عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

تشریح برنامه‌های دانشگاه آزاد/ تبدیل دانشگاه به سازمان حل مسئله

دکتر طهرانچی در شبکه ۲ :

تشریح برنامه‌های دانشگاه آزاد/ تبدیل دانشگاه به سازمان حل مسئله

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری آخرین وضعیت پذیرش دانشجویان پزشکی و برنامه‌های این دانشگاه را تشریح کرد .

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی امشب به‌منظور تشریح برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی و گزارش آخرین وضعیت دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور پیدا کرد.

آخرین اخبار داوطلبان علوم پزشکی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با جلسه امروز کمیسیون آموزش  مجلس و مشکلات پیش ‌آمده برای ذخیره‌های رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: با کمیسیون آموزش مجلس در یک ماه گذشته در دو موضوع  تحقیق و تفحص و پذیرش رشته‌های پزشکی تعامل خوبی داشتیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته معمولاً ثبت‌نام دانشگاه آزاد بر اساس یک مرحله تکمیل نمی‌شد و تا دو، سه مرحله تکمیل ظرفیت ادامه داشت، اما امسال اعلام شد که تکمیل ظرفیت نداریم و بالطبع دانشگاه آزاد اسلامی باید در یک مرحله ظرفیتش را پر می‌کرد.

طهرانچی تصریح کرد: در مرحله اول اعلام کردیم ۱۸ هزار نفر قبول شده‌اند، ۴ هزار نفر ثبت‌نام کردند، در مرحله دوم ۶۲ هزار نفر در کل معرفی شدند که ۲۴ هزار نفر اعلام کردند تمایل دارند در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهند.

وی با اشاره به بی‌توجهی برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به بخشنامه‌های سازمان مرکزی گفت: بعضی از واحدها به بخشنامه‌ای که ضعف‌هایی هم داشت عمل نکرده و خطاهایی انجام دادند؛ آنها بیش از ظرفیت ثبت‌نام کرده و ما را با یک مشکل جدی مواجه کردند. در نتیجه توقعی به وجود آمد که امکان برآورده کردنش نبود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به خطای چند واحد دانشگاه آزاد اسلامی در پذیرش دانشجویان با تراز پایین تصریح کرد: در کنکور مسئله تراز دانشجو خیلی اهمیت دارد، ۹ واحد دانشگاه آزاد خطا کرده و حدود ۴ هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی ثبت‌نام کردند که حقشان نبود. این‌ها را در مراحل مختلفی پایش کردیم و نهایتاً به ۵۹۹ نفر رسیدیم که به‌نوعی ثبت‌نام‌شده بودند اما امکان ثبت‌نام نداشتند.

۵۹۹ نفر امکان قبولی ندارند

وی ادامه داد: ۵۹۹ نفر امکان قبولی ندارند و خودشان اصرار دارند با نمرات پایین‌تر در رشته پزشکی یا دندانپزشکی و پرستاری قبول شوند که امکانش وجود ندارد. البته با مدیرانی که در دانشگاه آزاد خطا کردند و این توقع را به‌وجود آوردند، برخورد کردیم، برخوردهای انضباطی و هیات‌های تخلفات به کارشان رسیدگی خواهند کرد.

معرفی مدیران خاطی به قوه قضائیه

طهرانچی با اشاره به عزل مدیران خاطی تصریح کرد: در مرحله اول برخی از مدیران را عزل کردیم و در مرحله دوم یکی دو نفر از مدیران که احساس کردیم ممکن است مرتکب جرمی شده باشند را به قوه قضائیه  معرفی و از آنان شکایت کردیم که آن‌ مسئله‌ هم پیگیری شد.

هماهنگی با نظام وظیفه، سازمان سنجش و  و وزارت بهداشت

وی در رابطه با برخی از دانشجویان که به هوای رشته‌های پزشکی، رشته‌های قبول‌شده خود را رها کرده‌اند گفت: ما در همه این مسیر دنبال این بودیم که عدالت خدشه‌دار نشود؛ همه این دانشجویان می‌توانند به دانشگاه خودشان برگردند، اینها انصرافی تلقی نمی‌شوند. با نظام‌وظیفه هم‌صحبت شد که این ثبت‌نام در دانشگاه آزاد به‌عنوان انصراف تلقی نشود و حتی از لحاظ کنکور این‌ها به‌عنوان دانشجو شناخته نمی‌شوند تا سال آینده مشکلی برای ثبت‌نام در کنکور نداشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با عذرخواهی از داوطلبان رشته های پزشکی بابت مشکل پیش آمده اظهار کرد: با وجود اینکه تازه رئیس شدم در همین جا از دانشجویانی که این توقع برایشان ایجاد شد، به صراحت از سوی دانشگاه آزاد عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم چنین خطایی هیچ وقت تکرار نشود.

کنکور با این روند حذف نمی‌شود

طهرانچی درباره موضوع حذف کنکور گفت: در روش فعلی می‌گوییم کنکور یک فضیلت است بنابراین اگر رشته‌ای مشتری نداشت بدون کنکور دانشجو بگیرد. به نظرم این روند به‌جایی نخواهد رسید؛ در شورای عالی سنجش هم مطرح کردم که یا باید کنکور یک‌باره را به‌عنوان یک نظام بپذیریم یا کنکور مستمر را. با این وضعیت هیچ‌وقت کنکور حذف نمی‌شود و باید دنبال راه‌ حل دیگری باشیم.

وی با ارائه پیشنهادهایی ادامه داد: می‌توانیم هر سال چند رشته را از کنکور خارج کنیم در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاه آزاد بدون کنکور است ولی کنکور هنوز در کشور مسئله اصلی است؛ به راحتی می‌توانیم طی پنج سال آینده در ۶۰ تا ۷۰ درصد رشته‌ها پذیرش به صورت بدون کنکور انجام بگیرد و آموزش و پرورش در آن رشته‌ها تحت تاثیر کنکور نباشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر آموزش عالی نخبه‌گرا به آموزش عالی گسترده طی ۳۰ سال گذشته، تصریح کرد: روزگاری در کشور فقط ۱۷۰ هزار دانشجو بود اما امروز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم و جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم که این مسئله یک امتیاز است.

دانشگاه آزاد ۳۸ درصد آموزش عالی کشور را تشکیل می‌دهد/ کارآمدی و کیفیت دوای آموزش عالی

وی با بیان اینکه در گذار از آموزش عالی نخبه‌گرا به آموزش عالی گسترده ابتدا همیشه گسترش کمّی اتفاق می‌افتد، افزود: دوای امروز نظام آموزش عالی در کشور فقط کیفیت نیست بلکه کارآمدی هم دوایش است.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد ۳۸ درصد آموزش عالی کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: به‌عنوان کسی که از یک دانشگاه دولتی تراز یک وارد دانشگاه آزاد شدم، در دانشگاه آزاد با پدیده‌های بسیار کیفی و عجیبی برخورد کردم که برای خود من بسیار شگفت‌انگیز بود.

دانشگاه آزاد مقام بیستم نانو در دنیا

وی ادامه داد: گزارشی بسیار معتبر و جالب را اخیراً آمریکایی‌ها منتشر کردند که در آن در سه مقطع تاریخی از سال ۲۰۰۰ به بعد دانشگاه‌های تاثیرگذار در نانو فناوری را در جهان بررسی و اعلام کردند. طبق این گزارش قبل از ۲۰۰۰ بیست دانشگاه اول دانشگاه‌های آمریکایی هستند اما در سال ۲۰۱۵ که به‌عنوان مرحله آخر بررسی می‌کنند اعلام می‌کنند که ۱۹ دانشگاه چینی است و دانشگاه بیستم دانشگاه آزاد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار پایان‌نامه ارشد و ۱۰ هزار رساله دکتری در دانشگاه آزاد انجام می‌شود. این دانشگاه با چنین نظام متمرکزی که دارد را می‌توان به‌عنوان یک سازمان پژوهشی با ۷۰ هزار پژوهش روی چند موضوع خاص وارد کرد.

شناسایی ۴۰ چالش ملی در دانشگاه آزاد / تبدیل دانشگاه به سازمان حل مسئله

وی با اشاره به چارچوب هدفمند در دانشگاه آزاد برای حل معضلات کشور افزود: ۴۰ چالش ملی را احصا کردیم و در حال مشخص کردن نظام موضوعات اینها هستیم. تا الآن هشت مورد مشخص‌ شده که بر مبنای آنها چیزی حدود ۵ هزار زمینه پژوهشی را برای موضوعات پایان‌نامه و رساله مشخص می‌کنیم.

طهرانچی تاکید کرد: ما دانشگاه را به سازمان حل مسئله تبدیل می‌کنیم، برای هر مسئله علمی چیزی حدود ۵۰۰ تا هزار موضوع تعیین کرده‌ایم و فکر می‌کنیم این قابلیت را داشته باشیم که با چیزی حدود هزار نفر در سال به حل مسئله بپردازیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجود ۴۰ سرای نوآوری دانشگاه آزاد گفت: اشکال ما این بود که دانشگاه تا الان تنها سازمان آموزشی بود اما دنبال این هستیم که دانشگاه را به سازمان آموزشی، پژوهشی و فناوری تبدیل کنیم.

ماموریت واحد تبریز برای کار روی کفش و چرم

وی با اشاره به احصاء موضوعات ملی و منطقه‌ای در دانشگاه آزاد ادامه داد: به‌عنوان مثال به واحد تبریز دانشگاه آزاد ماموریت دادیم روی کفش و چرم کار کرده و نظام موضوعات تعیین کند، الآن قرار است آنجا سرای کفش و چرم داشته باشیم، در یزد قرار است سرای منسوجات را داشته باشیم. در تهران مثلاً موضوع حمل‌ونقل، محیط‌زیست و موضوعات ملی را دنبال کنیم.

غفلت دانشگاه از دانش مهارتی

طهرانچی با اشاره به بسترسازی برای اقتصاد دانش‌بنیان و ترویج مسئله محوری در دانشگاه آزاد تصریح کرد: تاکنون در دانشگاه‌ها بیشتر دانش تخصصی و قدری دانش اجتماعی را یاد می‌دادیم و از دانش مهارتی غافل بودیم. وقتی‌ به یک جوان یاد بدهیم در همان ابتدای راه چگونه می‌شود مسئله حل کرد، چگونه می‌شود در یک تیم قرار گرفت، چگونه می‌توان مسئله واقعی را پیدا کرد؛ مطمئن باشید این جوان بااستعداد وقتی وارد جامعه ‌شود می‌تواند خوداتکا باشد.

پتانسیل دانشگاه آزاد برای ورود به عرصه کشاورزی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در دانشگاه آزاد ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی، ۷ هزار دانشجوی کشاوری و یک هزار و ۶۸۰ استاد داریم؛ یعنی در ازای هر سه دانشجو یک استاد داریم؛ این در حالی است که ۵ میلیون نفر شغل مستقیم و مرتبط با کشاورزی دارند و آموزش کشاورزی در کشور ما به‌نوعی به بن‌بست رسیده و ناکارآمد است.

آموزش برای آموزش نخواهیم داشت

طهرانچی با تاکید بر اینکه  در دانشگاه آزاد آموزش برای آموزش نخواهیم داشت، افزود: واحدهای کوچک‌ ما در هر شهر کانون اشتغال آن شهر خواهند بود و سرمایه‌شان دیگر صرفاً برای آموزش نیست.

وی ادامه داد: وقتی به هر شهر کوچکی می‌روم، می‌بینم مسئولان آن شهر کسانی هستند که در دانشگاه آزاد درس خواندند، برایم خیلی جالب است چون این‌ها از شهر خودشان خارج نشدند، مقید بودند. پس ما توسعه هوشمند منطقه‌ای را با دانشگاه آزاد می‌توانیم رقم بزنیم.

ساماندهی توزیع اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه توزیع اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد مناسب نیست، تصریح کرد: یکی از بحث‌های بسیار جدی ما، آمایش و بهینه کردن منابع انسانی در سطح استان‌هاست. انتقال و جابه‌جایی درون استانی را به خود استان‌ها سپردیم و قرار است به‌زودی مدیران استانی دانشگاه آزاد و شورای عالی دانشگاه یک تعادل در اعضای هیات‌ علمی در سطح استان به وجود بیاورند.

وی ادامه داد: ما ۳۰ هزار عضو هیات‌ علمی و یک میلیون و ۳۲۰ هزار دانشجو داریم، یعنی نسبت یک به ۴۵ است. برای دانشگاهی مثل دانشگاه آزاد، در مرحله اول در سندهای آمایشی یک به ۵۰، یک به ۶۰ دیده شده بود، ولی نسبت ما الان بهتر از این است. نسبت‌های دانشگاه‌های پیشروی ما مثل علوم تحقیقات، تهران مرکز، تهران شمال، تهران جنوب، نجف‌آباد، خوراسگان و ...را با نسبت‌هایی شبیه نسبت‌های دانشگاه‌های دولتی قرار خواهیم داد.

جذب یک هزار عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد

طهرانچی با اشاره به فراخوان جذب هیات علمی در دانشگاه آزاد گفت: بنا داریم امسال یک هزار نفر به عنوان عضو هیات علمی جذب کنیم در کنار آن با ارتباطی که با معاونت علمی ریاست جمهوری داریم قرار است ۱۰۰ نفر از جوانان نخبه را به عنوان عضو هیات علمی جذب کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه اگر برخی از اعضای هیات علمی که به ۳۰ سال سابقه می‌رسند، مربی هستند و رکود علمی دارند، نتوانند پاسخگو باشند از دانشگاه خارج می‌شوند. البته این فقط برای کسانی است که دانشگاه را مال خود نمی‌بینند و کار علمی ندارندف طبیعتا وقتی به سن بازنشسگی برسند از دانشگاه خارج می‌شوند. فکر می‌کنیم سالی ۴۰۰ یا ۵۰۰ نفر هم نشوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما سالانه یک هزار نفر عضو هیات علمی جذب می‌کنیم  افزود: ظرفیت بیش از این نیست.

کارکنان هیچ واحدی با دیرکرد حقوق مواجه نمی‌شوند

طهرانچی در پاسخ به سئوالی درباره نگرانی کارکنان برخی واحدهای دانشگاه در خصوص مشکلات مالی گفت: دانشگاه آزاد یک ریال بودجه دولتی ندارد و همه‌ بودجه‌اش بر اساس شهریه و مقداری هم منابع دیگری که از مباحث دانش بنیان حاصل می‌شود، تامین می‌شود. بعضی واحدها با کسری منابع مواجه بودند اما قول می‌دهیم هیچ واحدی با دیرکرد حقوق مواجه نشود.

ارائه بسته‌های حمایتی به کارکنان دانشگاه آزاد/ تعدیل نیرو نداریم

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه با اشاره به یک خبر خوب برای کارکنان دانشگاه اظهار کرد: بسته حمایتی برای کارکنان در نظر گرفته شده و سعی می‌کنیم وضع معیشت کارکنان و اعضای هیات‌ علمی را رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی پیش آمده در سه ماهه سوم سال برای کارکنان بسته اول حمایتی را داریم، بسته دوم حمایتی هم برای کسانی است که حقوق پایین‌تری دارند.

طهرانچی در پاسخ به سئوالی، تعدیل نیرو در دانشگاه آزاد را رد کرد و منتفی دانست.

رئیس دانشگاه آزاد درباره همسان‌سازی حقوق اساتید دانشگاه آزاد با اساتید وزارت علوم گفت : با چارچوب‌هایی که خاص فعالیت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد است کاری خواهیم کرد که کمتر نگیرند.

تاسیس معاونت فناوری نوآوری در دانشگاه/ سرمایه‌گذاری مشترک

وی با اشاره به درآمدزایی شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: بنا داریم که یک معاونت فناوی نوآوری در دانشگاه تاسیس کنیم که به طور خاص مبحث شرکت‌های دانش‌بنیانی که جوان‌ها تشکیل می‌دهند را دنبال کند. ما با ستاد اجرایی و معاونت علمی در یک مجموعه سرمایه‌گذاری کردیم و بناست با چیزی حدود یک هزار میلیارد در بورس به عنوان یک صندوق حامی صندوق‌های علم و فناوری شروع به کار کند.

طهرانچی در ادامه با اشاره به اینکه وقتی شتاب‌دهنده و صندوق حمایتی نباشد، شرکت‌ها کاری از پیش نمی‌برند، گفت: حامیان مالی اینها را تشکیل می‌دهیم و دانشگاه را دانشگاه حل مسائل کرده و به این شرکت‌ها مدل‌های توسعه ارائه می‌کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد درباره اینکه برخی واحدهای دانشگاه آزاد برای جبران کمبود دانشجوی کارشناسی به سمت جذب بیش از حد دانشجوی دکتری رفته‌اند در حالی که زیرساخت‌های لازم را ندارند، اظهار کرد: من قبول دارم که در گذشته چنین رفتاری می‌شده و جواب هم نداده است. ما نباید کوتاه مدت نگاه کنیم. باید رشدمان در این موارد طبیعی باشد.

دنبال رشته‌های موثر و کارآمد هستیم

وی در ادامه افزود: به دنبال این هستیم که رشته‌های موثر و کارآمد داشته باشیم. فقط آموزش نیست که افراد را متوجه شما بکند، آموزش به تنهایی جذابیتش را از دست داده است. ما باید موثر بودن خود را به مردم منطقه نشان بدهیم.

استفاده از فضاهای خالی در دانشگاه

طهرانچی با اشاره به اینکه ما فضاهای بسیار زیادی داریم، اظهار کرد: حدود ۲۰ میلیون متر مکعب فضای کاربردی داریم که مقدار زیادی از آنها خالی است. اینها را باید به نوعی در تعامل با برنامه آمایش سرزمینی و با برنامه‌ریزی به جوان‌ها واگذار کنیم و باورشان کنیم. باید برای کانون‌های دانش‌بنیان زمینه ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه گسترش آموزش عالی فی نفسه بد نیست گفت: گسترش آموزش عالی که کارآمد نباشد مشکل ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ما از معدود کشورهایی هستیم که ۴۸ درصد جوان هایمان به آموزش عالی روی می‌آورند، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مستقل بمانیم به جای اینکه به منابع مالی باید به منابع انسانی تکیه کنیم. این کشور ۸۰ میلیون جمعیت دارد و اقتصادی دارد که باید آن را به گردش در آورد.

طهرانچی درباره آفات مدرک‌گرایی گفت: این مسئله مربوط به امروز نیست، از روزی که دانشگاه در این کشور آمد با نگاه مدرک‌گرایی آمد. ما باید نظام تربیت دانشجویمان را عوض کنیم.

بخش جدی از وقتم را در دانشگاه به امور تحولی اختصاص داده‌ام

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه ما به دنبال تحول در نوع آموزش عالی هستیم خاطر نشان کرد: بخش جدی از وقتم را در دانشگاه به امور تحولی اختصاص داده‌ام و امور جاری را معاونان پیش می‌برند.

شعب بین‌المللی دانشجوی ایرانی جذب نکنند

وی درباره بعد بین‌المللی دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد از معدود دانشگاه‌هایی است که شعب جدی بین‌المللی دارد؛ در افغانستان فعال هستیم و دانشجوی بین‌المللی داریم، شعبه لبنان ما فعال بود و دانشجویانش هم لبنانی بودند. تغییراتی در این بخش در یک دوره شش ماهه داریم و از آغاز سال تحصیلی کار خود را شروع می‌کنند.

طهرانچی ادامه داد: در واحد امارات مثل بقیه دانشگاه‌های ایران که متاسفانه این را به نوعی فریب برای دور زدن قوانین حساب می‌کردند دانشجوی ایرانی داریم. آنجا هم ابلاغ کردیم در آینده اجازه جذب دانشجوی ایرانی نخواهیم داد.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه در سوریه و عراق فعال خواهیم شد، گفت: مقدمات این کار در حال آماده شدن است. بنا داریم در منطقه برای دانشجویان غیرایرانی حضور داشته باشیم. تاکید می‌کنم غیر ایرانی. در داخل کشور هم ۱۰ هزار نفر غیرایرانی داریم که بناست تا حد ۲ برابر افزایش داشته‌باشیم. دانشگاه آزاد ظرفیت این را دارد که در فعالیت‌های بین‌المللی خصوصاً با رویکرد منطقه‌ای اثرگذار باشد.

وی در پایان از خانواده دانشگاه آزاد اعم از اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان درخواست کرد به سمتی حرکت کنند که در ۱۴۰۴، دانشگاه آزاد انتخاب اول داوطلبان باشد.

انتهای پیام/