عمومی | پژوهشگاه فضایی ایران

رییس مجلس از پروژه های دولت الکترونیکی و دولت هوشمند بازدید کرد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) همزمان با شروع به کار سامانه ثبت نام اتصال کارت سوخت به کارت بانکی با حضور در سازمان فناوری اطلاعات از مرکز ملی تبادل داده موسوم به GSB بازدید کرد.

در این بازدید که باحضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد، رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور آگاهی از وضعیت خدمات دهی دولت الکترونیکی و شفاف سازی در این حوزه، به سازمان فناوری اطلاعات آمده بود که ضمن شنیدن توضیحات ارائه شده از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات و سایر مسوولان مرتبط با این حوزه، گزارشی از آخرین وضعیت خدمات دهی مرکز ملی تبادل داده در ارائه خدمات مرتبط با کارت سوخت دریافت کرد.

امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در این دیدار با اشاره به اقداماتی که در حوزه دولت الکترونیکی و دولت هوشمند انجام شده است، گفت: در طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و تبادل اطلاعات بین آنها از صدور ۱۰ میلیون کارت سوخت و هزینه زیرساخت ها و اتصالات چند میلیاردی  جلوگیری  شد.

وی در بخش دیگری از این گزارش به اجرای طرح رجیستری در حوزه دولت هوشمند اشاره کرد و افزود: از اجرای این طرح تاکنون بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان به درآمد های دولت افزوده شده است که تا پایان امسال این رقم می تواند به ۱۷۵۰ میلیارد تومان بالغ شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ۲۳ پروژه کلان دولت الکترونیکی که در دولت مصوب شده است، تصریح کرد: این پروژه ها در سازمان ها و دستگاه های دولتی تا پایان سال ۹۹ باید به اجرا برسد و با اجرای آن ۱۱۱ خدمت و ۱۳۵ زیر خدمات ارائه می شود.

وی در پایان گزارش خود پیشنهادات سازمان فناوری اطلاعات برای الزام دستگاه ها و  نهادهای دولتی و حاکمیتی در پیوستن به دولت الکترونیکی و تخصیص بودجه برای پیشبرد پروژه های این حوزه را ارائه کرد.

بر اساس همین گزارش، در پی تصمیم اتخاذ شده به منظور‌ جلوگیری از قاچاق سوخت مبنی بر فعال شدن سامانه کارت سوخت، مالکان خودرو و موتوسیکلت هایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند، می توانند با مراجعه به سایت mob.gov.ir و یا نصب رایگان اپلیکیشن خدمات دولت همراه نسبت به صدور کارت سوخت با اتصال به کارت بانکی خود اقدام کنند.

اضافه شدن خدمات سهمیه سوخت به کارت بانکی با چند کلیک، نمود دیگری از پیاده‌سازی دولت الکترونیکی است تا در صورت مفقودی کارت سوخت بدون نیاز به صرف هزینه و وقت تنها با اتصالی به آسانی و با چند کلیک، کارت بانکی را به کارت سوخت تبدیل می شود.

پیش بینی می شود با اتصال کامل دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی به دولت الکترونیکی، هزاران میلیارد تومان از نظر مالی و از نظر مراجعه مردم به این نهادها و دستگاه ها صرفه جویی صورت گیرد.