عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

مدیران و معلمان مدارس ابتدایی استان قزوین با مفاهیم بهداشتی آشنا می‌شوند

افزایش آگاهی معلمان و مدیران مدارس در خصوص مفاهیم بهداشتی می تواند منجر به افزایش آگاهی دانش آموزان شود. با توجه به اینکه دانش آموزان هر روز چندین ساعت را در مدرسه و با معلمان و مدیران سپری می کنند، معلمان و مدیران آموزش دیده هم می توانند مسائل مربوط به سلامت دانش آموزان را بهتر مدیریت کنند و هم آموخته های خود را به دانش آموزان منتقل کنند.

مژگان عباسی، کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین با بیان این مطلب فوق، گفت: از این رو با همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در سال ۱۳۹۷ دوره آموزشی تغذیه و پیشگیری از بیماری های واگیر و غیرواگیر برای مدیران، معاونان و مربیان پرورشی، مراقبان سلامت و معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی استان برگزار می شود.

به گفته این کارشناس، سرفصل های آموزش، شامل: کنترل و پیشگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان، نشانگرهای رنگی تغذیه، بوفه های مدارس، مشخصات مواد غذایی بسته بندی وارداتی، آنفلوانزا، شپش، هاری، وبا، دیابت، فشارخون بالا، سرطان، دخانیات، فعالیت بدنی، آسم، سلامت دهان و دندان و نحوه شستن دست ها است که در قالب پاورپوینت، توسط کارشناسان گروه تغذیه، پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، بهداشت محیط و بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهیه شده و با شکل یکسان در اختیار مُدرّسان دوره قرار گرفته است.

عباسی با اشاره به اینکه این دوره شش ساعته، پنج شنبه ها برگزار می شود و مُدرّسان آن، کارشناسان تغذیه و پزشکان گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی، ستاد شهرستان ها و مراکز خدمات جامع سلامت هستند، بیان کرد: هماهنگی برگزاری دوره، توسط کارشناسان سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه و کارشناسان سلامت مناطق آموزش و پرورش انجام می شود.

گفتنی است، اولین نشست، روز ۲۴ آبان در شهرستان بویین زهرا برگزار شد؛ سپس، روز هشتم آذر، تعدادی از مراقبان سلامت، مدیران مدارس و معاونان پرورشی ناحیه ۱ و ۲ قزوین و ضیاء آباد، آموزش دیدند. در روزهای ۱۵، ۲۲ و ۲۹ آذر نیز در ناحیه ۱ و ۲ قزوین، معلم کلایه، تاکستان، و روزهای ۶  و ۱۳ دی در لوشان، رازمیان و در سایر مناطق استان، این دوره ها برگزار خواهد شد.