عمومی | دانشگاه علوم اسلامی رضوی

رسالت فارغ التحصیل دانشگاه علوم اسلامی رضوی گسترش فرهنگ رضوی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از خبرگزاری صدا و سیما حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدحسن وحدتی شبیری در گفتگوی قرآنی خبر قرآنی سیما با اشاره به اینکه فرهنگ رضوی مبتنی بر دو عنصر عطوفت و ولایت است، افزود: انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مردم را با همدیگر مهربان کرد و در شرایط فعلی برای پیروزی بر مشکلات نیازمند رافت و رحمت هر چه بیشتر و نهادینه شده این فرهنگ در جامعه هستیم.
وی گفت: عمق اهمیت انقلاب اسلامی را مردم مسلمان دیگر کشورها دریافته اند و انقلاب اسلامی تحول اساسی در میان مسلمانان ایجاد کرده است و ما اخیراً در سفری که به پاکستان داشتیم متوجه علاقه شدید اهل تسنن این کشور به انقلاب اسلامی ایران و همچنین به امام هشتم بودیم.
وحدتی شبیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسئولان فرهنگی خراسان رضوی چه وظایفی در بسط و گسترش فرهنگ رضوی دارند؟ افزود: مجاوران و مسئولان حاضر در استان خراسان رضوی باید هر چه بیشتر این فرهنگ را گسترش دهند و در همین رابطه در آستان قدس رضوی هر ساله با تنوع بیشتری به ویژه در بخش بین الملل مواجهیم و دانشگاه علوم اسلامی رضوی هم در این خصوص وظایف خود را انجام می دهد.
وی در ادامه به اهداف تاسیس این دانشگاه که از سال ۶۳ با نظر مرحوم واعظ طبسی صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: آن زمان هدف این بود که جامعه الازهری برای جهان تشیع تاسیس شود که به نوعی کادرسازی برای نظام و تربیت قضات آشنا و سطح اسلامی در آن دانشگاه صورت گیرد.
‌رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: رشته های حقوق و قرآن و حدیث و فقه و مبانی حقوق در این دانشگاه تدریس می شود و علاوه بر تحصیلات سنتی، تحصیلات جدید هم در این دانشگاه ارائه می شود و واحدهای تدریس شده در این دانشگاه بیشتر از دانشگاه های دیگر است به این ترتیب که در مقطع لیسانس ۲۴۶ واحد درسی گذرانده می شود که بخش قابل توجهی از آن به دروس حوزوی اختصاص می یابد.
وحدتی شبیری با اشاره به اینکه این دانشگاه در واقع مرکز علمی حوزوی است، گفت: بنا داریم امسال پردیس خواهران را هم به مجموعه دانشگاه بیفزاییم.
وی همچنین از برگزاری کنکور دکتری در این دانشگاه خبر داد و افزود: داوطلبان دارنده مدرک فوق لیسانس یا سطح ۳ حوزه علمیه می توانند در این آزمون دکتری شرکت کنند که پذیرفته شدگان باید پس از کنکور کتبی در مصاحبه علمی و تحقیقات موفق شوند.
‌رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: مهلت ثبت نام تا پایان آذر است و علاقمندان می توانند به سایت دانشگاه علوم اسلامی رضوی مراجعه کنند.
وحدتی شبیری افزود: هم اکنون در مقطع لیسانس ۵ رشته و در مقطع کارشناسی ارشد ۱۳ رشته داریم که در دوره دکتری هم شش رشته به تربیت دانشجویان می پردازد و ما در بلندمدت بنا داریم مقطع لیسانس را حذف کنیم.
وی یکی از تغییرات اخیر صورت گرفته در دانشگاه را تاسیس مرکز زبان عنوان کرد و گفت: جهان اسلام نیازمند تربیت محققان آشنا به زبان های خارجی است و بر همین اساس این مرکز ایجاد شده است.
‌رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: یکی دیگر از برنامه های ما برای کار سازی و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ایجاد کارگروه اشتغال بوده است و با سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز رایزنی کرده ایم که نیازهای خود در بخش رایزن فرهنگی را از دانشگاه ما نیز تامین کند.
وحدتی شبیری گفت: تاکنون دانشگاه علوم اسلامی رضوی ۵۰۰ قاضی تحویل دستگاه قضایی داده است و ۳۰۰ نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه به صورت استاد و هیات علمی در دانشگاه های کشور مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: این دانشگاه با دیگر دانشگاه هایی مانند دانشگاه امام صادق(ع)، علوم حدیث و تقریب مذاهب تعامل سازنده دارد و به هیچ وجه موازی کاری نداریم اما یکی از امتیازات دانشگاه علوم اسلامی رضوی این است که فارغ التحصیلان این دانشگاه در درجه نخست طلبه هستند.