عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

نشست علمی مناسبات فرهنگی ایران و عراق با تاکید بر زیارت اربعین

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه ایلام، دراین نشست، دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه امروز به واسطه اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی که دو کشورایران و عراق دارند، خوشبختانه محبت و دوستی بر روابط دو ملت حاکم است، اظهار داشت: توسعه روابط دانشگاه ایلام و دانشگاه های عراق در چند سال اخیر، یکی از برنامه های اصلی دانشگاه ایلام، در راستای توسعه روابط بین الملی دانشگاه است و در این خصوص با رایزنی ها و پی گیری هایی که انجام شد، زمینه دیدار روسای دانشگاه ایلام و برخی از دانشگاه های کشور عراق فراهم و تفاهم نامه همکاری با شش دانشگاه این کشور منعقد شد.
دکتر علی اکبری افزود: با رایزنی و کمک رئیس وقت دانشگاه واسط، تاییدیه وزارت علوم عراق در زمینه پذیرش دانشجوی عراقی در دانشگاه ایلام اخذ شد و در رقابت با دانشگاه های بزرگ ایران، دانشگاه ایلام موفق به پذیرش دانشجوی عراقی شد.
وی برگزاری دومین کنفرانس بین المللی گرد و غبار در دانشگاه ایلام را نقطه عطف دیگری در توسعه روابط دانشگاه ایلام و دانشگاه های کشور عراق عنوان کرد و گفت: به واسطه اینکه دو کشور ایران و عراق با پدیده گرد و غبار مواجه هستند، با رایزنی هایی که صورت گرفت، دانشگاه های کشور عراق در سطح گسترده ای در این کنفرانس مشارکت کردند و از جمله دانشگاه واسط در عالی ترین سطح در این کنفرانس حضور یافت و سطح استقبال استادان عراقی به نحوی بود که یک پنل تخصصی به زبان عربی به آنان اختصاص یافت.
رئیس دانشگاه ایلام تاکید کرد: امروز ایلام به عنوان دروازه عتبات عالیات و کشور عراق شناخته می شود از این رو دانشگاه ایلام تمایل دارد به عنوان دروازه علمی ایران در ارتباط کشور عراق قرارگیرد.
دکتر علی اکبری، با اعلام اینکه مجوز راه اندازی رشته کارشناسی ارشد مطالعات عراق در دانشگاه ایلام از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم اخذ شد، تاکید کرد: مجموعه اقدامات انجام شده نمایانگر عزم جدی دانشگاه ایلام برای توسعه روابط با دانشگاه های عراقی و به خصوص دانشگاه واسط می باشد.
درادامه دکترشیرخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ایلام با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر رابطه دانشگاه ایلام با دانشگاه های کشور عراق و از جمله دانشگاه واسط توسعه پیدا کرده است، گفت: در این راستا تفاهم نامه همکاری با این دانشگاه منعقد شده که نشست علمی امروز در راستای تحقق مفاد این تفاهم نامه است که به صورت رفت و برگشت در هر دو دانشگاه برگزار می شود.
دکتر حیدر تقی العلاق، استاد دانشکده تربیت معلم دانشگاه واسط عراق نیز با تشکر از مجموعه عوامل برگزاری این نشست علمی، تاکید کرد: برگزاری چنین برنامه هایی در تثبیت دوستی و همکاری های بیشتر دو کشور تاثیر گذار است و می تواند زمینه توسعه بیشتر و بهتر روابط را فراهم کند.
در ادامه این نشست، اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایلام و واسط عراق به ارائه مقاله پرداختند.
در پایان حاضرین در نشست به بیان دیدگاه ها و سئوالات مورد نظر خود پرداخنتد و سخنرانان پاسخ های لازم را ارائه کردند.
این نشست با حضور دکترمحمد علی اکبری، رئیس دانشگاه، دکترمهدیزاده، معاون پژوهش و فناوری، دکترشیرخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتریاری، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر خیری، مدیر روابط بین الملل، دکتر شریفی راد، استادیار دانشگاه، دکتر جان احمدی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، دکترحیدر تقی العلاق و دکترمحمد فهد قیسی، استاد تمام و استادیار دانشگاه واسط عراق، جمعی از استادان و دانشجویان، در محل سالن فرزانگان برگزارشد.
ل.س ۴۲/ ر.ب ۴۵