عمومی | دانشگاه تهران

آیین اختتامیه هفته جهانی کارآفرینی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده کارآفرینی ، آیین اختتامیه هفته جهانی کارآفرینی با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از کارآفرینان برتر دوشنبه ۲۸ آبان ماه، توسط دانشکده کارآفرینی در سالن همایش‌های وزارت کار برگزار شد.
در این مراسم دکتر محمدرضا زالی، رئیس دانشکده کارآفرینی ضمن تبریک هفته جهانی کارآفرینی طی سخنانی گزارشی از روند ۱۱ ساله پایش کارآفرینی در ایران توسط دانشکده کارآفرینی تحت عنوان بزرگ‌ترین پروژه تخصصی کارآفرینی در دنیا ارائه داد.
وی با اشاره به نتایج حاصل از این پایش، به بالا بودن نرخ راه‌اندازی استارت‌آپ در ایران و لزوم تقویت کارآفرینی نوآورانه اشاره کرد و تنها راه اشتغال پایدار را کارآفرینی دانست.
در ادامه دکتر عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تاکید بر اینکه در این دوران از اقتصاد، نیازمند پهلوانان اقتصادی هستیم اظهار داشت: ما وظیفه داریم کمترین موانع را برای کارآفرینان و پهلوانان اقتصادی ایجاد کنیم. موانعی که از سوی کارآفرینی با آن مواجه هستیم، نشان‌دهنده تعارض بین نظام اجرایی کشور و کارآفرینی است و این تعارض را باید برطرف کرد.
در ادامه این مراسم، دکتر محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اینکه جوانان در کوره‌راه‌های کارآفرینی به مقصد رسیده‌اند، خطاب به مسئولان این وزارتخانه گفت: هرگونه سیاستگذاری در این حوزه بدون مشورت با نمایندگان کارآفرینان ممنوع است.
دکتر شریعتمداری با اشاره به اینکه فعالان عرصه کارآفرینی از دولت تسهیل‌گری و تنظیم‌گری می‌خواهند نه مداخله و سنگ‌اندازی، اظهار داشت: در عین حال که تعارض در حوزه کارآفرینی و نظام اجرایی کشور وجود دارد اما همه ما مدعی حمایت از توسعه کارآفرینی هستیم و با برگزاری همایش و جشنواره به نوعی در نظر داریم از کارآفرینان حمایت کنیم.
وی خطاب به مسئولان تصمیم‌گیر و سیاستگذار وزارت کار در حوزه کارآفرینی گفت: ممکن است به رغم یک سیاستگذاری درست، تضاد منافع بین کارآفرینان در یک عرصه وجود داشته باشد و این می‌تواند مشکل ساز شود. این تضاد منافع را می‌توانیم در برخی استارت‌آپ‌ها به ویژه استارت‌آپ‌های حمل و نقلی مشاهده کنیم.
در ادامه دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به جایگاه کارآفرینی در آینده اقتصاد جهان گفت: نظریات رشد آینده به جای آنکه صرفاً بر انباشت سرمایه، نیروی انسانی و فناوری باشد، با پارامتر کارآفرینی رقم خواهد خورد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با آنکه توجه به کارآفرینی در توسعه اقتصادی، امری درست است اما کامل نیست. محیط کسب و کار عامل بسیار تعیین کننده در توسعه اقتصادی است. توسعه اقتصادی مانند سکه‌ای است که یک طرف آن اقتصاد خرد و کلان و تجارت است و در طرف دیگر آن کارآفرینی و محیط کسب و کار.
وی افزود: در تمام کشورهایی که به توسعه رسیده‌اند، محیط کسب و کار در کنار کارآفرینی، مناسب بوده است. روابط بانکی و اداره، بروکراسی و محیط سیاسی و محیط فرهنگی که فضای کسب و کار را می‌سازند، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشورها ایفا می‌کند.
در پایان این مراسم که با برگزاری دو پنل تخصصی با حضور صاحبان استارت‌آپ‌های مطرح کشور برگزار شد، از برگزیدگان مسابقه نقاشی کارآفرینی تقدیر به عمل آمد.
هفته جهانی کارآفرینی به همت کانون دانش‌آموختگان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۲۴ تا ۲۸ آبان با برگزاری مراسم، کارگاه‌ها و سمینارهای ویژه در حوزه کارآفرینی برگزار شد.