عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

تولید دام های چندقلوزای افشاری

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری زنجان، به دلیل افزایش بهره وری و درنتیجه افزایش سود دامدار در مرحله تجاری از طرف کشاورزان و دامداران از این دام استقبال خوبی به عمل آمد و هم اکنون به متقاضیانی در بیش از ۲۰ استان کشور عرضه شده است.
وجود صفت چندقلوزایی در این دام در مراحل اول زندگی دام (بره یک ماهه به بعد) از طریق آزمایش DNA قابل تشخیص می باشد. از همان سال اول مرحله تجاری سازی، آزمایشات تشخیص چندقلوزایی انجام شد و هم اکنون این کار در شرکت جامین زیست آرشام مستقر در پارک علم و فناوری استان زنجان برای دامدان متقاضی در سراسر کشور انجام می شود.
در این خصوص، دامدار پس از انجام آزمایش در ماه های اول پس از تولد بره از ژنوتیپ و در نتیجه از وضعیت چندقلوزایی دام خویش مطلع گردیده و در نتیجه از انجام هزینه اضافی نگهداری دام های غیرچندقلوزا در گله جلوگیری خواهد کرد، بنابراین هم از لحاظ مالی صرفه جویی خواهد داشت و هم بهتر می تواند دامداریش را مدیریت کند.
از طرفی این شرکت در زمینه تولید برخی مواد آزمایشگاهی مانند مسترمیکس های PCR، نشانگر ژنتیکی DNA، تولید فنل مایع تجربه تولید دارد و هم اکنون این مواد را تولید و در ماههای آینده عرضه آن را آغاز خواهد نمود.
تولید آنزیم های محدود کننده، پروتئیناز k و آنزیم DNA Taq polymerase از دیگر کارهای این شرکت است. در زمینه تشخیص بیماری نیز شرکای شرکت تجربیات خوبی هم در داخل و هم خارج از کشور دارند که به کار گیری آنها می تواند در این زمینه کمک بسیار خوبی برای تشخیص بیماری های دام برای دامداران باشد.
بر همین اساس کیت های تشخیص بیماری های دام مانند کیت تشخیص عوامل باکتریایی سقط جنین در دام در سال های ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۰ مرحله تحقیقاتی را گذرانده و هم اکنون در مرحله آماده سازی برای عرضه به بازار می باشد.
همه موارد فوق بویژه در شرایط تحریم اقتصادی برای رفع نیاز داخل کشور ارزش دوچندان دارد.
ر.ب ۴۵/ ع.ع ۵۷