عمومی | دانشگاه صنعتی قم

‫ساخت اولین دستگاه کشش دو محوری مسطح با قابلیت کنترل عددی و ظرفیت صنعتی در کشور توسط عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه: اولین دستگاه کشش دو محوری مسطح با قابلیت کنترل عددی و ظرفیت صنعتی در کشور توسط دکتر محمد صادق محبی از اساتید هیات علمی گروه مهندسی مکانیک/ساخت و تولید دانشگاه صنعتی قم و با همکاری مهندس نیکخواه دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه ساخته شده است.
دکتر محبی در خصوص لزوم ساخت این دستگاه گفت: تنش‏های وارد بر ورق‏های فلزی و غیر فلزی حین فرآیندهای ساخت و شکل‏ دهی اغلب به صورت دومحوری و از نوع کششی می‏ باشند.  همچنین تنش‏های اعمالی به انواع پوسته‏ ها مانند پارچه، چرم و بافت‏های بایو از نوع چندمحوری است.  برای تحلیل و پیش‏ بینی دقیق رفتار ورق و پوسته  لازم  است که کمیت‏های مرتبط با آن به صورت دقیق در آزمایشگاه تعیین شود.
وی افزود: از آنجایی که آزمون کشش دو محوری بهترین ابزار برای این منظور است، برای انجام این آزمون دستگاهی مورد نیاز می باشد که بتواند جابجایی های مشخصی را در دو محور عمود برهم طبق برنامه از پیش تعیین شده اعمال کرده و همزمان مقاومت نمونه را تحت این بارگذاری اندازه گیری و ثبت کند. بر این اساس برای اولین بار در کشور دستگاهی برای این منظور با قابلیت اعمال نسبت ها، نرخ ها و مسیرهای مختلف کرنش با ظرفیت تست ورق ها و پوسته های صنعتی طراحی و ساخته شده است.
استاد هیات علمی دانشگاه صنعتی قم گفت: طراحی و ساخت دستگاه مذکور طی مدت یک سال با همکاری دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه،  مهندس محمد نیکخواه انجام شده است و مراحل ثبت اختراع و تجاری سازی آن در حال انجام است.
دکتر محبی خاطر نشان ساخت: طراحی این دستگاه  از جمله طرح کلی، طرح سازه و مکانیزم مکانیکی آن کاملاً اصیل و بومی بوده و از هیچ نمونه خارجی الگوبرداری نشده است.
وی در مورد کاربرد اولین دستگاه کشش دو محوری مسطح با قابلیت کنترل عددی و ظرفیت صنعتی  گفت: این دستگاه در  صنایع خودروسازی، ورق‏کاری، پلیمر، نساجی، چرم و مهندسی پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در اندازه‏ گیری و ترسیم سطح تسلیم ناهمسانگرد، شناخت رفتار ناهمسانگرد پلاستیکی، ترسیم نمودارهای حد شکل‏ دهی (FLD)، شناخت تابعیت شکل‏ پذیری انواع ورق‏ها از مسیر کرنش و شناخت خواص و رفتار مکانیکی انواع پوسته ها (پارچه، چرم، بافت‏های بایو و ...) قابل استفاده است.
استاد هیات علمی دانشگاه صنعتی قم در خصوص ویژگی های این دستگاه افزود: قابلیت انجام تست‏های تک‏ محوری و دو محوری و بارگذاری های کششی/کششی، کششی/فشاری و فشاری/فشاری، طراحی خاص سازه برای دستیابی به بیشترین صلبیت و عدم لنگر خمشی، دسترسی آسان به بخش‏های تنظیم شونده، دسترسی آسان به فک ‏ها جهت بستن و باز کردن نمونه و دسترسی آسان به اجزای متحرک در فرآیندهای تعمیر و نگهداری از جمله ویژگی های خاص این دستگاه می باشد.
وی افزود: برنامه بارگذاری تست های مختلف و همچنین ذخیره اطلاعات آن از طریق یک پنل کاربری مجهز به HMI و نرم افزار رابط کاربری مخصوص انجام می شود.
دکتر محبی گفت: ساخت این دستگاه با تلاش و مشارکت دانشجوی دانشگاه صنعتی قم، آن هم در زمانی که مشکلات فراوان اقتصادی گریبان گیر پژوهش های علمی و صنعتی کشور شده است، نشانگر قابلیت های بالقوه ارزشمندی است که در نیروی انسانی و دانشجویان این دانشگاه وجود دارد و می تواند با حمایت های مادی و معنوی مسئولین دانشگاه بالفعل شود.
در انتها  وی ضمن ابراز امیدواری ازاینکه ساخت این دستگاه بتواند در جهت اعتلای پژوهش های دانشگاهی و صنعتی مرتبط در کشور مفید باشد، افزود:  در حال حاضر  اولین نمونه از دستگاه کشش دو محوری مسطح در دانشگاه صنعتی قم نصب و راه اندازی شده است تا برای اهداف آموزشی و پژوهشی اساتید و دانشجویان این دانشگاه، به ویژه گروه های مهندسی مکانیک و مهندسی پلیمر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین طی برنامه ریزی های صورت گرفته ارائه خدمات آزمایشگاهی به مراکز علمی و صنعتی بیرون از دانشگاه میسر می باشد.