عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری هجدهمین جلسه‌ آموزش رابطین سلامت پروژه تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه آموزش مهارت فرزند پروری به رابطان سلامت اسلامشهر با عنوان 'توسعه همه‌جانبه دوران کودکی' ECD (Early Childhood Development) سه شنبه  ۲۹ آبان ۹۷ در سالن اجتماعات مرکز بهداشت اسلامشهر ، با حضور خادم روانشناس بالینی و کارشناس سلامت روان وزارت بهداشت، دکتر توکلی کیا مدیر پروژه و متخصص اجتماعی پزشکی، اسلامی نیا کارشناس فرهنگ سلامت معاونت اجتماعی و تعدادی از رابطان سلامت برگزار شد.
در ابتدا دکتر توکلی کیا مدیر پروژه  ECD ضمن خوش آمدگویی به حضار توضیحات جامعی از طرح توسعه همه جانبه دوران ابتدایی کودک ارائه کرد.
خادم کارشناس سلامت راون گفت: باتوجه به تجربیات ارزشمند رابطان که سابقه طولانی در این امر دارند،  از آنها خواستند که خود را معرفی کنند و اطلاعاتی که در مورد مهارت فرزند پروری بدست آورنده اند را بصورت مشارکتی در کلاس آموزشی عنوان کنند.
در ادامه خادم به توضیحات مفهوم مهارت فرزندپروری پرداخت و گفت: برای بزرگ کردن کودکان، به یک نظام انضباطی نیاز داریم که بتوانیم قاطعانه به کار ببریم، این نظام همان اصول فرزندپروی است. راهی برای این که توانایی‌ها و مهارت‌های کودکان را رشد دهیم و مشکلات رفتاریشان را اداره کنیم. فرزندپروری مجموعه دانش و مهارت‌های تربیت کودکان به روشی سازنده و غیر مخرب است، فرزند پروری مهارت وعلمی است که نیاز به آموزش وفراگیری دارد.
وی افزود: انواع سبک های فرزند پروری وجود دارد که شامل سخت گیرانه(مستبدانه)، سهل گیرانه(آسانگیر)، منفعل(بی اعتنا) و مقتدرانه، که به توضیح هر کدام از این موارد به صورت مشارکتی با مربیان پرداخت.
در ادامه وی افزود: سه قانون طلایی در فرزندپروی است که با اجرای صحیح آن می توان در این امر موفق بود، مثلا به رفتارهای مناسب فرزندتان پاداش دهید، رفتارهای نامناسب را ناخواسته تشویق نکنید و برای رفتارهای نامناسب بازخورد مناسب در نظر بگیرید. اما رفتاری که ازش صحبت می شود چیست؟ رفتار پدیده‌ای قابل مشاهده، قابل توصیف و قابل اندازه‌گیری است. کاری که قابل مشاهده، قابل شمارش، و البته قابل تغییر است و عوامل مرتبط با رفتار، پیش درآمد و پیامد است.
خادم ادامه داد: در توصیف رفتار  باید به سه موضوع عمده  توجه کرد که شامل، نمودار توصیف رفتار، جدول هفتگی ثبت رفتار، جدول ترسیم رفتار بود که به طور کامل تشریح شد. در پایان وی افزود: کودکان از ۹ الی ۱۸ ماهگی نسبت به شیء اطراف خود شناخت پیدا می کنند و باید مادرانی که کارمند هستند به کنترل اضطراب جدایی کودکان در این دوره توجه کنند.
گزارش : اسلامی نیا
عکس : بیاتی