عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

سردارسرلشکر قاسم سلیمانی: دانشگاه باید برای از بین بردن تفکیک فرهنگی و...

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۷آذرماه۹۷، در اولین همایش ملی"نظام فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در گستره فرهنگ" که حجت الاسلام والمسلمین علیدادی؛ نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه کرمان، دکتر فدائی؛ استاندار کرمان؛ دکتر طاهر؛ رئیس همایش ملی نظام فکری آیت ‌الله خامنه‌‌ای(مُدَّظلّه العالی) در گستره فرهنگ و رئیس دانشگاه شهیدباهنرکرمان، حجت الاسلام والمسلمین صباحی؛ رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، حجت الاسلام والمسلمین حمزه؛ رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مسئولان نظامی و انتظامی، مسئولان قضایی، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان کرمان، جمعی از استادان، کارکنان و دانشجویان حضور داشتند از مسئولان دانشگاه شهید باهنر کرمان و دست اندرکاران این همایش تشکر کرد و برگزاری چنین همایشی را بسیار به جا، ضروری و مهم برای جامعه امروز، دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی؛ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در اولین همایش ملی"نظام فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در گستره فرهنگ" گفت: جایگاه این کار دانشگاه است و حق این است دانشگاه تبیین کننده این افکار و نظریه‌های بلند باشد و دانشگاه شهید باهنر کرمان در این زمینه توفیق مهمی برای استان کرمان است و با توجه به اینکه نظریه‌ها و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری محدوده بسیار گسترده‌ای دارد هر موضوعی را که بخواهیم مورد کندوکاش قرار دهیم کتاب قطوری خواهد شد.

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نظریه‌های متفاوت و بلندی درباره جهان اسلام، غرب، داخل کشور، صنوف متعدد، حوزه‌های نظامی، سیاسی، امنیتی و ... دارد.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به اینکه نظریات مقام معظم رهبری دو ویژگی مهم دارند، عنوان کرد: نخستین ویژگی این است که نظریات معظم له انطباق استاد شاگردی بر نظریه های امام (ره) دارند و ویژگی دوم این است که نظریات ایشان توحید محور است و معرفت دینی، معنویت، تربیت و فرهنگ اسلامی از موضوعات مهم در نظریات مقام معظم رهبری هستند.

سردار سلیمانی، با مطرح کردن این سئوال که چرا شناخت اندیشه های امام راحل و مقام معظم رهبری برای جامعه به ویژه جامعه علمی ضروری است؟ تصریح کرد: پیوسته در همه موضوعاتی که می خواهیم طراحی کنیم، نیازمند منابع بالادستی و مادر هستیم که قرآن و سنت است. اما هر خبره‌ای نمی تواند از این منابع آن کاوش را داشته و نیاز به متخصص است که برداشت حقیقی از گنج را داشه باشد.

وی شناخت مسیر انقلاب و تبیین نقشه راه توسط مسئولان نظام را نیازمند شناخت این عرصه و پیاده کردن این اندیشه‌ها دانست و برگزاری این همایش را یکی از ضرورت‌ها برای خدمت به جامعه اسلامی امروز و نسل جوان معرفی کرد و گفت: اگر این اندیشه‌ها به طور جدی تبیین نشده و مورد تحقیق و بررسی قرار نگیرند، نمی دانیم تهاجم فرهنگی چه بر فرهنگ ملی و اسلامی ما می‌آورد لذا راه مواجهه و مقابله با تهاجم فرهنگی تبیین دقیق این نظریه‌ها است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به اینکه در مورد اندیشه‌های امام(ره) غفلت کردیم، افزود: تنها بانی که به صورت جدی به نظریات امام تاکید دارند و در هر سخن، بیان، موعظه و سیاستی بر نظریات ایشان تاکید دارند، مقام معظم رهبری است و متاسفانه در حوزه نیز علاوه بر دانشگاه از نظریه امام که از نظریه‌های مهم و اساسی در مقابله با نظریه های منحط غربی و نظریه های تکفیری دنیای اسلام بود، غفلت شده است.

وی تصریح کرد: بخش مهمی از نظریات مقام معظم رهبری از نظریات امام راحل است و در نظریه مقام معظم رهبری و امام، مدیریت و رهبری را در هم تنیده می دانند و ولایت برای مدیریت ایجاد شده و ضرورت ولایت فقیه برای اعمال نظر ولی فقیه در مدیریت جامعه است.

سردار سرلشکر سلیمانی، با تاکید بر اینکه باید جلسات بسیار زیادی برای تبیین دقیق نظریات مقام معظم رهبری برگزار شود تا حق مطلب ادا شود و باید دانشگاه باز باشد و همه بیایند و اگر تفکیک فرهنگی باشد، حق به گوش همه نمی رسد و باید دانشگاه را باز کرد و همه افکار را در این بحث آورد این بحث خیلی قوی است و منطق دارد.

وی در ادامه با اشاره به نظریات مقام معظم رهبری درباره معرفت دینی بیان کرد: معظم له معتقدند بزرگ ترین خطر و مانع در معرفت دینی، خود معرفت(معرفت کاذب و غلط) است و اگر معرفت به معنای حقیقی تعریف نشود، اغفال عمومی ایجاد و برداشت صحیح صورت نمی گیرد.

سردار سلیمانی اظهار کرد: در اندیشه مقام معظم رهبری، یکی دیگر از نشانه های عرف غلط را همگرایی با مخالفان برای جلب رضایت آنها بیان می کند که این همگرایی موجب شده بسیاری از روشنفکران و متفکران از اسلام ناب دور شوند.

وی تصریح کرد: غربزدگی و روشنفکری بر پایه رضایتمندی به یک فرهنگ و جانبداری از یک فرهنگ بر حقیقت معرفت دینی تاثیر دارد و مشکل اصلی ما به ویژه در دانشگاه که بعضا به حوزه نیز کشیده شده، همین است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به اینکه عمل دینی بدون عمل یکی دیگر از آفت‌های معرفت دینی در اندیشه مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: نتیجه این آفت این است که عمل اثر عینی در جامعه ندارد زیرا مبنای معرفت دینی عمل دینی است و معرفت بدون عمل ارزش و نتیجه ای ندارد و آفت دیگر معرفت دینی تحجر است که امام با چوب بر سر آن(تحجر) می زدند و ممکن است این مسئله در قشر متدین بیشتر نمایان شود تا قشر روشنفکر.

سردار سلیمای تصریح کرد: مقام معظم رهبری معتقدند تحجر سبب متوقف کردن عقل و فهم از دین و برای تحقق اهداف اسلامی مانع می شود که نتوانیم لوازم هر لحظه زندگی را بشناسیم و در وضعیت ایستا به پیش برویم و حتی ممکن است در دانشگاه باشد و یکی از تحجرها در دانشگاه، زمزمه های جدایی دین از سیاست است و همچنین مقام معظم رهبری نتیجه تحجر را ویرانی می‌دانند و می فرمایند راه مقابله با تحجر، حاکم شدن عقل و نوآوری علمی در درجه اجتهاد است.

وی التقاط، محدود کردن دین به مسائل شخصی را یکی دیگر از آفت‌های معرفت دینی از نگاه مقام معظم رهبری دانست و گفت: التقاط یعنی عرصه وسیع زندگی جمعی و جامعه را به فراموشی سپردن و کنار گذاشتن است.

سردار سلیمانی اظهار کرد: تعریف اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله) و اسلام آمریکایی از ابتکارات امام خمینی(ره) در معرفت دینی بود که عناصر مهمی را در این زمینه مطرح می کنند و عقلانی بودن، علمی بودن، متکی به کتاب و سنت را از ارکان اصلی اسلام ناب بیان فرمودند.

وی تصریح کرد: مشخصه اسلام امریکایی را نیز تحجر، التقاط، تحریف، بدعت و خرافه گویی اعلام کردند که در جامعه اسلامی گرفتار این مسائل هستیم و مقام معظم رهبری معتقدند در اسلام ناب محمدی باید عناصر مهمی مورد از جمله جهاد، شهادت طلبی، قیام، عدالت خواهی و عقلانیت مورد تاکید و تکیه قرار بگیرند.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران افزود: در نظریه مقام معظم رهبری، ظلم ستیزی، عدالت خواهی، از بین بردن ترس و جهل از جامعه، دفاع از محرومان از مشخصه‌های اسلام ناب است و در تبیین اصول و سیاست های کلان نظام همه این عناصر در بند بند سیاست ها وجود دارد و مهم است که مدیران به عمل کردن به آنها اعتقاد داشته باشیم.

سردار سلیمانی تصریح کرد: معظم له جامعه مطلوب را جامعه‌ای می‌دانند که هدف آن ملت بیدار، زنده و عدالت‌خواه باشد و در اسلام ناب عزت، قدرت و ثروت توام با معنویت را درست می‌دانند.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در ادامه اظهار کرد: در بین سیاستمداران و کسانی که کشور را اداره می کنند کسی را مانند مقام معظم رهبری ندیده ام که این قدر به بصیرت زایی اهتمام داشته باشد و ایشان در سفرهای خود به هر استان چند روز اقامت داشته و با تمام آحاد جامعه گفت و گو کرده‌اند.

وی با اشاره به نظریه مقام معظم رهبری در موضوع تربیت در معرفت دینی افزود: اولین مسئله تربیت پذیری انسان است زیرا انسان نیاز مبرم به رشد و پرورش دارد و ایشان درست شدن همه امور را به درست شدن فکر انسان گره می زنند زیرا همه علم دستخوش انسان و تربیت انسان خیلی مهم است.

سلیمانی تصریح کرد: رهبری، تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم می دانند و معتقدند اگر این دو عنصر از انسان دریافت کننده علم و عامل خارج شد، هیچ کمک بصیرتی به انسان نمی کند به دلیل اینکه تربیت و تزکیه اساس در بصیرت است، لذا تزکیه مقدم بر تعلیم است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: نیاز به مربی از نکات دیگری است که مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند که با توجه به امکان انتخاب انسان در طرق مختلف، نیاز به هادی و رهبر دارد و وجود مربی مسئله راهبردی در تربیت و شناخت صحیح از اسلام، از اهداف تربیت است زیرا همه نمادهای حقیقی مذهبی اثر تربیتی دارند و شناخت صحیح از اسلام یک نیاز اصلی است.

وی گفت: رهبری، اخلاق را از نکات اساسی تربیت می‌دانند و اینکه رکن اساسی دانش و عمل، اخلاق است و بیان کرد: معظم له درس خواندن را امری ضروری می دانند، اما کافی نیست و کفایت آن در اخلاق و تهذیب نفس است.

سردار سلیمانی، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برگزارکنندگان این همایش خط شکنی کردند، گفت: همه این مسائل باید از استاد به شاگرد منتقل شود و مسئله دیگر در بحث تربیت، فضیلت جویی و گرایش به فضایل اخلاقی است که جایگاه این تربیت در دانشگاه است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: کنترل درست غرایز انسانی و اینکه به افراط و تفریط کشیده نشود، از راه تربیت حاصل می شود و خودسازی و رسیدن به تقوی از اثرات تربیت است و غفلت زدایی از وظایف اساتید و مربی است که باید در موارد تربیتی و پرورشی مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه در نظریه مقام معظم رهبری، آراستن ظاهری اثر تربیتی دارد که از نفرت و گریز جلوگیری می کند، عنوان کرد: مسئله بعدی، موعظه حسنه است که بدون آن نمی توان منشاء تربیت صحیح شد.

سردار سلیمانی با تاکید بر نقش اساتید در نظام اخلاقی و رفتاری بیان کرد: مقام معظم رهبری به محتوای ارائه شده در تربیت تاکید دارند و می فرمایند اگر محتوا برجسته بود در هر قالبی به چشم می‌آید و باید اساتید تعبیرهای بلند بیافرینند.