عمومی | دانشگاه مازندران

پنجمین دور نشست صمیمی هیات رییسه دانشگاه با اعضای هیات علمی دانشکده

در دانشکده الهیات و معارف اسلامی انجام شد:

پنجمین دور نشست صمیمی هیات رییسه دانشگاه با اعضای هیات علمی دانشکده

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، پنجمین دور نشست صمیمی هیات رییسه دانشگاه با اعضای هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، صبح روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه در دانشکده مذکور برگزار شد.

بر اساس این گزارش، دکتر سیدخلاق میرنیا رییس دانشگاه مازندران در خصوص نحوه ارتقای دانشگاه و نوع مشارکت اعضای هیات علمی، مطالبی را بیان داشت.

رییس دانشگاه مازندران در ابتدای سخنانش با ابراز علاقه مندی به دانشکده الهیات، خطاب به مسئولان و استادان حاضر در نشست گفت: شما خود بهتر از من از علاقه ام به این دانشکده باخبرید. بنده اعتقاد دارم و فکر می کنم اگر قرار است در مسایل فرهنگی دانشگاه اتفاقی بیفتد، آن اتفاق می بایست از همین جا شروع شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان مازندران در بخش دیگری از سخنانش، گریزی هم به قانون زد و گفت: اگر مصلحت جامعه و توسعه آن را می طلبیم باید در اجرای قانون اصرار داشته باشیم. هر کشوری که توسعه نیابد قطعا در اجرای قانون دچار مشکل است. معمولا ما جزء کشورهایی هستیم که در وضع کردن قانون هیچ مشکلی نداریم، اما در اجرای قوانین مشکل داریم، چون همیشه اجرای قانون را منوط به منافع اشخاص، سازمان ها و گروه ها کردیم، لذا کشورهایی که توسعه یافته اند بر مبنای اجرای صحیح قانون آرامش یافته و توسعه پیدا کرده اند.

رییس دانشگاه معین شمال کشور سپس با اشاره به قدمت ۱۱۰ ساله ایران در قانون گذاری گفت: بر اساس آمار مرکز پژوهشی مجلس شورای اسلامی، تاکنون ۱۱۰۰۰ قانون نوشتیم. این یعنی اگر قانون برای قانون اجرا شود بدون رعایت منافع هیچ کس، و چون قانون گذار، قانون را برای حفظ امنیت مردم می نویسد، پس منافع ما تامین می شود.

مسئول تشکیل اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران در بخش دیگری از سخنانش، به کتاب سال نمای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، چاپ مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: یکی از عناصر بسیار مهم امنیت ملی، بحث محیط زیست است و جالب این است که بگوییم این چیزی که امروز به عنوان امنیت ملی ایران پیش روی جمهوری اسلامی ایران است و از بمب اتم و حمله آمریکا نیز خطرناک تر است، عدم رعایت قانونی است که در سال ۱۳۰۹در مورد چاه عمیق نوشته شده است .

مدیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه استان مازندران سپس با طرح این سئوال که امنیت ملی چه ارتباطی با حفر چاه عمیق و نیمه عمیق دارد؟ گفت: اولا ایران از ۴۵ حادثه طبیعی دنیا، پتانسیل ۳۵ عنوان را داراست. در سال ۹۴ تا ۲۰ سال قبل، کلا ۱۲ حادثه فرو نشست زمین داشتیم. همین الان بخشی از زمین دشت ورامین پایین رفته است. در سال ۹۵ این تعداد به ۴۳ مورد رسید. تمام دشت های اصلی ایران مثل کرمان، اصفهان، یزد، شیراز، تبریز و ... به جز مازندران فرو نشست داشته اند. متوسط فرو نشست دنیا که بالاترین آن مکزیک است، ۳۲ سانتی متر در سال پایین می رود. ولی دشت تهران در سال، ۳۶ سانتی متر پایین می رود.

دکتر میرنیا ادامه داد: اگر بعد از ۴ سال، زمین دشت تهران ۱ متر پایین برود، کدام یک از تاسیسات می تواند دوام آورد. و کدام بمب اتم می تواند به این میزان، سرزمینی را ویران کند. نابودی خیلی محترمانه ای است. هیچ کس هم دخالتی نداشت. ما خودمان این کار را کردیم. مقصر خود ما هستیم. مگر پدران مان به ما هشدار نداده بودند. در سال ۱۳۰۹ به ما هشدار دادند ما به هشدار آنها توجه نکردیم. از بین ۶۰۰ هزار حلقه چاه حفر شده در ایران ۳۵۰ هزار غیرقانونی است. دلیل فرو نشست معلوم است که چنانچه آب را، از زیر زمین، بالا بکشیم، زمین پوک می شود.

رییس دانشگاه جامع استان با طرح این سئوال که چرا زمین ما به چوب خشک تبدیل شده است؟ پاسخ داد: دلیل آن روشن است. چون قانون را اجرا نکردیم. وقتی در باب آب و خاک، قانون را اجرا نکردیم، سرنوشت ما اینگونه شد. اگر در بقیه مسایل آموزشی، پژوهشی، اخلاقی، فرهنگی و .... رعایت قانون را نکنیم، سرنوشت آینده ما همانی می شود که دوستان نگرانی و دغدغه دارند. اگر کسی دنبال اجرای قانون بوده، مورد تهمت و فشار قرار گرفت و توبیخ و توهین و تنبیه شد. اگر قرار است کشور ما به توسعه برسد هیچ راهی جز اجرای قانون نداریم.

رییس دانشگاه منتخب استان سپس گریزی به تقلب زد و ضمن ناپسند و زشت خواندن آن، گفت: جامعه پیشرفته برای خودش تقلب نمی پسندد، آنها برای خودشان حد و مرزی قایلند. بنده معتقدم اگر قرار است یک روز دانشگاه پیشرفت کند و توسعه یابد و اگر قرار است ما روزی به دانشگاه های سطح یک کشور برسیم، فقط باید در اجرای قانون دقت کنیم و دقیق باشیم و تخلف را از هیچ کس حتی برادر خود نپذیریم. اگر ما بتوانیم نسل خود را تربیت کنیم، برنده ایم. ولی اگر نسلی تربیت کنیم که تقلب را نوعی زرنگی به حساب آورند، ما به وظیفه خود و شان معلمی عمل نکرده ایم. به خدا قسم این مالی که از این قبل به دست مان می رسد، حرام است.

دکتر میرنیا در ادامه سخنانش خطاب به اعضای هیات علمی حاضر در نشست بیان کرد: من خواهشم این است که به عنوان یک معلم، این اتفاق را از همین دانشکده آغاز کنید وگرنه این مهم در هیچ جای دیگری اتفاق نمی افتد. اگر از همین دانشکده آغاز کنیم و به اجرای قانون اصرار ورزیم، بعد از ۱۰ سال دانشکده ما می شود دانشگاه بسیار خوب، قانون مدار، قانون گرا و توسعه مدار، بدون حب و بغض. من تا به امروز که ۳۵ سال است کار می کنم برای هیچ کس، حکم از روی هوا و هوس صادر نکردم حتی اگر به ضررم باشد، این حکم را نمی دهم.

رییس دانشگاه مازندران در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: اگر خودمان و دانشجویانی که پای درس ما می نشینند را این گونه تربیت کنیم حتما موفق خواهیم شد. در غیر این صورت، فایده ای ندارد.

تصاویر بیشتر

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی