عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

نخستین همایش ملی آینده نگاری راهبردی در حوزه علوم جغرافیایی و مطالعات شهری-...

روز چهارشنبه ۲۳ آبانماه ۹۷، گروه جغرافیای دانشگاه شهید باهنر کرمان در دیار کریمان؛ یادگاری از میراث بنیان گذار آن؛ مرحوم مهندس علیرضا افضلی پور و همسر گرامی شان بانو فاخره صبا، و مزیّن به نام بزرگمرد شهید کرمانی؛ دکتر محمدجواد باهنر، میزبان ۱۳۰ نفر از اندیشمندان، استادان، دانشجویان و فرهیختگان علوم جغرافیایی و مطالعات شهری و منطقه ای از سراسر ایران عزیز بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به نقل از بخش جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دکتر نظام آبادی پور؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، ضمن خیر مقدم، در خصوص رشد فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه و نقش بخش جغرافیا در این زمینه مطالبی را بیان نمود.

در این همایش، چهار تن از اعضای کمیته علوم جغرافیایی کشور، پروفسور ابراهیم مقیمی؛ رئیس کمیته علوم جغرافیایی و استاد ژئومورفولوژی، پروفسور محمدرحیم رهنما؛ استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد و عضو کمیته علوم جغرافیایی، دکتر علی زنگی آّبادی؛ دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان و عضو کمیته علوم جغرافیایی و دکتر سیدعباس احمدی؛ استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و عضو کمیته علوم جغرافیایی حضور داشتند و به ارائه سخنرانی راهبردی خود پرداختند.

پروفسور ابراهیم مقیمی؛ رئیس کمیته علوم جغرافیایی و استاد ژئومورفولوژی، افتخار برگزاری این همایش توسط بخش جغرافیای دانشگاه شهید باهنر کرمان را در مسیر جغرافیا، بی سابقه توصیف کرد و آن را نقطه عطفی در حرکت های علمی جغرافیایی کشور دانست و افتخار آن را برای این دانشگاه مغتنم دانست. بر همین اساس وی از اقدامات بعدی و برنامه های پیشنهادی این دانشگاه در زمینه آینده نگاری علوم جغرافیایی اعلام حمایت نمود.

دکتر عنایت الله شریف پور؛ ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه و دکتر احمد امیری خراسانی؛ عضو هیات علمی دانشگاه و در خصوص اهمیت و لزوم برگزاری این همایش و اقدامات موثر بخش جغرافیا در دانشگاه شهید باهنر تقدیر و تشکر نمودند.

دکتر صادق کریمی؛ رئیس بخش جغرافیا و برنامه ریزی شهری در پاسخ به خبرنگار روابط عمومی در مورد تعداد مقالات واصله و پذیرش شده در همایش گفت: این دانشگاه با میزبانی خود در تالار وحدت دانشگاه و با کمک استادان، اندیشمندان، پژوهشگران و دانشجویان حوزه‌های مختلف علوم جغرافیایی و مطالعات شهری و منطقه‌ای و حمایت ISC و RICeST با برگزاری «نخستین همایش ملّی آینده نگاری راهبردی در حوزه علوم جغرافیایی و مطالعات شهری- منطقه‌ای» تلاشی هر چند کوچک در راستای آینده نگاری علوم جغرافیایی بر داشت. امید است این تلاش که با کمک، همیاری و همفکری همه عالمان و اندیشه ورزان این حوزه انجام شد و انشالله به صورت دوره ای در سال های آتی نیز تداوم خواهد داشت، به نتایج خوب و اثربخشی در حوزه آینده نگاری جغرافیا منتهی شود.

وی افزود: دربازه زمانی یک سال گذشته تا دهم آبان ماه ۹۷ مجموعا ۱۸۶مقاله از طریق سایت همایش دریافت شد. مقالات پس از ارسال به دبیران تخصصی هر پنل در مرحله ی بعد برای حداقل دو داور ارسال شد تا مورد بررسی، اظهار نظر و بازنگری قرار گرفت. داوران بر اساس فرم استاندارد شده داوری که شامل  نمره دهی کمی و ارزیابی کیفی بوده، مقالات را داوری نمودند. نظرات داوران و دبیر تخصصی توسط دبیر علمی به نویسندگان ارجاع داده شد تا در متن مقاله اعمال شود. پس از پایان داوری مقالات تعداد ۹۲ مقاله توسط ۹۲ نویسنده مسئول مورد پذیرش نهایی قرار گرفت. از این تعداد، ۸۹ مقاله به صورت کامل و سه مقاله به عنوان ایده پژوهشی بودند. تعداد کل ثبت نام شدگان در سایت همایش که اسامی ایشان در مقالات منتشر شده، آمده است ۱۸۸ نفر بوده است. فرایندی که طی شد، دقیقا مراحل یک مقاله علمی پژوهشی است که در مجلات علمی-پژوهشی رایج بوده است.

گفتنی است، در همایش ملی آینده نگاری راهبردی در حوزه علوم جغرافیایی و مطالعات شهری- منطقه‌ای از فعالیان حوزه علوم جغرافیایی کشور، دانشگاه و همچنین دانشجویان برتر این دانشگاه در رشته های علوم جغرافیایی، تقدیر به عمل آمد وپس از اختتامیه همایش، بین ساعات ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰ کارگاه آینده  پژوهی مقدماتی توسط دکتر فرزانه ساسان پور؛ دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی، با حضور استادان و دانشجویان در تالار اندیشه دانشکده ادبیات علوم انسانی برگزار گردید.