عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری یازدهمین جلسه گفت و شنود گروه تغییر اقلیم و سلامت دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا دانشکده بهداشت

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، سه شنبه ۶ آذر  ۹۷ یازدهمین جلسه گفت و شنود گروه تغییر اقلیم و سلامت، دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا با مشارکت پژوهشکده محیط زیست دانشگاه و با حضور اساتید و دانشجویان برگزارشد.
در این جلسه دکتر محمد رحیمی عضو تیم نویسندگان گزارش های تغییر اقلیم سازمان ملل متحد، درخصوص رویدادهای جوی و اقلیمی، موقعیت و اثرات ارزیابی شده آنها در ایران به بحث و گفتگو پرداخت.
وی اظهار داشت: در زمان پیک گرما در کشور ما ۴۰ درصد انرژی صرف استفاده از سیستم های سرمایشی می شود و بر نقش سیستم های سرمایشی در روزهای گرم تاکید کرد و با ذکر مثالی از حادثه افزایش موج گرمایی که در سال ۲۰۰۳ در اروپا رخ داد و  منجر به کشته شدن ۳۰ هزار نفر در سه روز شد اشاره کرد.
دکتر رحیمی در ادامه بیان کردحتی  اگر معاهده پاریس موفقیت آمیز باشد باز هم به این راحتی نمی توانیم  شرایط کاهش دما را در جهان فراهم کنیم چرا که در این خصوص ما به زمان و سرمایه گذاری بیشتری نیاز داریم.
عضو تیم نویسندگان گزارش های تغییر اقلیم سازمان ملل متحد، با بیان اینکه یکی از ویژگی های تغییراقلیم  آرام رونده بودن  آن است گفت: در واقع همین ویژگی باعث کاهش توجه سیاستمداران و سازمانها به این مقوله نسبت به دیگر بلایای طبیعی شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان درخصوص شاخص های تغییر اقلیم اظهار داشت، در پنل بین المللی تغییر اقلیم، ۲۷شاخص و استاندارد مورد بررسی و پیمایش قرار می گیرند و از این بین ۱۶ شاخص مربوط به ویژگی های دمایی است و ۱۱شاخص  مربوط به ویژگی های بارشی است.
از این شاخص ها می توان به شاخص هایی چون تعداد روزهای یخبندان، تعداد روزهای تابستانی، روزهای یخی، شب های حاره ای، طول دوره رشد، پیشینه ماهانه دمای حداکثری و ... اشاره کرد.
دکتر رحیمی با بیان آماری از  گزارش ICCP درخصوص میزان خسارت اقتصادی و جانی گفت خسارت های اقتصادی مرتبط با تغییر اقلیم درحال افزایش است و بیش از نیمی از خسارت ها توسط  بیمه پوشش داده نشده است.
در انتها وی در خصوص وضعیت مرگ و میر تغییر اقلیم گفت: ۹۵ در صد مرگ و میر در کشور های در حال توسعه بوده و فقط ۵ درصد در کشورهای توسعه یافته رخ داده است .