عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

گزارش و مصوبات جلسه اعتبار بخشی آموزش پزشکی عمومی


جلسه اعتبار بخشی آموزش پزشکی عمومی در سالن جلسات مرکز همایش های دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه، این جلسه با حضور معاون آموزشی دانشگاه دکتر فراهانی، رییس دانشکده پزشکی دکتر ممانی، اعضای محترم تیم ارزیابی وزارت متبوع دکتر نوید محمدی رییس تیم،  دکتر هنرپیشه، دکتر رستمی، دکتر میرزازاده، دکتر فرهادی فر، دکتر حسن زاده و معاون آموزشی دکتر خاموردی وسایر اعضای کمیته اعتبار بخشی تشکیل شد.

دکتر ممانی از تیم ارزیابی قدردانی کرد. سپس دکتر فراهانی در مورد اهمیت اعتباربخشی و نظرات ارشادی هیات ارزیابی در ارتقای برنامه‌های آموزشی دوره پزشکی عمومی سخنانی ابراز کرد و آمادگی مسئولان دانشکده، تیم ارزیابی درونی و اعضا را برای گزارش مبسوط نهایی هیات ارزیابی اعلام داشتند.

در ادامه مدیر تیم ارزیابی دکتر نوید محمدی از دانشگاه علوم پزشکی همدان و دانشکده پزشکی به علت پیش قدم شدن برای ارزیابی در فاصله زمانی کوتاه (اولین دانشکده پزشکی کشور) تشکر کردند و اعلام داشتند تعهد دانشکده پزشکی و دانشگاه در ارزیابی استانداردها و بازدید از فیلدها، مراکز آموزشی درمانی بیمارستانی و جلسات مشاوره با دانشجویان و هیات علمی محرز است.

سپس گزارشی اجمالی از نتیجه ارزیابی به تفکیک حوزه های ۸ گانه استاندارد توسط ارزیابان محترم به شرح ذیل در بازدیدهای ۲ روزه از دانشکده و بخش‌های ماژور ارائه شد.

رسالت و اهداف

طبق اظهار  دکتر محمدی انطباق در این حوزه قابل قبول می باشد و مشخص است دانشکده برنامه ی آموزش پزشکی را جدی گرفته

در بخش اختیارات و منابع انطباق کامل بوده و دانشکده پزشکی علی رغم محدودیت های مالی و عدم استقلال بودجه ای با مدیریت صحیح و گسترش ساخت و سازها و بیمارستانها ( بیمارستان جامع زنان، بیمارستان اکباتان، بیمارستان سوختگی، مرکز جامع سرطان و ... ، به خوبی برای گسترش آموزش پزشکی اقدام نموده است.

برنامه آموزشی توسط دکتر میرزازاده و دکتر رستمی ارزیابی ارائه شد.

ایشان ضمن تشکر از صبر و حوصله تیم و قدردانی از دکتر فراهانی و دکتر ممانی اعلام کردند که بر اساس ابهامات کوریکولوم و ضعف در اطلاع رسانی وزارت متبوع، دانشکده پزشکی پس از راه اندازی کوریکولوم جدید ،برنامه آموزشی خود را از سیستم ادغام مبتنی بر ارگان(رفورم) به مبتنی بر دیسیپلین تغییر داده. با توجه به اینکه در بحث ادغام دانشکده از مرحله نهم ادغام به مرحله پنجم عقب نشینی کرده است پیشنهاد شد که دانشکده بهتر است برنامه آموزشی خود را مجددا اصلاح و به روش سابق و مرسوم خود ارائه نماید.

در بحث عدالت آموزشی موارد خوبی لحاظ شده اما باید مفهوم عدالت آموزشی تبیین شود و با توجه به گوناگونی قومیت های مختلف در همدان ترک، کرد، لر و ... بررسی‌های عمیق تری در این راستا انجام بگیرد.

محتوای آموزشی انطباق قابل قبولی دارد در مورد علوم رفتاری و اجتماعی نسبت به علوم پایه و بالینی کلیه دانشکده های پزشکی باید اقدامات بیشتر و موثرتری را مدنظر قرار دهند.

در ارتباط با بخش های بالینی چرخش های بالینی قابل قبول است اما بحث مشارکت دانشجو و پذیرش مسئولیت تدریجی توسط دانشجویان، و آموزش در بالین دغدغه ی اصلی است که در برخی بخش ها نظیر جراحی و زنان (در خصوص اموزش پسران در بخش زنان )نیاز به تعامل و بازنگری دارد.

آموزش‌های مبتنی بر توانمندی باید برنامه ریزی شده PLANNED و در کلیه ی بخش ها صورت پذیرد. در مورد آموزش دانشجویان پسر در بخش زنان محدودیت هایی وجود دارد که مقرر شد در رایزنی هیات محترم ارزیابی با وزارت متبوع این موضوع پیگیری گردد و دستورالعمل های شفاف از وزارتخانه به دانشگاهها ابلاغ گردد.

ارزیابی دانشجو

دکتر هنرپیشه از مسئولین دانشکده قدردانی ویژه به عمل آوردد. در این حوزه دکتر هنرپیشه اعلام کردند که در خودارزیابی درونی underestimate دیده می‌شود و برخی از آیتم ها باید از تطابق نسبی به تطابق کامل تغییر یابد.

در بحث بازخورد به دانشجویان بر اساس نتایج آزمونهای تراکمی نیز انطباق کامل است. نتایج تحلیل کمی و کیفی آزمونهای چندگزینه ای عالی گزارش شد.

در این بخش از وجود مرکز آزمون مجهز با طراحی زیبا و قابلیت بالا و مدیریت با اشراف و امکانات خوب تقدیر شد.

دکتر میرزازاده اشاره کرد که برای پوشش ارزیابی دانشجویان در سه حیطه دانشی- نگرشی و مهارتی در بخش ها global rating form اضافه شود و در آیتم ارزیابی به صورت عمیق تری به ارزیابی توانمندی‌ها رسیدگی شود.

دکتر فرهادی گزارش دادند که در این زمینه عملکرد دانشکده پزشکی عالی بود و مستندات کامل بود. برنامه مشاوره و شوراهای دانشجویی عالی گزارش شد.

در ادامه دکتر فراهانی موضوع الکترونیک کردن logbook را برای اینترن ها و استیجرها علاوه بر رزیدنت ها مطرح کردند و در این زمینه تامین اعتبار نمودند.

دکتر حسن زاده از همکاری ارزنده دانشگاه و دانشکده تشکر کرد و همدلی در تیم و دانشکده را نقطه قوت این ارزیابی ها دانست.

در حیطه اعضای هیات علمی سیاست ها مناسب است و روال فنی دیده می شود اما مکانیسم پایش باید برای فعالیت های پژوهشی- آموزشی و فرهنگی اعضا شفاف باشد. در این راستا جناب آقای دکتر فراهانی به سامانه ساعی (ثبت فعالیتهای مختلف اعضای هیات علمی) اشاره کردند و اعلام داشتند که ضمانت اجرایی برای ثبت فعالیتهای اعضا در سامانه در اسرع وقت تصویب می‌شود.

منابع آموزشی / دکتر حسن زاده اظهار داشت: محیط آموزشی- کلاسهای بازسازی شده و کلاس های جدید- آزمایشگاها و برنامه آموزشی بسیار مناسب بود. در تمام آزمایشگاهها برنامه نصب شده با حضور مشخص اعضا وجود داشت.

در ادامه پیشنهاد شد با توجه به امکانات آموزش مجازی در دانشکده، به طراحی آموزش مجازی و واقعیت مجازی پرداخته شود. استفاده از فناوری های نوین و شبیه سازها می تواند به میزان قابل توجهی هزینه های مرکز مهارت هارا پایین آورد و برای آموزش توانمندیهای دانشجویان موثر عمل نماید. دکتر حسن زاده از تجربه ی دانشکده مجازی دانشگاه تهران صحبت کردند و آمادگی خود را برای همکاری با دانشگاه همدان اعلام نمودند. معاون محترم آموزشی مقرر نمودند یکی از اعضای هیات علمی علاقمند جهت تبادل تجربیات با دانشکده مجازی لینک شود.

در بحث آموزش پزشکی از ارتباطات بین المللی دانشکده و تحصیل ۳۵ نفر از اعضای هیات علمی در رشته ارشد آموزش پزشکی قدردانی شد.

حوزه های بعدی توسط جناب آقای دکتر هنرپیشه و دکتر محمدی بررسی شد. در حوزه ۷ پیشنهاد شد برنامه سیستماتیک برای ارزشیابی و پایش فرآیندها تدوین شود.در ادامه جناب آقای دکتر فراهانی عملکرد دفتر دانش آموختگان را از ۳ سال قبل تشریح کرد و اعلام داشتند از سال ۹۶ مقرر شده کلیه ورودی ها اطلاعات خود را وارد سامانه نمایند .این برنامه در حال حاضر چالش هایی دارد و نیازمند ارتقا است. بررسی وضعیت دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی باید رصد شود و ترند آن پایش شود.

ساختارها و کمیته ها به خوبی دیده شده است. دانشجویان از عملکرد مدیریت عالی دانشکده بسیار راضی بودند. در بخش تخصیص منابع یک درصد در آمد به آموزش اختصاص داده شده که طبق گزارش دکتر فراهانی و  طهماسبی از این بودجه به نحو احسن در امور آموزشی بهره برداری شده. دکتر فراهانی از بازنگری جدید در منابع که منجر به ساماندهی هزینه های اضافی (نظیر کاهش حق التدریس ها )شده گزارشی ارائه دادند.

در حوزه ی مدیریت و اجرا: استاندارد ۲-۴-۸: تدوین برنامه مشخص برای تامین منابع مالی برنامه های دانشجویان وبستر سازی جهت استقلال دانشکده در امور دانشجویی پیشنهاد شد. البته جناب اقای دکتر فراهانی اعلام داشتند از ۵/۱ سال گذشته در دانشکده مدیریت فرهنگی جهت هماهنگی با معاونت دانشجویی فعالیت خود را اغاز نموده .

در پایان  دکتر محمدی از اولین بازدید در همدان ابراز خرسندی کرد و دکتر فراهانی نیز با تشکر از فیدبک های ارائه شده و تلاش در جهت ارتقای کیفیت برنامه‌ها تمایل و آمادگی دانشگاه را برای اعتباربخشی بین المللی اعلام کردند. .