عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رادیولوژی در تشخیص تمام بیماری ها به علم پزشکی کمک می کند

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در حقیقت علم رادیولوژی با چهار روش اشعه ایکس ، رادیوگرافی ، سی تی اسکن و  MRI در تشخیص تمام بیماری ها به علم پزشکی کمک می کند.

دکتر بهروز زندی در گفت و گو با وب دا؛ در خصوص بزرگداشت روز رادیولوژیست خاطر نشان کرد: این روز به دلیل بزرگداشت مخترع اشعه ایکس ویلهم کتراد رونتگن نام گذاری شده است به نحوی که امروزه  این علم به عنوان پایه روش های تصویر برداری شناخته می شود.

وی به اهمیت کشف اشعه ایکس اشاره و ادامه داد: به وسیله اشعه X تصاویری از بدن انسان تهیه و بر اساس این تصاویر بیماری های موجود در بدن افراد شناسایی می شوند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در ابتدا در این علم تنها به صورت رادیوگرافی معمولی تصویر بر روی فیلم ضبط و از طریق این تصویر به بیماری فرد پی برده می شد؛ در ادامه از این اشعه در سی تی اسکن نیز استفاده شد.

در روش سی تی اسکن با استفاده از رایانه  تصاویر مناسب تری از بدن تهیه می شود

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: سی تی اسکن درحقیقت همان توموگرافی رایانه ای و روشی پیشرفته تر از اشعه ایکس محسوب می شود به این شکل که در این روش با استفاده از رایانه می توان تصاویر مناسب تری از بدن را تهیه و تشخیص بهتری در خصوص بیماری ها داد.

دکتر زندی تاکید کرد: در استفاده از اشعه ایکس دو گروه مهم دخالت دارند که دسته اول رادیولوژیست ها هستند؛ که در امر تشخیص نیز دخالت دارند و دسته دوم تکنسین ها و کارشناسان رادیولوژیست هستند که تصویربرداری را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: تکنسین های رادیولوژی عکس رادیوگرافی ساده یا سی تی اسکن تصاویر را تهیه کرده و در اختیار رادیولوژیست قرار می دهند و در این جا این رادیولوژیست است که با دیدن تصویر ،تشخیص خود در خصوص بیماری را ارائه می دهد.

تصویر سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی به دست می آید

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در این رشته دو نوع تصویر برداری دیگر نیز وجود دارد که نوع اول با استفاده از امواج صوتی به دست می آید و به سونوگرافی یا اولترا سونوگرافی معروف است.

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اضافه کرد: در این روش امواج صوتی به بدن فرد وارد می شود و از انعکاس این امواج، تصاویر مورد نیاز از داخل احشام بدن بیمار به دست می آید. این تصاویر در رایانه تجزیه و تحلیل و تصویر مورد نیاز را در اختیار رادیولوژیست قرار می دهد.

دکتر زندی بیان داشت: نوع دیگر، MRI نام دارد که این روش تصویر برداری با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تهیه می شود. این روش، تصویر بسیار دقیقی از بدن بیمار تهیه و به متخصص در تشخیص بیماری کمک می کند.

علم رادیولوژی با چهار روش در تشخیص تمام بیماری ها به علم پزشکی کمک می کند

وی افزود: در حقیقت علم رادیولوژی با چهار روش اشعه ایکس معمولی، رادیوگرافی معمولی، سی تی اسکن و  MRI در تشخیص تمام بیماری ها به علم پزشکی کمک می کند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد رادیولوژیست های دانشگاه علوم پزشکی مشهد را ناکافی دانست و بیان داشت: تعداد متخصصین این رشته به نسبت سایر رشته ها کمتر است در حالی که ایران از نظر علمی در سطح بالایی در خصوص این علم در جهان قرار دارد.

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: رشته رادیولوژی پر طرفدار ترین رشته در تخصص پزشکی است و پزشکان متخصص که دارای نمره های بالایی هستند بیشتر به سمت این رشته گرایش دارند.

رشته رادیولوژی بسیار پویا و یا تکنولوژی در ارتباط است

دکتر زندی تاکید کرد: رشته رادیولوژی بسیار پویا و یا تکنولوژی در ارتباط است و با توجه به رشد تکنولوژی در جهان رشته ای به روز و مورد علاقه پزشکان است؛ به نحوی که این علاقه و توجه به این رشته در همه دنیا به همین شکل می باشد.

وی متذکر شد: در شرایط کنونی به دلیل شرایط اقتصادی کشور از نظر تکنولوژی نسبت به سایر کشورها عقب تر هستند و به دلیل قیمت بالا و تعرفه نرخ ارز که تنها منبع تهیه دستگاه های مورد نیاز این رشته است؛ تهیه دستگاه های جدید برای بخش دولتی و خصوصی محدودیت ها و مشکلاتی ایجاد کرده است.

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،؛با بیان اینکه قیمت گذاری تعرفه های بیمارستانی مناسب است بیان داشت: در صورتی که مسئولان تلاش کنند تا تعرفه ها را تغییر دهند این امکان وجود خواهد داشت که دستگاه های جدید و به روز تهیه و از نظر تکنولوژی در این علم از جهان عقب نمانیم.

رشته رادیولوژی رشته ای گسترده و شامل همه رشته های پزشکی می شود

وی خطاب به علاقمندان به رشته رادیولوژی، گفت: پزشکان پس از دانش آموختگی جهت ورود به این رشته باید در آزمون دستیاری شرکت و معمولا بالاترین نمره ها می توانند در دوره چهار ساله رادیولوژی شرکت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: رشته رادیولوژی رشته ای گسترده و شامل همه رشته های پزشکی می شود؛ علاقمندان به این رشته باید از پایه علمی پزشکی عمومی خوبی برخوردار باشند و دروس علوم پایه را به خوبی مسلط باشند تا در این رشته به عنوان یک رادیولوژیست موفق ظاهر شوند.

{jcomments on}