عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

بی‌تاثیری تحریم‌های اولیه نشانه فروپاشی نظام تحریم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرمان، سجاد فرجی دیزجی ظهر امروز در کارگاه معرفت‌افزایی و هم‌اندیشی اساتید با موضوع آثار تحریم‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی علیه ایران با اشاره به آغاز دور جدید تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران اظهار کرد: بر اساس مطالعات آماری که صورت گرفته است، تحریم‌های وضع شده علیه ایران می‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیرگذار باشد؛ اما به مرور زمان بی‌فایده خواهند شد.

استادیار دانشگاه تربیت مدرس افزود: در دوران پس از انقلاب سیاست‌‌های خصمانه غرب باعث شده دیپلماسی خارجی ایران از سمت کشورهای غربی به سمت کشورهای شرقی متمایل شده و به همین دلیل اثر تحریم‌های غرب بر کشور کم‌اثر شده است.

فرجی‌دیزجی با اشاره به نظر کارشناسان مختلف جهانی درباره افزایش قدرت موشکی ایران گفت: وضع تحریم‌ها علیه برنامه‌های موشکی موجب افزایش قدرت نظامی ایران و پیشرفت‌های روزافزون آن شده است.

وی تصریح کرد: به اعتقاد کشورهای اروپایی مشکل آمریکا با ایران صرفا مسئله هسته‌ای نیست و اعتقاد دارند ایران دارای برنامه‌های بلندپروازانه بوده و به همین دلیل برجام از طرف آمریکا نقض شده است.

استادیار دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: همه کشورها باید بدانند ادعای غربی‌ها مبنی بر تحریم ایران به دلیل دفاع از حقوق بشر دروغی بیش نیست و تحریم‌های آمریکا می‌تواند بر حوزه سلامت و درمان عمومی آسیب بزند.

وی اظهار کرد: با توجه به نقش قابل توجه نفت در سیاست اقتصادی ایران که بیش از ۶۰ درصد درآمد کشور را تشکیل می‌دهد، درآمد دولت‌ها در دوره‌های مختلف بنا به سیاست‌های جهانی بسیار تغییر کرده است.

فرجی‌دیزجی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تقویت اقتصاد مقاومتی ادامه داد: براساس مطالعات، میزان تولید نفت ایران در طول تحریم‌ها به اندازه یک میلیون بشکه نفت کاهش یافته است و به همین دلیل اقتصاد کشور باید از فروش نفت فاصله بگیرد.

وی گفت: بخش عمده‌ای از تغییرات درآمدهای دولت مربوط به تغییرات فروش نفت است که بر همه برنامه‌ها و بودجه‌بندی‌های دولت تاثیر دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: براساس نظریه‌های اقتصادی اگر تحریم‌های نفتی بتوانند درآمدهای دولت را متاثر کنند قطعاََ به افزایش نرخ تورم کمک کرده و باعث کاهش رفاه اقتصادی مردم خواهد شد.

فرجی دیزجی تصریح کرد: اگر کشوری بتواند در سال‌های اولیه اعمال تحریم‌ها مقاومت کند و سیستم سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کند، تقریباََ تحریم‌ها را باید شکست خورده دانست.

وی ادامه داد: مقاومت در برابر تحریم‌ها باعث افزایش پیشرفت در اقتصاد داخلی و حفظ اقتدار و عزت کشورها خواهد شد و زمانی که دولت‌ها احساس کنند، پافشاری بر عقاید هزینه بر خواهد شد به سراغ مذاکره با تحریم‌کنندگان می‌روند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: اگر تجارت در شرایط عادلانه صورت پذیرد برای اقتصاد و رفاه کشورها خوب است اما در صورتی که این امکان مهیا نباشد، کشورها باید به سمت خودکفایی اقتصادی پیش بروند.

فرجی‌دیزجی خاطرنشان کرد: در اثر تحریم‌های سال‌های اخیر سیاست‌های دولت ایران به میزان کمی نسبت به غرب تلطیف‌تر شده بود که در سال‌های بعد در اثر بدعهدی کشورهای غربی پاسخ محکمی به تحریم‌ها داده شد.

وی افزود: در دوران پهلوی فضای سیاسی و اقتصادی کشور متکی به غرب و آمریکا بود و آرمان‌های انقلاب باعث قطع‌شدن این وابستگی‌ها شد؛ اما سرعت آن به دلیل وقوع جنگ هشت ساله کم بود.

فرجی‌دیزجی گفت: بسیاری از کشورها با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالف هستند؛ اما به دلیل ترس از عواقب اقتصادی وارد چالش با آمریکا نمی‌شوند و به‌نحوی خود را با سیاست‌های آمریکا همسو می‌کنند.

وی اظهار کرد: هرچه اقتصاد ما بزرگتر و قویتر باشد می‌توانیم با کشورهای بیشتری وارد مبادله شویم و این موضوع باعث کاهش تاثیرپذیری کشورها از سیاست‌های تحریمی آمریکا است.

عضو هیات علمی دانشگاه افزود: ارز مشترک در مبادلات اقتصادی سبب می‌شود که کشورها با قدرت بیشتری به تجارت بپردازند و از سیاست‌های تحریمی دلاری آمریکا فاصله بگیرند.

انتهای پیام/۴۰۶۲/