عمومی | انجمن ایرانی تاریخ

گزارش همایش بین المللی هزاره خواجه نظام الملک طوسی

همایش بین المللی هزاره خواجه نظام الملک طوسی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

"همایش بین المللی هزاره خواجه نظام الملک طوسی" در سه محور سیاست، تاریخ و ادبیات با حضور متخصصان این حوزه از دانشگاههای سراسر کشور و همچنین استادانی از دانشگاههای عراق و ژاپن روز چهارشنبه، ۳۰ آبان ماه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در افتتاحیه همایش هزاره خواجه نظام الملک طوسی که صبح روز چهارشنبه، ۳۰ آبان ماه در تالار فارابی دانشکده علوم اداری و اقتصادی برگزار شد، دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه خواجه نظام الملک فردی است که هزار سال پیش مروج نظم، قانون و بین المللی سازی بوده است، گفت: اگر بنا داشته باشیم توجیه مناسبی برای بین المللی سازی آموزش عالی ارائه دهیم، الگوی مدارس نظامیه می تواند الگوی مناسبی برای این مهم باشد که نشان می دهد علم منحصر به یک محدوده جغرافیایی نیست.

وی همچنین به رتبه بندی علمی برای استادان و علمای دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: با اشاره به تبادل اساتید میان نظامیه ها، این مدارس دارای درآمد مستقل از حکومت بودند و حتی یک بازار و حمام برای هر نظامیه وجود داشت که به بودجه این مدارس کمک می کرد.

وی با بیان اینکه شهر طوس و خطه خراسان همواره از بزرگان و نامداران بزرگی بهره مند بوده است، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین و پرافتخارترین مرکز آموزش خراسان بزرگ می تواند مسئولیت معرفی این مفاخر به جهان را بر عهده داشته باشد.

دکتر روح اله اسلامی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر علمی همایش، نظم و قانونمداری را به عنوان اصلی ترین و مهمترین درس خواجه نظام الملک دانست و یادآور شد: سیستمی که امروزه از آن به حکومت قانون تعبیر می شود، به سختی در ایران آن زمان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه فلسفه برگزاری این همایش زنده نگه داشتن نام و یاد ایران عنوان کرد و ادامه داد: ما به خاطر ایران در اینجا جمع شده ایم و هدف تمام ایران دوستان این است که با روش شناسی های موجود، ایران به حاشیه رفته را دوباره بازخوانی و احیا کنیم.

دکتر اسلامی با ارائه پیشنهاد ایجاد کرسی خواجه نظام الملک در دانشگاه فردوسی مشهد، اضافه کرد: برای ایجاد دانشگاه بین المللی باید در ابتدا دانشگاهی ملی باشیم و ایجاد کرسی به نام مفاخر و نام آوران خطه خراسان و همچنین نامگذاری خیابان یا کوچه ای به این نام می تواند در شناساندن این بزرگان به مردم موثر واقع شود.

دبیر علمی همایش هزاره خواجه نظام به اقدامات صورت گرفته در خصوص این همایش اشاره کرد و یاآور شد: ۱۶۰ عنوان چکیده مقاله و ۷۰ عنوان اصل مقاله در این مدت به دبیرخانه همایش ارسال شد، که نتیجه تلاش های پژوهشگران در قالب سه پنل سیاست، تاریخ و ادبیات و با حضور ۲۵ سخنران از ایران و کشورهای عراق و ژاپن در دو نوبت صبح و عصر در دانشکده علوم اداری و اقتصادی برگزار می شود.

همچنین در این مراسم دکتر آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی و دکتر کلایی، شهردار مشهد به ایراد سخنرانی پرداختند.

رونمایی از تمبر هزاره خواجه نظام الملک طوسی و نمایشنامه خوانی نظام الملک از دیگر برنامه های این همایش بود.

گزارش: فاطمه ذوالفقاریان