مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

اختتامیه جشنواره ی ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی در دانشگاه شریف

به گزارش روابط عمومی، این جشنواره که با همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با هدف ارتقای ارتقای اهداف فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، کمک به نشاط و بالندگی دانشجویان و دانشگاهیان، تقویت وحدت ملی و انسجام اقوام از طریق ارتقای تعلق روحی به فرهنگ بومی و حفظ میراث فرهنگی مناطق مختلف کشور برپا شده بود به کار خود پایان داد.

بنا بر این گزارش، در ابتدای مراسم لادن سلطان پناه دبیر جشنواره به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت: این جشنواره محصول یکسال تلاش شبانه روزی دانشجویان شریف بود تا یک محتوای اصیل فرهنگی و علمی و هنری را در عمل اثبات نمایند و نشان دهند دانشگاه شریف فقط دارای نخبه های علمی نیست بلکه اگر بستری مناسب فراهم شود نخبه های فرهنگی و هنری هم خواهد داشت.
وی در ادامه افزود : امروز سراسر کشور به این باور رسیدند که دانشگاه صنعتی شریف قادر به تولید محتوا با تاکید بر چهار محور؛ آموزش، پژوهش، مطالعات و ترویج فرهنگ و هنر می باشد.
دبیر جشنواره اظهار داشت: دانشگاه شریف با برگزاری این جشنواره به معرفی مولفه های فرهنگی، هنری استانها به عموم پرداخته و دغدغه های آئین ها، سنت های حاکم و حتی باورهای غلط و جاذبه ها و بناهای تاریخی را معرفی و به نمایش گذاشته است.
وی تصریح کرد: در این جشنواره با تولید کلیپ ها و بیش از ۲۱ نشریه از هر استان و برگزاری سمینار های آموزشی توسط اساتید شریف و هنرمندان در مسیر جهانی شدن حفظ ارزش ها و آشنایی با اقوام مختلف و آشتی بین دانشگاه و هنر گامی مهم برداشته شد.

دکتر حسینی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شریف به چند نمای تابناک و زیبا که دانشگاه آن را در این جشنواره به اشتراک گذاشته اشاره کرد و گفت: نمای اول، آنچه در این روزها در شریف به جلوه در آمد رنگ و تنوع و تکثر فرهنگ و هنر، آیین، آداب و رسوم گویش ایرانی و اقوام فلات قاره ایران است ایران یک هویت متصل و مستقل تاریخی است. ایرانیان پس از گرویدن قلبی و ایمانی به اسلام درخشندگی خود را در علم و فلسفه و حکمت متولی ساختند و نقشی بی بدیل در گسترش فرهنگ و تمدن اسلام ایفا نمودند.
وی در توصیف نمای دوم به برش هایی از دانشگاه که در یک نیمروز اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: در جایی که در بخشی از دانشگاه با برپایی چادرهایی اقوام سبک زندگی خود را به نمایش گذاشته اند و هویت خود را متجلی می سازند، در بخش های دیگر دانشگاه بطور همزمان و موازی برنامه های دیگری که جنبه های علمی، سیاسی، فلسفی و مذهبی دارد در حال برگزاری است و این نشان دهنده این است دانشگاه شریف نمی تواند یک دانشگاه تک بعدی نامیده شود.
وی افزود: اینجا دانشگاه شریف است و دانشجوی شریف نه فقط در کسب رتبه برتر کنکور که در دستیاری پژوهشی استاد خود و یا حوزه کسب و کار دانش بنیان نیز زنده و پویا است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه افزود: دانشجوی شریف در زنده نگه داشتن استان خود و هویت و ریشه دار کردن خود جشنواره اقوام را به حرکت می اندازد و برای اجرای موسیقی در یکی از فستیوال های معتبر اتریش فکر می کند و پرچم شریف را در قله اورست تصور می کند و فکر و اندیشه خود را در کتاب، مناظره و تریبون آزاد دقیق می کند.
دکتر حسینی در پایان سخنانش ضمن سپاس از متولیان برگزاری جشنواره با تقدیر از نقش شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان داشت: یاد می کنم از شهدایی که با سعی و مجاهدت خود این خانه را مهیا و این مرز و بوم را ایمن ساختند و جان ارزشمند خود را فدای میهن کردند.

در ادامه برنامه دکتر فتوحی رئیس دانشگاه شریف اظهار داشت: دانشگاه شریف افتخار دارد که عصاره ای از اقوام کشور را دور هم جمع کرده و به این طریق به معرفی قوانین و مقررات و سبک زندگی آنان بپردازد.
وی افزود: در قانون اساسی بر حفظ ارزش های قومی و منطقه ای تاکید شده و این مسئولیت در بخش های مختلف به عهده مسئولین ذیربط قرار گرفته است.
دکتر فتوحی با اشاره به هدف برگزاری جشنواره اقوام در دانشگاه شریف اظهار داشت: جشنواره ملی اقوام در شریف با جشنواره های عام و مشابه جشنواره های گردشگری متفاوت است. این جشنواره با رویکرد آکادمیک و نگاهی نو و کارآمد و اثرگذار برای گسترش آثار علمی و فرهنگی برگزار شد.
وی افزود: این جشنواره بسیار وسیع تر و اثرگذار تر از آشنایی با اقوام ایرانی است و هدف اصلی آن تقسیم بندی جغرافیایی و نگاه کلی تر و وسیع تر به بخش های مختلف کشور و آشنایی با پتانسیل هایی که در این بخش ها وجود دارد می باشد که این خود زمینه ساز خوبی برای آشنایی با فرهنگ غنی سراسر کشور است.
رئیس دانشگاه در ادامه گفت: دانشگاه شریف که همواره فعالیت های خود را بر مبنای چهار محور آموزش، پژوهش، مطالعات و ترویج فرهنگ و هنر ارائه می دهد اینبار نیز این جشنواره را با توجه به ماموریتی که در حوزه علم و فناوری دارد برگزار نمود، این خود یک برنامه ریزی بسیار خوبی در مناطق مختلف کشور است و با این هدف که دانشگاه شریف بتواند از فناوری های بومی بخش های مختلف کشور استفاده کند و نقش اساسی خود را در اثرگذاری و کمک بخشی در کشور ایفا نماید.

در ادامه دکتر محمد بهشتی شیرازی رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور طی سخنانی گفت: فرهنگ دانایی حاصل از تعامل تاریخی اسناد و محیط است. برای هر جامعه انسانی در هر محیطی چیزی با ارزش تر از فرهنگ وجود ندارد.
وی ادامه داد: تعامل با مظاهر فرهنگی جامعه باعث انتقال دانایی می شود ما در سرزمینی که از تنوع فرهنگی برخوردار است زندگی می کنیم و این یک ویژگی محسوب می شود که با هیچ نقطه ای از دنیا قابل مقایسه نیست. غالبا کشورهایی که این تنوع را دارند کشور های مهاجر نشین هستند و ما در هیچ جای دنیا شاهد چنین تنوعی نیستیم.
دکتر بهشتی در پایان گفت: این تنوع فرهنگی منشاء ایران است که همچون اندام و اعضا یک بدن باعث ایجاد وحدت فرهنگی و ملی در کشور می شود.

شایان ذکر است در پایان این مراسم نیز از کتاب "مجموعه مقالات همایش ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی" رونمایی شد.