عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی مراغه: روش اپیدورال یک روش استاندارد برای کم کردن خطرات و عوارض حین و بعد زایمان است.

وی افزود: اولین زایمان بی درد توسط خانم دکتر خاکپور، متخصص زنان و زایمان، و دکتر فاضلی، متخصص بیهوشی، و تیم همراه ایشان انجام شد و از این پس زایمان بی درد در بیمارستان شهید بهشتی برای مادران باردار در دسترس می باشد.

دکتر احمدی ادامه داد: زایمان بی درد برای مادر و نوزاد راحت است و به این جهت مناسب مادران با ناراحتی های قلبی، ریوی، صرع، فشار خون، و مسمومیت بارداری مناسب می باشد.

وی افزود: در این نوع زایمان، داروی بی حسی در مقادیر کم توسط متخصص بیهوشی ماهر از طریق سوند اپیدورال مخصوص به مادر تزریق می شود.

ایشان گفت: بی حسی اپیدورال و زایمان بی درد عوارض خیلی کمتری نسبت به روش های دیگر دارد  چرا که در این روش احتمال افسردگی پس از زایمان، بروز اختلال استرسی و درد مزمن وجود ندارد.

معاون درمان دانشکده گفت: مطابق گزارش ها ۸۰ درصد زایمان ها در اروپا و ۵۰ درصد زایمان ها در آمریکا به صورت زایمان بی درد انجام می شوند اما متاسفانه عدم فرهنگ سازی مناسب در کشور ما نرخ این نوع زایمان را پایین نگه داشته است و بخاطر عدم اطلاع، بسیاری از مادران به عمل سزارین روی می آورند.

ایشان اذعان کرد: برخلاف تصور عموم روش اپیدورال تهاجمی نیست بلکه یک تکنیک طلایی استاندارد است. به این جهت امیدواریم بتوانیم با فرهنگ سازی مناسب نظر مادران باردار را برای انجام این نوع عمل جلب کنیم.