عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گراش

از سکته مغزی چه می دانیم ؟

یادداشت دکتر ابوالفضل مهربان مسوول اورژانس مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین علی علیه السلام گراش درباره سکته مغزی:

آقای ۶۵ ساله ای را تصور کنید که پس از یک هفته سخت و پر از استرس تعطیلات آخر هفته را در کنار فرزندان و خانواده سپری می کند . همچنان که با نوه های خود مشغول بازی و سرگرمی می باشد ناگهان دچار سردرد ، عرق سرد و تهوع ، استفراغ شده و دست و پای راست بی حس و فلج می شود و دیگر قادر به حرف زدن نمی باشد . خانواده ایشان مضطرب و نگران بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی ( اورژانس ۱۱۵ ) تماس گرفته و …

از سکته مغزی چه می دانیم ؟

علائم و فشارهای سکته مغزی چیست ؟

علل و ریسک فاکتورهای سکته های مغزی چیست ؟

انواع سکته های مغزی چیست ؟

آیا سکته مغزی قابل درمان است ؟

سکته مغزی به از بین رفتن ناگهانی خون رسانی به مغز گفته می شود که در نتیجه باعث آسیب به بافت مغزی می شود . اگر خون رسانی به قسمتی از مغز ، دچار اختلال شود و متوقف گردد این قسمت از مغز دیگر نمی تواند عملکرد طبیعی داشته باشد این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می گویند .

معمولا قبل از سکته مغزی علائم هشدار دهنده ای وجود ندارد اما باید بلافاصله بعد از سکته مغزی بیمار در بیمارستان بستری شود تا از بروز آسیب های دائمی جلوگیری گردد.

*علائم و نشانه ها :

سکته مغزی با ضعف حسی و حرکتی خود را نشان می دهد. علائم و نشانه های شایع سکته مغزی شامل :

۱-ضعف یک طرفه حرکت دست و پاها به طور ناگهانی

۲-از بین رفتن ناگهانی بینایی

۳-دوبینی

۴-سنگینی زبان

۵-افتادگی صورت

۶-از بین رفتن یک طرفه حس اندام ها

۷-عدم تعادل

۸-سرگیجه

۹-کاهش سطح هوشیاری

علائم فوق ممکن است به تنهایی یا در کنار یکدیگر اتفاق بیفتد. اگر این علائم در کمتر از ۲۴ ساعت از بین بروند را حمله گذاری  ایسکمی گویند (TIA ) که نشانه هشدار برای حملات سکته مغزی در آینده می باشد.

حدود ۸۶ تا ۹۲ درصد سکته های مغزی ایسکمیک است که بر اثر بسته شدن یک شریان مغزی با یک لخته خون که اصطلاحاً با آن ترومبوز مغزی گفته می شود ایجاد میگردد بقیه موارد سکته مغزی را آمبولی مغزی و خونریزی مغزی را تشکیل می دهند.

*شیوع سکته مغزی

سالانه میلیونها نفر دچار سکته مغزی می شوند سکته های مغزی پنجمین  علت مرگ و ناتوانی در دنیا می باشد.

از آنجایی که پیشگیری مناسب ترین راه جهت جلوگیری از حملات سکته مغزی است پس با تغییر سبک زندگی شامل ورزش ، ترک سیگار ، رژیم غذایی مناسب و کنترل دقیق فشار خون می توان از بروز حملات سکته مغزی پیشگیری کرد.

تشخیص :

قبل از درمان باید نوع سکته تشخیص داده شود و متناسب با نوع سکته ، درمان مناسب آغاز شود. سی تی اسکن سریعترین و مهمترین راه در گام اول و MRI در مراحل بعدی جهت تشخیص ، کمک کننده هستند که هر دو مورد فوق در سطح شهرستان آماده ارائه خدمت به همشهریان عزیز می باشد.

استراتژی بازسازی عروق ، درمان اصلی سکته های مغزی است از جمله درمان های مناسب که در حال حاضر در شهرستان گراش در دسترس می باشد داروهای ضد لخته می باشد که می توان تا قبل از اینکه حوادث غیر قابل پیش بینی اتفاق بیفتد به کمک این داروها جریان خون بافت مغز مجدداً برقرار کرد .لازم به ذکر است زمان طلایی تزریق داروهای ضد لخته ۳ ساعت اول می باشد.