عمومی | دانشگاه تهران

نمایشگاه عکس‌های تاریخی و نسخ خطی هورامی کردستان در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، نمایشگاه عکس‌های تاریخی و نسخ خطی کردستان که از ۶ تا ۱۲ آذر ۱۳۹۷ در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران برگزار می‌شود، طی مراسمی از سوی دکتر رسول جعفریان، رئیس کتابخانه، افتتاح شد.

این نمایشگاه به کوشش مظهر ادوای، دانشجوی دکتری تاریخ و سیف‌الله کرمی در تالار استاد ایرج افشار و با هدف تاکید بر جایگاه عکس و نسخ خطی در معرفی فرهنگ، تاریخ و هنر یک قوم و نگارش پژوهش‌های بنیادی تاریخی و مردم‌شناختی برپا شده است.

در این مراسم دکتر رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، دکتر ابراهیم موسی‌پور بشلی، مدیر گروه تاریخ اجتماعی بنیاد دایره المعارف اسلامی، دکتر فریدون بیگلری، معاون فرهنگی موزه ملی ایران، دکتر حسن کریمیان، عضو هیات علمی گروه باستانشناسی دانشگاه تهران، دکتر محمدعلی سلطانی، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ و ادبیات کرد، دکتر اسماعیل شمس، سید محسن علوی، مدیر کل میراث فرهنگی کردستان و مهندس علوی و بیگلری نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداختند.

در نمایشگاه عکس که تا ۱۲ آذر برپاست، حدود ۴۰۰ قطعه عکس و تصاویر نسخه خطی به نمایش درآمده است. عکس‌ها بیشتر از آرشیو کتابخانه زاکسن آلمان و آرشیو شخصی انتخاب شده‌اند و شامل زندگی عشایری، مشاغل، اقلیت‌های دینی (مسیحی و کلیمی کردستان)، سران طوایف و طبقات مختلف اجتماعی مانند زنان، نظامیان، علما، تجار و غیره را در بر می‌گیرد.

نسخه‌های خطی هم همگی منظوم و به زبان هورامی هستند و شامل نسخه‌های حماسی، دینی و تاریخی می‌شوند و از کتابخانه‌های داخلی همچون ملی، مجلس ، دانشگاه تهران، گلپایگانی و مرعشی و کتابخانه‌های خارج نظیر ملت ترکیه، کپنهاگ دانمارک، بنکه ژین اقلیم کردستان عراق، دولتی آلمان و بریتانیا و کتابخانه شخصی انتخاب و به نمایش درآمده‌اند.