عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

تجلیل از ۱۱۵ برگزیده سومین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه:
مراسم اختتامیه سومین جشنواره نشریات دانشجویی کشور با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی و مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولین دانشگاهی و استانی و دانشجویان برگزیده در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد.
در این مراسم رییس دانشگاه آزاد اسلامی از طریق ویدئو کنفرانس با شرکت کنندگان در مراسم اختتامیه سومین جشنواره نشریات دانشجویی گفتگو کرد.
دکتر محمد مهدی طهرانچی ضمن تبریک اعیاد میلاد و تبریک به دانشجویان برگزیده گفت: تربیت نیروی انسانی، تولید دانش و حل مساله سه رکن اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است که در کنار این سه رکن رکن چهارمی هم به نام تعالی فردی و اجتماعی وجود دارد.
وی اظهار داشت: نماد تعالی فردی و اجتماعی در نشریات دانشجویی تبلور خاصی دارد و جایی که دانشجو دست به قلم می شود از یک طرف مهارت و دانش اجتماعی خود را به منصه ظهور می نشاند و از یک طرف برای محیط دانشگاه اثر سازنده ای را دارد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: حرکت نشریات دانشجویی یک حرکت اصیل در کار فرهنگی است و بسیار باید جدی گرفته شود.دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه اجتماعی با رسالت های فراوان اجتماعی لازم دارد در عرصه تولید اندیشه و مباحثی که در متن و حاشیه نشریات دانشجویی مطرح می شود بتواند اثرات اجتماعی خاصی را داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: نشریاتی که در زمینه های مختلف نظرات دانشجویان را گردآوری می کند باید در فضای دانشگاه بتواند سازندگی و اثرات خاصی را داشته باشد.نشریات می توانند به عنوان معلمان و استادان دانش اجتماعی در دانشگاه فعال شوند و از این منظر بسیار حائز اهمیت است.
دکتر طهرانچی در این ویدئو کنفرانس خطاب به شرکت کنندگان در جشنواره نشریات دانشجویی گفت: اگر در کشور ما رسانه های مکتوب چندان رونقی ندارد نسبت به برخی از کشورها ضعف در حوزه آموزش و حوزه عمل است. اگر ما در دانشگاه به نشریات دانشگاهی خوب بپردازیم تضمین می کند که در سال های بعد در کشور نشریات مکتوب قوی داشته باشیم و هرگاه در دانشگاه نسبت به این مهم اهمیت لازم را ندهیم در سال های بعد موجب خسارت می شویم.
وی بیان داشت: تا دیروز نشریه رکن اصلی خبر بود امروز نشریه رکن اصلی تحلیل است خبر را فضای اجتماعی به راحتی فراهم آورده است و آن چیزی که در نشریات مکتوب جایش بسیار خالی است و می توان در جشنواره ها به آن بیشتر پرداخت قدرت تحلیل، اثرگذاری و جریان آفرینی است.
رییس دانشگاه در پایان به دانشجویان توصیه کرد: باید در کنار قدرت تحلیل به اخلاق حرفه ای نشریات هم توجه خاصی داشته باشند.
در ادامه این جشنواره دانشجویی معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی هم ضمن تبریک اعیاد میلاد و گرامی داشت هفته بسیج به برادران و خواهران بسیجی گفت: دانشجویان برگزیده سومین جشنواره نشریات دانشجویی در این مقطع تاریخی به رسالت خود عمل کردند و دست به قلم شدند.
دکتر ابراهیم کلانتری افزود: یک زمانی هیچ خبری از نشریه دانشجویی در کشورمان نبوده و افراد بسیاری برای این انقلاب به خاطر یک دست نوشته زیر شکنجه به شهادت رسیدند و امروز که چهل سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران می گذرد به برکت انقلاب هزاران نشریه گوناگون در دانشگاه ها منتشر می شود.
وی اظهار داشت: یکی از مشوقین و مروجین اصلی شکل گیری نشریات دانشجویی در دانشگاه ها مقام معظم رهبری بود به همین منظور در اولین جشنواره نشریات دانشجویی همه شرکت کنندگان در جشنواره به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند و به رهنمودهای سازنده و زیبای ایشان گوش دادند.
معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: تولید نشریه باعث می شود دانشجوی ما برای یک عرصه وسیع اجتماعی تمرین کند و آماده شود و نویسندگی و تقویت این روحیه به بالارفتن کارآمدی اجتماعی و معاشرت های فردی دانشجویان کمک می کند.
وی در پایان خطاب به مسئولین دانشگاه و دانشجویان بیان داشت: در حوزه نشریات دانشجویی از تشریفات کم کنید و به محتوا و عمق مسائل بپردازید. نشریه های ساده و کم هزینه با محتوای هدایتگر و پیام آور اثرگذاری بسیار زیادی دارند.
در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد هم ضمن تبریک اعیاد میلاد و هفته بسیج و خیر مقدم به شرکت کنندگان در جشنواره گفت: نشریات باید دارای محتوای عاقلانه و اندیشمندانه باشند تا نتایج پرثمر در جامعه ببار آورند.
وی از دانشجویان خواست با درایت و تدبیر قلم بزنند تا بتوانند اثری ماندگار و موثر از خود برجای گذارند.
دکتر رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی هم با ارائه گزارشی جامع از رزومه داوران نشریات دانشجویی گفت: برای اینکه نشریات دانشجویی موفق شوند باید حرفی برای گفتن داشته باشند.
در ابتدای اختتامیه سومین جشنواره دانشجویی کشور رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و واحد شهرکرد ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در خصوص ارزش و اهمیت قلم و نوشتن گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به قلم قسم خورده است و این نشان از اهمیت خاص نوشتن و نویسندگی است که باید مراقب قلم خود باشیم که از آن چه چیز تراوش می کند و چه مسئولیتی در قبال خدا و جامعه داریم و در آخر به این بیت استناد کرد:
دانی چرا در سیر خود بر خویش می لرزد قلم                  ترسد که حکمی را زند در حق مظلومی رقم
دکتر مظاهر نیکخواه با اشاره به ارسال ۲۱۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره افزود: در مراسم اختتامیه جشنواره ۱۱۵ نفر برگزیده در ۳۹ کد رشته  از استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی و غربی، هرمزگان، تهران، قزوین، همدان، ایلام، یزد، زنجان، قم، فارس، مازندران، کردستان و خراسان رضوی در سه بخش آثار، نشریات برتر و مقالات ویژه، رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و تعدادی هم شایسته تقدیر شدند.
وی در پایان بیان داشت: در سومین دوره نشریات دانشجویی، آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره حدود ۵۰ ساعت توسط ۱۱ داور برجسته از حوزه رسانه و استاد دانشگاه قضاوت شدند.
ادای احترام و گلباران قبور مطهر پنج شهید گمنام دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد، تجلیل از دانشجوی دکتری جانباز ۷۰ درصد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، اهدای پرچم چهرمین دوره نشریات دانشجویی کشور به رییس واحد خوراسگان، تجلیل از معاونین برتر فرهنگی و رابطین نشریات، تجلیل از برگزیدگان سومین جشنواره نشریات دانشجویی کشور، اجرای تواشیح و برپایی نمایشگاه آثار برگزیدگان از دیگر برنامه های این مراسم بود.