عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

جهت‌گیری تولید باید به سمت صادرات باشد



نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: تولیدکننده ها با ارتقای فناوری باید کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند به گونه‌ای که قابلیت مصرف در داخل افزایش یابد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری "ایران ساخت"، محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در خصوص حمایت از کالای ایران ساخت مطلب مهم تولید کالا با کیفیت بالا است اظهار کرد:  این اقدامی است که باید تولید کننده انجام دهد بنابراین با ارتقاء فناوری ساخت و تولید باید کیفیت را به روز کرد. پس جهت گیری باید تولید کالای صادراتی باشد و قابلیت مصرف در داخل را ایجاد کرد که تمامی این فعالیت ها باید توسط تولیدکننده انجام شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: کاری که دولت در این زمینه می تواند انجام دهد باید به جایگاه این کالا در سبد مصرفی مردم توجه کند.

تابش همچنین بیان کرد: به عنوان مثال کالاهایی را نباید اصلا یارانه بدهد و برعکس کالایی را مثل برق، خدمات اجتماعی ، مالیات، و عوارض و به خصوص در بخش مواد لبنی باید یارانه دهد که ارزانتر بدست مردم برسد چرا که سلامت مردم حفظ شود.

وی در ادامه به فرهنگ سازی در حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: بسیاری از کالاهای ما قابلیت رقابت با کالاهای خارجی دارد اما ذهنیت مردم ما ذهنیت خوبی نیست؛ به عنوان مثل بنده با وجود این که خیلی از پوشاک های ایرانی را بر ترکی و چینی و کره ای  ترجیح می دهم ولی هنوز وقتی وارد یک مغازه پوشاک می شوم  ابتدا دنبال جنس خارجی هستم.

نماینده مردم اردکان در مجلس با تاکید بر این که نهادهای رسمی و غیررسمی باید در خصوص کالای ایرانی فرهنگ سازی کنند گفت: در جایی به این فرهنگ سازی به دولت و دولتمردان ارتباط داردو در جایی هم به رادیو تلویزیون، رسانه ها، خبرگزاری ها و سایت ها ارتباط دارد که البته رسانه ها به خصوص رسانه ملی نقش بسیار زیاد و مهمی در فرهنگ سازی دارد.

تابش با بیان این که نهادی باید متولی این کار شود تا مطالب و مسایلی را که به مقوله فرهنگ سازی از کالای ایرانی مربوط می شود گفت: به عنوان مثال شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند این کار را انجام دهد و وظیفه دستگاه ها اعم از بخش خصوصی و غیرخصوصی و NGO ها را مشخص کند که در بخش فرهنگ سازی آیا به رسالت خود عمل کرده اند و چقدر موفق بوده اند.

وی در ادامه اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه در حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: اگر مردم به رسانه اعتماد داشته باشند فرهنگ سازی آن هم اعتبار دارد و اگر اعتماد نداشته باشند که عکس عمل می کنند بنابراین رسانه ها باید اعتماد مردم را جلب کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان این که کمیسیون های مربوطه به خصوص فرهنگی می تواند در این معقوله کار کند گفت: اگر در این زمینه نیاز به طرح و لایحه است به مجلس ارایه شود که البته به نظر من این کارها نیاز نیست چرا که ترویج فرهنگ خیلی قانون بردار نیست.
به گفته وی، فرهنگ باید در عمق و فطرت آدم ها جا بگیرد اما مجلس هم می تواند اگر خلاء قانونی باشد قانون تصویب کند و با رصد قوانین موجود، پیگیر فعالیت دستگاه ها و عمل انها به وظایف و مسوولیت خود در این خصوص باشد.


دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان آبان ماه سال جاری است.