عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

سمفونی زیباتر از تپش قلب عزیزی از دست رفته در بدن فرد دیگری وجود ندارد

رییس تیم پیوند قلب و ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فداکاری و ایثار خانواده اهدا کنندگان را اولین گام در انجام پیوند اعضا عنوان و اظهار کرد: سمفونی زیباتر از تپش قلب عزیزی از دست رفته که در بدن فرد دیگری شروع به تپیدن می کند وجود ندارد.

به گزارش وب دا، دکتر رضا باقری جمعه شب در مراسم تقدیر از اهداکنندگان و دریافت کنندگان عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: زمانی که بحث پیوند پیش می آید اولین و مهمترین بند آن ایثار و فداکاری خانواده اهدا کنندگان است که در یک تصمیم سخت و تاثیر گذار ، با رضایت به اهدای عضو عزیز خود زندگی مجددی به بیماری اهدا می کنند که به عنوان پدر، مادر و یا فرزند خانواده از مشقت زندگی تالم آور رهایی یافته و به عنوان عضوی فعال به خانواده و جامعه باز می گردد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از زمان آغاز مجدد فعالیت تیم پیوند قلب و ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود هفت سال می گذرد اظهار کرد: در این مدت ۵۰ پیوند قلب (۴۷ بزرگسال و ۳ خردسال) و سه پیوند ریه در دانشگاه انجام شده است.

دکتر باقری با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت دوباره تیم پیوند قلب و ریه هدف گذاری تنها انجام یک یا چند عمل پیوند نبود و تلاش شد که این حرکت استمرار داشته باشد خاطر نشان کرد: در این مدت گروه های تخصصی و فوق تخصصی مورد نیاز برای انجام پیوند قلب و ریه ضمن طی کردن دوره های اختصاصی در داخل و خارج از کشور به تیم اضافه شدند و این امر موجب استمرار انجام عمل ها شد.

وی با بیان اینکه در کنار پزشکان تخصصی و فوق تخصصی حضور پرستاران آموزش دیده را نیز امری تاثیر گذار دانست و گفت: پرستاران این بخش با ایثار و فداکاری به صورت شبانه روزی پس از انجام عمل پیوند از بیمار مراقبت می کنند تا دوران حاد را پس انجام عمل طی کنند.

رییس تیم پیوند قلب و ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر مرکز پیوند قلب و ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از مهمترین مراکز در کشور محسوب می شود اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی تلاش می شود که عمل های جراحی پیوند قلب در سال به ۲۵ مورد برسد.

دکتر باقری با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات پیوند قلب و ریه در کشور کمبود فرد اهدا کننده است اظهار کرد: در حال حاضر مدت زمان شناسایی تا رضایت برای اهدای عضو  افراد مرگ مغزی طولانی است و این امر موجب می شود که به قلب و ریه فرد آسیب وارد شود و دیگر برای اهدا به فرد دیگری مناسب نباشد.

وی به نقش رسانه های گروهی در فرهنگ سازی در جامعه تاکید کرد و اظهار کرد: رسانه های گروهی به ویژه صدا و سیما نقش مهمی در ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه دارند و باید در این مسیر تلاش بیشتری داشته باشند.

دکتر باقری نگهداری مناسب بیماران مرگ مغزی برای جلوگیری از بروز آسیب به بافت های حیاتی برای پیوند، حمایت سازمان های بیمه گر از افراد دریافت کننده عضو، حمایت خیران سلامت و تجهیز مرکز پیوند قلب و ریه به دستگاه اکمو را از دیگر نکات حائز اهمیت در افزایش عمل های پیوند برشمرد.

{jcomments on}