی مناسب که قابلیت اجرا داشته باشد، ارائه و در نهایت با اجرای دقیق این راهکارها به نتیجه مطلوب در کنترل و کاهش آسیب دست یافت.

وی با اشاره به موضوع طلاق، آموزش‌ها و مشاوره‌های قبل از ازدواج را اقدامی لازم توصیف کرد و یادآور شد: آموزش مهارت‌های زندگی از جمله فرهنگ گفت‌وگو و مفاهمه و مهارت‌های رفتاری، از عوامل مهم در کاهش آسیب طلاق است.

در ادامه این نشست، شرکت‌کنندگان به ارائه پیشنهاداتی در خصوص بررسی نقش پدر در کنترل آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها و عدم نگاه سیستمی به مسائل و آسیب‌های اجتماعی از سوی نهادهای مرتبط، پرداختند.

لازم به ذکر است، در پایان این نشست، از دو نفر از استعدادهای برتر استان اردبیل به عنوان فعال حوزه فرهنگی با اهداء لوح سپاس، تقدیر شد.