عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

درسومین گردهمایی بین المللی و هفتمین سمینار سراسری ایدز، آخرین دستورالعمل مراقبت و درمان ایدز بازنگری شد



دکتر داود یادگاری نیا در حاشیه سومین گردهمایی بین المللی و هفتمین سمینار سراسری ایدز ضمن گفت و گویی با روابط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اجرای  آخرین دستورالعمل مراقبت و درمان ایدزدر کشور، از بررسی و بازبینی دستورالعمل های کشوری مراکزمراقبت و درمان بیماران مبتلا به ایدز به منظور بهبود ارائه خدمات ضمن آشنایی با نحوه درمانها و داروهایی که در کشور وجود دارد خبر داد .

رییس مرکز تحقیقات عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن اعلام این مطلب یادآور شد: در برخورد بالینی با اچ آی وی باید طیف متنوعی از برهم کنش انسان با ویروس در نظر باشد. این طیف گسترده شامل قبل از تماس، پس از آن و بعد از ابتلاء به ویروس با طیفهای متنوع بالینی است .

دکتر یادگاری نیا افزود: دستورالعمل مراقبت و درمان ایدز بخشی از مجموعه رهنمودهایی است که برای ارائه خدمات بالینی مراقبتی، درمانی، پیشگیری و حمایتی در سطح مراکز ارائه این خدمات به بیماران مبتلا به ایدز و افراد در معرض آن، تدوین شده است. در این سمیناراشکالات بسته های دستورالعمل مراقبت و درمان ایدزدر کشور بررسی و مرتفع خواهد شد .

شمار زندانیان مبتلا به ایدز در زندانهای کشور کاهش یافته است

وی با اشاره به اینکه شمار زندانیان مبتلا به ایدز در زندانهای کشور کاهش یافته است اظهار داشت: اجرای برنامه های غربالگری و آموزشی بیماری HIV/AIDS سبب کاهش چشمگیر شیوع این بیماری در زندان های کشور شده است .

دکتر یادگاری نیا با اشاره به تلاش سازمان زندانهای کشور و وزارت بهداشت به منظور انتقال و آموزش مفاهیم بیماری ایدز خاطرنشان کرد: با آموزشهای انجام شده درصد بالایی از زندانیان با مفاهیم بیماری ایدز آشنا شده اند و شمار زیادی از زندانیان در پس از گذراندن دوره های آموزشی بعنوان کمک مربی آموزشی برای آموزش سایر هم بندی های خود اقدام می کنند .

وی افزود: بخش عمده ای از بیماری ایدز در معتادین، از طریق سرنگ های آلوده منتقل می شد ولی خوشبختانه با همکاری سازمان زندانها وسازمانهای مرتبط  شیوع ایدز از این طریق محدود و کنترل شده است .

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این مطلب که در حال حاضر اپیدمیولوژی بیماری ایدز تغییر یافته است اذعان داشت: امروزه بیشترین موارد ابتلا و اشاعه از طریق تماس های جنسی خصوصا در خانمها مشاهده می شود.همچنین پیدایش موارد جدید بیماری ایدز در نوزادان و انتقال آن از مادر به جنین الگوهای  این بیماری را شدیدا تحت تاثیرقرار داده است .

ارائه خدمات رایگان به بیماران مبتلا به ایدز

دکتر یادگاری نیا بهرمندی مبتلایان به HIV/AIDS از درمانهای رایگان در کلینیک های مشاوه رفتاری (کلینیک های مثلثی) را راه حل مناسب و کارآمدی برای مبتلایان و افراد مشکوک به بیماری و در معرض خطر ذکر کرد .

وی خاطرنشان کرد: با دراختیار قرار دادن دارو، صرفا به کلینیک های مشاوره ای؛ درمانهای مشخصی با آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا، ضمن توجه به موضوع مقاومت های دارویی برای این بیماران صورت می گیرد .

به گفته دکتر یادگاری نیا تمام مراکز بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورو برخی مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاههای بهداشت تمامی خدمات را به افراد مبتلا و کاملا محرمانه و حتی اگر فردی به بیماری مبتلا نباشد و تنها می‌خواهد از آن مطمئن شود، را به رایگان انجام می دهند. همچنین در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی  مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری (بصورت کاملا رایگان) خدمات متنوعی را در بیمارستانهای مسیح دانشوری و لقمان حکیم  به متقاضیان ارائه می دهد.

انتهای پیام/