عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

سلامتی حقی برای همه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: "سلامتی حقی برای همه" به عنوان شعار سال جاری روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه، دکتر سید علیرضا مروجی، با اشاره به هفته اطلاع رسانی ایدز ۸ لغایت ۱۴ آذر ماه، بر اهمیت اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به اچ‌آ‌ی‌وی تاکید کرد.

وی، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) "جلوگیری از گسترش اینگونه  امراض با استعانت از حمایت های مادی و معنوی برای کسانی که مطلعند و تمکن دارند شرعا لازم است"، تصریح کرد: ایدز یک بیماری عفونی ناشی از نوعی ویروس است که بعد از ورود به بدن انسان، وارد سلول های سیستم دفاعی انسان (گلبول های سفید) شده، در آنجا تکثیر یافته و با از بین بردن سلول های سفید در خون آزاد شده و دیگرسلول های دفاعی را درگیر می کند و در نهایت با کاهش سیستم ایمنی باعث مرگ انسان می شود.

وی، تماس جنسی، مادر به کودک،خون و فراورده های خونیرا سه راه اصلی انتقال ویروس HIV بر شمرد و اظهار داشت: تزریق خون و فراورد های آن، سرنگ الوده مشترک در معتادان، لوازم پزشکی آلوده و هر گونه وسیله یا ابزاری که در بدن ایجاد خراش کند مثل تیغ سلمانی. خالکوبی . مسواک . خلال دندان و ... از دیگر راه های انتقال این بیماری است.

دکتر مروجی، پایبندی به اصول و موازین اخلاقی، انسانی، خانوادگی و دین مبین اسلام همچنین اجتناب از بی بندو باری، پرهیز از انجام هر گونه رفتار مخاطره آمیز، ایجاد راهکارهای مناسب جهت مبارزه با مواد مخدر خصوصا نوع تزریقی، آموزش بیماری ایدز و خطرات آن و راه های انتقال به جامعه خصوصا نسل جوان را از راه های پیشگیری بیماری ایدز برشمرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: عدم استفاده مشترک از وسایلی که در بدن ایجاد خراش می کند مانند تیغ، خال کوبی، وسایل حجامت، پزشکی و دندانپزشکی، شرکت نکردن در مجامع پر خطر و ... از دیگر راه های پیشگیری از بیماری ایدز است.

لازم به ذکر است مرکز مشاوره ایدز واقع در خیابان امام، مرکز خدمات جامع سلامت گلابچی آماده پاسخگویی به سوالات افراد و ارائه خدمات پیشگیری و مشاوره ای در زمینه ایدز به صورت رایگان و محرمانه و با شماره تماس ۵۵۴۶۳۳۴۴ می باشد.

عناوین روزهای هفته اطلاع رسانی ایدز:

پنج شنبه ۸ آذر: پیشگیری از اچ آی وی در زنان، مادران و کودکان

جمعه ۹ آذر: خبرنگاران، ورزشکاران و هنرمندان

شنبه ۱۰ آذر: سیاستگزاران و مسئولین

شنبه ۱۱ آذر: دانشجویان و جوانان

یکشنبه ۱۲ آذر: ، افراد در معرض ابتلا، مبتلایان و خانواده های آنان -کارکنان بهداشتی- درمانی

دوشنبه ۱۳ آذر: پژوهشگران، اندیشمندان و اساتید دانشگاه

سه شنبه ۱۴ آذر: ‌روحانیون، طلاب و رهبران مذهبی