عمومی | ستاد توسعه فرهنگ، علم و اقتصاد دانش بینان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

به سوی هوشمندی


به سوی هوشمندی

بهبود کیفیت زندگی شهری به لطف اینترنت اشیا


تئو ولتمن، مدیر ابداعات شهر آمستردام، در اجلاس «به سمت هوشمندی در شهرهای آینده» که در ماه آپریل گذشته در شهر لندن برگزار شد، بیان داشت: «اگر فناوری نتواند به افراد در رسیدن به خوشبختی یاری برساند، دلیلی برای وجود تکنولوژی وجود ندارد.» در همین حال، در تلاش مستمر برای جست و جوی برخی از واقعیت های اکوسیستم های اینترنت اشیا ، شرکت فناوری IoT Analytics که در مورد اینترنت اشیا تحقیقات بازار انجام می  دهد، هزاران وبسایت را برای راست آزمایی و طبقه بندی ۱۶۰۰ پروژه واقعی بازیگران دنیای اینترنت اشیا بررسی کرده است. در سال ۲۰۱۸، برای اولین بار، بزرگ ترین گروه پروژه ها در بخش شهر هوشمند (۳۶۷ پروژه) قرار می گیرند. با توجه به جهانی که در حال حاضر ۳۷ ابرشهر با جمعیتی بالای ۱۰ میلیون نفر دارد و مهاجرت به شهرها با هدف یافتن فرصت ها و کیفیت بهتر زندگی، شهرها باید «هوشمندتر» شوند تا بتوانند منابع را مدیریت کنند، جمعیت و ترافیک را تسکین بخشند و یک محیط سالم و پایدار ارائه دهند.
شهرها چگونه از اینترنت اشیا بهره خواهند برد؟
چگونه شهرها در حال حاضر می توانند اینترنت اشیا را برای بهبود زندگی شهری و افزایش شادی شهروندان شهر استفاده کنند؟ در اینجا به چند نمونه اشاره می شود.

یک؛ ترافیک
یکی از اولین اقداماتی که بسیاری از شهرها به طور طبیعی در گستره اینترنت اشیا بر آن تمرکز دارند، کاهش ترافیک و کمک به رانندگان در یافتن جای پارک است. بر اساس پژوهشی که با پشتوانه مالی اینتل و توسط Juniper Research صورت گرفته ، زیرساخت های تلفیقی سیستم های ترافیکی مجهز به اینترنت اشیا، جاده های امن، پارکینگ هدایت شده، حرکت بدون اصطکاک و هزینه های پارکینگ می تواند تا ۶۰ ساعت در سال را به راننده هایی که در ترافیک گیر می کنند، بازگردانند . داده های انجمن حمل و نقل هوشمند امریکا نیز نشان می دهد که ۳۰ درصد از همه ترافیک ها در شهرها ناشی از رانندگان است که به دنبال پارکینگ می گردند.

دو؛ بهبود کیفیت هوا
سنسورهای جاسازی شده در جاده ها یا دوربین های HD نصب شده در خیابان های هوشمند می توانند زمانی را که فضاهای پارکینگ خالی هستند، تعیین کنند و رانندگان قادر می شوند نزدیک ترین نقطه در دسترس را با یک اپ گوشی هوشمند بیابند. از آن جا که تصاویر حاوی حجم بالایی از داده ها هستند، یک سیستم بینایی کامپیوتری تعبیه شده می تواند بسیاری از انواع داده را جمع آوری کند. با گذشت زمان، پیشرفت های نرم افزاری و سخت افزاری قابلیت های بیشتری را با هزینه، اندازه و قدرت مشابه فراهم می آورند. بنابراین یک سیستم را که در ابتدا برای نظارت بر مکان های پارک مورد استفاده بوده، می توان برای نظارت بر جریان ترافیک یا جمع آوری زباله ها ارتقا داد. چنین سیستم هایی در حال حاضر در بارسلونا واقع در اسپانیا وجود دارند و به لطف آن ها ترافیک کاهش نشان می دهد، زیرا اتومبیل های کمتری برای یافتن جای پارک دائما در حال چرخ زدن در بلوک های خیابان ها هستند. با کاهش میزان انتشار گازهای خروجی خودرو کیفیت هوا هم بهبود می یابد. شرکت آلمانی بوش در حال کار با دایملر بر سیستمی جایگزینی است که با استفاده از سنسورها در خودروها نقاط پارکینگ خالی را ردیابی می کند. سنسورها این اطلاعات را به کلاود می فرستند که سپس راهنمای دیگر رانندگان برای دسترسی به نقاط باز می شود. کار بررسی بر سه دستگاه که به وسیله بوش طراحی و به چراغ های خیابانی در لاس وگاس نصب شده اند، در حال انجام است. این تجهیزات با کنترل کیفیت هوا در هنگامی که دی اکسید کربن در یک نقطه خاص از غلظتی فراتر رود، الگوی چراغ راهنمایی را تغییر می دهند. مهندسان این شرکت یک سیستم نظارت بر کیفیت هوا را که به اندازه یک کانتینر حمل و نقل است، در ابعاد یک جعبه کوچک به اندازه یک کوله پشتی کوچک کردند. هزینه این سیستم یک دهم فناوری های رقیب تخمین زده می شود و می تواند مجموعه ای از پارامترها را از جمله غلظت دی اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن اندازه بگیرد.

سه؛ بهینه سازی جریان ترافیک
در منطقه ای از مرکز شهر لاس وگاس تعدادی از پروژه های آزمایشی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرند که آن را «ناحیه نوآوری» می نامند. یک هدف، بهبود بخشیدن به ترافیک با استفاده از حسگرها در تقاطع ها در ترکیب با یادگیری ماشین است. سنسورها قادرند وسایل نقلیه و عابران پیاده را بشمارند و در نهایت، سیستم یاد می گیرد که از الگوهای ترافیکی الهام بگیرد و متوجه شود چگونه ترافیک روز دوشنبه با ترافیک جمعه تفاوت دارد. سپس می تواند بر اساس تمام این موارد توصیه هایی برای بهینه سازی جریان ترافیک داشته باشد.

چهار؛ آسانی دسترسی به خدمات دولتی
بهبود کیفیت زندگی در شهر سان آنتونیو به شیوه های نوآورانه انجام می گیرد. این شهر در ۴۶۰ مایل مربع گسترش یافته ، بنابراین دسترسی به دادگاه به رانندگی طولانی مدت برای برخی از افراد نیازمند است. شهر این مشکل را برای ساکنان به کمک مانیتورهای ویدئویی دادگاه که در کیوسک  های ویژه در سراسر منطقه مترو وجود دارند، آسان ساخته است. افسران پلیس همچنین می توانند از سیستم استفاده کنند تا به موقع مجوز های لازم را دریافت دارند.

پنج؛ بهبود کیفیت زندگی افراد مسن
یکپارچگی پیشرفت ها به بهبود زندگی سالمندان نیز می انجامد و امکان حفظ استقلال آن ها را با دسترسی آسان به فعالیت های فرهنگی، مراکز بهداشتی و درمانی، دوستان قدیمی و محله های آشنا در شهرها فراهم  می آورد. یکی از این پیشرفت ها، ورود وسایل حمل و نقل عمومی بی اصطکاک است که به افراد سالخورده و دیگر شهروندان اجازه می دهد تا به آسانی در اطراف شهر حرکت داشته باشند. با حمل و نقل بی اصطکاک ، تمام انواع دیگر جابه جایی ها متصل و بهینه می شوند تا حرکت را آسان کنند. پرداخت ها با یک سیستم متمرکز، با استفاده از کارت یا یک اپ صورت می گیرند. گوشی هوشمند شما را از زمان دقیق ورود اتوبوس یا قطار مطلع خواهد کرد و باز به کمک یک اپ در صورتی که نیاز به تغییر وسیله نقلیه باشد، مسیر مطلوب انتخاب می شود. سپس می توان به اتوبوس یا مترو که قبلا با تلفن همراه هزینه  بلیت پرداخت شده، سوار شد. مثالی از همه این توضیحات را می توان در شیکاگو تجربه کرد؛ در این شهر با یک کارت ونترا قادر خواهید بود برای استفاده از سیستم های مختلف حمل و نقل پرداخت داشته باشید.

شش؛ سیستم بیمه سلامت
یکی دیگر از پیشرفت های هماهنگ، مجموعه جدیدی از دستگاه های پزشکی مرتبط با اینترنت اشیا مانند ابزارک های پوشیدنی ردیاب علایم حیاتی هستند. مانیتورهای قلبی می توانند به صورت مستمر مشکلاتی مانند اختلالات ریتم قلب را پایش کنند و به پزشکان در مورد حوادث احتمالی به صورت لحظه ای هشدار دهند یا گلوکومتر هوشمند که قادر است از طریق یک اپ گوشی تلفن همراه قند خون را دائما ردیابی کند. سنسورهای جاسازی شده در ایمپلنت های ارتوپدی می توانند عملکرد پس از جراحی را در اختیار پزشک قرار دهند. ابزارهای نظارت از راه دور به مراقبان خانواده کمک می کند تا افراد سالخورده را بدون هیچ دخالتی تحت نظارت داشته باشند. به عنوان مثال به آن ها در هر زمانی که یک دستگاه متصل مانند قهوه ساز روشن شود، اخطار دهند یا وقتی که کارکرد وسایل درون خانه از روند نرمال خود انحراف یابد. به این ترتیب یک عضو خانواده می تواند وارد عمل شود و از نزدیک مسئله را بررسی و حل کند. خانه  های هوشمند افراد سالخورده استفاده از یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل های پیش بینی را برای به دست آوردن اطلاعات از روال عادی زندگی سالمندان و وجود هرگونه انحراف آغاز می کنند تا به این ترتیب با اخطار به کارکنان یا اعضای خانواده از هرگونه احتمال خطرساز جلوگیری کنند. همه این ها تنها آغاز راه به حساب می آیند. شیکاگو به دنبال تشویق سایر شهرها برای هوشمندتر شدن به وسیله اشتراک گذاری کد منبع بازی است که توسعه داده است، با این امید که شهرداری های دیگر همکاری کنند. شهرها می توانند بدون نیاز مجدد به ابداعات جدید در هر زمان، بر اساس دستاوردهای یکدیگر ساخته شوند و هم زمان با جمع آوری اطلاعات بیشتر از همه انواع، به وسیله شهرها و در دسترس قرار دادن آن ها برای توسعه دهندگان و ساکنان ، برنامه های کاربردی جدید با کارایی ها و مزایای غیر قابل تصور ظهور خواهند کرد.

یک نکته احتیاطی
با تمام داده هایی که از طریق اینترنت اشیا جریان می یابند و همچنین تعداد قابل توجه نقاط ورودی بالقوه آسیب پذیر به شبکه، ایجاد امنیت سایبری بر اساس رمزنگاری انتها به انتها از همان آغاز حیاتی است.

منبع: مجله دانش بنیان