عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

اولین نشست بررسی و نقد طرح تلفیق آموزش و بالین پرستاری

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ اولین نشست بررسی و نقد طرح تلفیق آموزش و بالین بعد از گذشت دو ماه از اجرایی شدن طرح عصر دوشنبه ۵  آذر ۹۷ با حضور رئیس، معاون آموزشی، مدیران و اعضای گروه‌های آموزشی و دانشجویان برگزار شد.در این جلسه که به‌منظور مرور بر طرح تلفیق و شفاف‌سازی ابعاد آن، تعیین چالش‌ها و مشکلات طرح و یافتن راه‌حل‌ها تشکیل شد؛ دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده از به وجود آمدن پدیده‌ای به نام دانشجوی بیمارستانی به‌عنوان مهم‌ترین چالش اخیر در پرستاری یادکرد و گفت: مهم‌ترین چالشی که پرستاری در این اواخر با آن مواجه بود ورود عرصه بیمارستانی به جذب و آموزش دانشجو به نام دانشجوی بیمارستانی بود. نقدها و انتقاداتی نسبت به سیستم آموزشی از طرف وزارت بهداشت، دانشگاه، دانشکده و بیمارستان‌ها وجود داشت که موجب شد شرایطی فراهم شود که بیمارستان‌ها بتوانند با توجه به نیاز این حوزه به آموزش دانشجوی پرستاری ورود کنند.
وی افزود: از سوی دیگر در طرح تحول آموزش نیز تغییر آموزش سنتی و ایجاد روشی جایگزین مطرح بود. در برنامه چهارساله حوزه آموزش دانشگاه نیز از ما خواسته شد که به مشکلات آموزش پرستاری و به‌طور خاص آموزش بالینی و نحوه تعامل با مراکز آموزشی درمانی رسیدگی کنیم.
دکتر شهسواری همچنین تمرکز برنامه چهارساله دانشکده در حوزه آموزش را نیز حل مشکل آموزش بالینی و ارتقای کیفیت آموزش عنوان کرد.
معاون آموزشی دانشکده ضمن برشمردن پتانسیل‌های موجود در دانشکده و بیمارستان برای آموزش دانشجویان؛ تلفیق آموزش و بالین را تنها راه ارتقای کیفیت آموزش بالینی و رفع مشکلات موجود دانست.
دکتر شهسواری گفت: از روز اول با همه ذی‌نفعان این حوزه ارتباط برقرار کردیم؛ مذاکراتی با دانشگاه، معاونین آموزشی بیمارستان‌ها، مترون ها و سوپروایزرهای آموزشی داشتیم و نقطه نظرات همه را جمع‌آوری کردیم و چالش‌های موجود را مشخص کردیم.
وی از صلاحیت دانشجویان بعد از اتمام دوره، دوگانگی بین معاونت درمان و معاونت آموزشی، ناهماهنگی بین محیط آموزش و بالین، عدم انطباق محتوای آموزشی با نیاز بالین، مقیم نبودن اعضای هیات علمی در بالین، کمبود تعداد اعضای هیات علمی انطباق پایین دروس نظری با نیازهای بالینی، کمبود حساسیت دانشکده به نیازهای نوظهور و ... به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌های به‌دست‌آمده در تحلیل وضعیت موجود نام برد.
وی در ادامه از انجام نیازسنجی، استخراج فاکتورهای کلیدی و طراحی مدل بر اساس فاکتورهای به‌دست‌آمده به‌عنوان گام‌های اولیه برای طراحی مدل؛ و از اجرای مدل از ابتدای سال تحصیلی ۹۷-۹۸ به‌صورت پایلوت توسط گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه آموزشی دانشکده سخن گفت.
او همچنین از ایجاد یک ساختار ارتباطی سه لایه و سیاست‌گذاری در طرح تلفیق آموزش و بالین؛ چون شورای تلفیق آموزش و بالین پرستاری در سطح دانشگاه، کارگروه در بیمارستان‌ها و کارگروه تلفیقی تخصصی و بالینی (تیم تدریس) در سطح دانشکده سخن گفت.
دکتر شهسواری تعیین لاین های اختصاصی برای اساتید و تشکیل تیم تدریس را نیز یکی دیگر از اتفاقات مهم روی‌داده در این طرح دانست و محتوای آموزشی را برگرفته از کریکولوم آموزشی و مراقبت‌های اختصاصی بخش مربوطه عنوان کرد.
معاون آموزشی استقرار مدل ارزشیابی مستمر را مرحله دیگری از این مدل و برگزاری نشست بررسی و نقد طرح تلفیق آموزش و بالین را اولین گام در ارزشیابی عنوان کرد.
وی سیستم ارزشیابی دانشجو را نیز به دو قسمت ارزیابی تعهد حرفه‌ای تدوین‌شده توسط تیم تدریس و ارزیابی حین دوره عملکرد بالینی دانشجو توسط تیم تدریس و ارزیابی به‌صورت آزمون آسکی تقسیم کرد و مسئول درس را مسئول تضمین کیفیت آموزش بالینی دانشجویان دانست.
معاون آموزشی دانشکده تصریح کرد: ما ادعا نداریم که با یک مدل آموزشی می‌توان تمامی مشکلات را حل‌وفصل کرد. راه‌های ارتباطی دریافت بازخورد در طول برنامه باز است و جلسات بسیاری در این زمینه برگزارشده است. گروه‌های مجازی برای دریافت نظرات مسئولین بیمارستانی، اساتید، همکاران بالینی و دانشجویان ایجادشده است تا بازخوردها دریافت شود.وی مجموعه‌ای از نظرات دریافت شده از سوی دانشجویان را در بخش بعدی صحبت‌هایش مطرح و به آن‌ها پاسخ داد. استرس‌زا بودن آزمون آسکی، انجام آزمون کتبی همراه با آزمون آسکی در برخی از موارد، فاصله بین آزمون آسکی بازمان
کارآموزی، انجام آزمون از مواردی که در دوره کارآموزی تدریس نشده ازجمله موارد مورداشاره وی بود.
دکتر شهسواری تغییرات ارتباطی را تغییرات زمان بری دانست و ابراز امیدواری کرد که بازخوردهای گرفته‌شده از دانشجویان بتواند در اصلاح طرح کمک‌کننده باشد.

طرح تلفیق آموزش و بالین؛ یک‌قدم روبه‌جلو است
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده ضمن تاکید بر همیاری مجموعه دانشکده برای اجرایی شدن طرح تلفیق آموزش و بالین خاطرنشان کرد: این طرح، طرح همه ماست و باید با هم ارزیابی و همیاری داشته باشیم. ادعا نمی‌کنیم این طرح بلااشکال است؛ قطعاً اشکالات زیادی دارد که باید بامطالعه بیشتر مشخص و مرتفع شود. باید علاوه بر نقدی که می‌کنیم راه‌حل نیز ارائه دهیم. باید همه دست در دست هم بدهیم و مشکلات این طرح را برطرف کنیم.
وی با اشاره به نماد آموزش عالی دانستن دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیانات مقام معظم رهبری گفت: از ما انتظار می‌رود که طرح و برنامه مشخص داشته باشیم. این طرح یک‌قدم روبه‌جلو است؛ می‌توان این نهال نوپا را خراب کرد و به روال قبل برگشت و می‌توان آن را تقویت کرد تا به یک درخت تنومند تبدیل شود.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تصریح کرد: این‌که آموزش پرستاری بالینی دچار یک رهاشدگی است معضلی است که همه می‌دانند و توقع از دانشگاه علوم پزشکی تهران این است که برای حل آن چاره‌ای بیندیشید.

انتظار کشور از ما ارائه طرح‌های نوآورانه است
دکتر شهرزاد غیاثوندیان، مدیر گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی نیز به‌عنوان مدیر گروه پایلوت در اجرایی کردن طرح تلفیق آموزش و بالین با استقبال از پیشنهاد‌ها و انتقادات طرح‌شده گفت: انتظار کشور از ما ارائه طرح‌های نوآورانه است؛ ما در مسیر حرکت هستیم و قطعاً در این مسیر موانع و مشکلات اصلاح می‌شوند.
وی در پاسخ به استرس دانشجویان در آزمون آسکی گفت: این آزمون یک امتحان عینی است و قرار نیست تنها انجام یک مهارت خاص مدنظر باشد؛ در این آزمون می‌خواهیم بدانیم دانشجو چه می‌داند و چطور آن دانسته را نشان می‌دهد. بخشی از استرس دانشجویان در این آزمون نیز مشخص نبودن موارد مورد سوال در هر ایستگاه است.
تعیین تکلیف تعریف رشته پرستاری به‌عنوان رشته علوم پایه و یا رشته بالینی، لمس نکردن تغییرات توسط دانشجویان، زیر سوال رفتنشان دانشجوی پرستاری در محیط بالین، عدم رویت استاد درس توسط دانشجویان، نبود برنامه مشخص و مدون در کارآموزی‌ها، استرس‌زا بودن آزمون آسکی، برخورد نامناسب با دانشجویان در بخش‌های بیمارستانی، روشن نبودن موارد مورد امتحان در آزمون آسکی، مشخص نبودن طرح درس برای دانشجویان و اساتید، مسئولیت زیاد CTA ها در بخش و نداشتن وقت کافی برای آموزش دانشجویان، نیاز دانشجویان به‌مرور دروس تئوری برای انجام آزمون آسکی، مطلع نبودن از چک‌لیست‌های آزمون آسکی، لزوم آموزش اساتید برای به‌روز بودن، نظارت بر منتورها، عدم هماهنگی بین تیم تدریس و عدم هماهنگی CTA ها، تفاوت فضای آسکی با فضای بالین؛ ازجمله مشکلات و مسائلی بود که دانشجویان حاضر در جلسه مطرح کردند.
خبرنگار: شیماسادات عطری
عکس: حسین اکبریان