عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

برگزاری نشست علمی سلامت معنوی با رویکرد طب تلفیقی و پزشکی مبتنی بر شواهد

نشست علمی سلامت معنوی با رویکرد طب تلفیقی و پزشکی مبتنی بر شواهد به میزبانی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا، این نشست با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از اساتید و دانشجویان  دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حوزه علمیه ، جامعه المصطفی، موسسات دینی و فرهنگی در تالار امام رضا(ع) دانشکده پزشکی برگزار شد.

سلامت معنوی بُعد مهمی از سلامت افراد محسوب می‌شود که محققین و صاحب‌نظران در سراسر جهان تعاریفی برای آن ارائه کرده‌اند. ضرورت وجود معنویت در انسان ، مانند ضرورت وجود دم و بازدم برای زنده‌بودن جسم است. معنویت برای همه‌ی انسان‌ها در تمامی جوامع و سرتاسر جهان قابل شناسایی و از اصول حیات‌بخش هستی انسان است و برای بسیاری از مذاهب ، فرهنگ‌ها و سنت‌ها در سراسر جهان پذیرفته شده است.

سلامت معنوی جزئی پایه‌ای در چهارچوب ابعاد سلامت محسوب شده و همانند ابعاد دیگر سلامتی نظیر سلامت جسمی، ذهنی و اجتماعی؛ سلامت معنوی عاملی تعیین‌کننده و اثرگذار بوده و به‌عنوان فاکتوری حفاظتی در ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها محسوب می‌شود، ضمن آنکه می‌توان از آن به‌عنوان راهبردی موفق و کمک‌کننده به زندگی انسان‌ها در همه‌ی مراحل و حوزه‌های زندگی، شامل موقعیت‌های پر از استرس و بیماری‌ها و حتی مرگ یاد کرد.

بر اساس مطالعات انجام شده، سلامت معنوی عامل درمانی مهمی در فرآیند معالجه بیماران محسوب می‌شود.

در این نشست علمی دکتر جعفر بوالهری ( روانپزشک و رئیس مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران)، دکتر صادق یوسفی ( دکترای تخصصی نوروساینس و رئیس مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی قم)، دکتر فاطمه شیرزاد (روانپزشک و معاون آموزشی مرکز تحقیقات سلامت معنوی د.ع.پ. ایران) و حجه الاسلام و المسلمین دکتر علی رضائی بیرجندی ( رئیس موسسه اولوالالباب و امام جمعه سابق بیرجند) پیرامون اهمیت سلامت معنوی از دیدگاه قران، مفاهیم و کلیات سلامت معنوی، سلامت معنوی در بالین بیمار و نحوه شرح حال گیری و اقدامات انجام شده در سایر کشورهای جهان و مراکز فعال در حوزه سلامت معنوی  به ایراد سخنرانی پرداختند.

{jcomments on}