عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

تداوم مطالعات باستان شناختی راهی فراخ در زمینه مبادلات فرهنگی

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، عمرانی در این نشست که در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و در جمع استادان پژوهشگران و دانشجویان سخن می گفت ، اظهار داشت :پژوهشها در قالب سخنرانی و پوستر بخش اعظم این راه تاریخی را شامل شده و همگی به این موضوع اذعان داشتند که راه ابریشم تنها کارکرد تجاری و اقتصادی نداشته بلکه در خلال این مبادلات بسیاری آداب ، اندیشه ها و فنون انتقال یافته است .
سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و رییس این نشست ابراز امیدواری کرد :انتشار نتایج بیش از ۳۰سخنرانی و پوستر ارایه شده در کنفرانس ضمن تعمیق مطالعات راه ابریشم بویژه در کشورهای عضو بتواند زمینه جهت دهی مطالعات بدی را مهیا سازد .
عمرانی تاکید کرد :بی تردید تداوم مطالعات باستان شناختی ، مطالعات بین رشته ای و اقدامات حفاظتی در محوطه هایی از این دست آغاز راهی فراخ در زمینه مبادلات اقتصادی ، فرهنگی دیر پا در شرق و غرب جهان محسوب شده و امید است که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بعنوان موتور محرکت مطالعاتی سازمان متبوع با همکاری های اداره کل استانی و بهره مندی از پژوهشگران و اعضای هیات علمی خود مقدمات این گونه نشست ها را فراهم کند .
در این نشست بهرام آجرلو و کریستیان هولگرفوکس باستان شناس ایرانی و آلمانی گزارشی درباره رهیافت های نوین پژوهشی در باستان شناسی و مرمت رشیدیه تبریز در قالب فصل اول پروژه بین المللی ربع رشیدی در سال ۱۳۹۶ارایه دادند .
«نقش استادان تبریز در توسعه صنعت کاشی در مسیر جاده ابریشم »موضوع دیگری بود که علی نعمتی بابا یلو به آن پرداخت .
رحیم ولایتی سرپرست فصل دوم کاوش باستان شناسی قلعه شهر تاریخی اوجان نیز گزارش درباره بررسی و مطالعه مسیر جاده ابریشم در محورهای ارتباطی شهر تاریخی –ایلخانی اوجان در آذربایجان و بر اساس پژوهش باستان شناسی ارایه داد .
مقاله تهیه شده توسط یاسر حمزوی و مهدی رازانی با عنوان «نگاهی بر معماری صخره ای آذربایجان و نو یافته های معبد صخره ای و رجودی در شهرستان مراغه نیز در این نشست ارایه شد .
بهرام آجرلو سرپرست کاوش محوطه ارگ علیشاه نیز در این نشست گزارشی با عنوان «کاوشگاه ارگ علیشاه در امتداد راه ابریشم ایلخانی » ارایه داد .
شرکت کنندگان ایرانی و خارجی در سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم از کارگاه های حفاظت و مرمت موزه آثار جهان اسلامی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و همچنین محوطه ربع رشیدی و آثار تاریخی دیگر تبریز بازدید کردند .