عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به مناسبت روز جهانی ایدز

در متن این پیام آمده است:

پیشگیری، کنترل ، کاهش موارد ابتلا و مرگ ناشی از بیماری ایدز در کشور از جمله مهمترین اهداف وزارت بهداشت محسوب می گردد. بیماری ایدز بیشتر از آنکه یک بیماری عفونی باشد یک آسیب اجتماعی با ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است.

دکتر بینش در این پیام بیان داشت: با وجود گذشت چند دهه از بروز و گسترش ایدز هنوز افرادی گمان می کنند ایدز فقط برای"دیگران" و برای "افراد خاصی" است.باور غلطی که انتشار ایدز در سطح جهان بدون ملاحظه هیچ نژاد، کشور، جنس و سنی نادرستی و بطلان آن را به نمایش گذاشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه افزود :از سال ۱۹۸۸میلادی(۱۳۶۸شمسی) با هدف افزایش آگاهی و تخصیص بودجه لازم در زمینه آموزش، پیشگیری و مبارزه با گسترش اچ آی وی و ایدز روز اول دسامبر برابر با ۱۰آذر ماه در هرسال بعنوان روز جهانی ایدز نامیده شد.  تعمیم آن روز به" هفته اطلاع رسانی ایدز " از ۸-۱۴ آذر ماه از جمله اقدامات وزارت بهداشت در راستای سیاست های سازمان بهداشت جهانی جهت آموزش و اطلاع رسانی در رابطه با بیماری ایدز به منظورحساس کردن سیاستگذاران ، مسئولان و تمامی افراد جامعه نسبت به موضوع اچ آی وی /ایدز و همراهی آنان برای جلوگیری از انتشار بیماری ایدز می باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به نامگذاری هشتم تا چهاردهم آذر به نام هفته ملی اطلاع رسانی اچ آی وی "برای آگاهی از سلامتی خود ، من هم آزمایش اچ آی وی می دهم"بیان کرد :انتخاب این شعار درسال جاری آن باور غلط در خصوص ایدز که این بیماری مخصوص دیگران است را به چالش می کشد. آن باور نادرست از یک طرف به تلاش های بهداشتی برای اشاعه ی اطلاعات واقعی درباره ایدز لطمه می زند و موجب تقویت انگ و تبعیض و مانع از کمک به افراد مبتلا خواهد شد و از طرف دیگر با انکار وجود مشکل باعث می شود افراد زیادی در جامعه خود را مصون و در امنیت و آرامش تصور کنند.

به گفته وی پیشرفت های علمی در طی سالیان اخیر تشخیص سریع و در پی آن درمان‌های موثر و قطع زنجیره انتقال را بدنبال داشته است وخوشبختانه با استفاده از داروهای ضد ویروس به افزایش بقا و کیفیت زندگی افراد آچ ای وی مثبت کمک کرده است و میزان انتقال اچ آی وی را نیز به سایرین کاهش داده است که امیدواری‌های زیادی را در راستای مهار بیماری در جهان ایجاد نموده است .

در حال حاضر در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در سراسرکشور کلیه ی خدمات پیشگیری ، مراقبت و درمان اچ آی وی به خصوص ارائه ی درمان های مناسب برای بیماران ، خدمات کاهش آسیب ، آموزش ، مشاوره و آزمایش اچ آی وی برای افراد در معرض آسیب به صورت کاملا محرمانه ، داوطلبانه و رایگان ارائه می گردد.

اینجانب ضمن تشکر و قدردانی از تمامی عزیزانی که در رابطه با کنترل این بیماری تلاش می نمایند امیدوارم تمامی دستگاه های اجرائی در جهت کنترل این بیماری در سطح جامعه به ما یاری رسانند تا استراتژی"اجتماعی کردن سلامت" را که یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی درخصوص ایفای نقش سایر نهادهای دولتی و غیردولتی در مقوله سلامت است فراهم گردد و ضمن اصلاح نگرش های منفی و غیرعلمی ، شاهد کاهش موارد جدید ابتلا به عفونت اچ آی وی و مرگ ناشی از بیماری ایدز و ارتقای سلامت جامعه باشیم.

دکتر احسان بینش

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود