عمومی | شورای عالی انقلاب فرهنگی

انتخاب اعضای کارگروه هنر هیئت حمایت

جلسه شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این جلسه به معرفی اعضای جدید کارگروه هنر کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره اختصاص داشت. در ابتدای این جلسه دکتر بهمن نامور مطلق طی سخنانی گفت: در حوزه نظریه‌پردازی هنری، فقر و بحران داریم و این فقر و بحران نظریه بر آفرینش‌های هنری تاثیر منفی گذاشته است.
وی افزود: خوشبختانه با مساعی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان سعی شده این مشکل برطرف شود.
رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان ادامه داد: تولید آثار هنری مختص انقلاب اسلامی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر نامور مطلق گفت: نظریه‌پردازان هنری در جهان اسلام کم نیستند و قصد داریم در این زمینه فعال شویم.
وی افزود: موضوع هنرمندان نخبه بدون مدرک باید بیشتر مورد توجه باشد.
پس از سخنان دکتر نامور مطلق، استاد محمود فرشچیان، دکتر سید غلامرضا اسلامی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر حسن بلخاری، دکتر محمدعلی رجبی، دکتر اصغر فهیمی‌فر، دکتر مهدی محمدزاده، دکتر اسماعیل بنی‌اردلان، دکتر مجید سرسنگی، دکتر مصطفی گودرزی، دکتر بهمن نامور مطلق، عضویت کارگروه هنر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره انتخاب شدند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور بعدی جلسه شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ارائه گزارش تدوین برنامه درسی و سرفصل آموزشی درس درآمدی بر روش‌های نظریه‌پردازی بود که توسط دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد.
در ادامه جلسه دکتر حسن ملکی نماینده دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: دانشجویان در دوره های دکتری با دروس روش تحقیق کمی یا کیفی و از طرفی با نظریه ها و نظریه پردازان رشته های مختلف آشنا می شوند و غایت پژوهش‌های دانشگاهی در نهایت تولید نظریه است و دانشجویان دکتری ازیک سو باید به تسلط نظری برسند و از سوی دیگر در فرایند نظریه پردازی و نقد و ارزیابی نظریه ها مشارکت کنند.
وی افزود: بر همین اساس، درس »درآمدی بر نظریه پردازی» هم با روش های پژوهش و هم با روش‌های ساخت و ارزیابی نظریه‌ها و نیز کاربرد خادمانه نظریه ها در عمل سرو کار دارد.
پس از ارائه این گزارش، اعضا با اشاره به قابل ارائه بودن این درس در دانشگاه علامه طباطبایی با تصمیم ریاست این دانشگاه توجه به تفاوت‌های طرح درس و طرح نامه آموزشی نیز مورد تاکید قرار گرفت.
در ادامه ارائه نظرات اعضا، توجه به روش‌شناسی و معرفت‌شناسی، خروج از وضعیت رکود و انفعال به عنوان پیش‌فرض تولید علم و بررسی دقیق‌تر این سرفصل نیز مورد تاکید قرار گرفت.