عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

اعلام نتایج رتبه بندی ۲۰۱۹ دانشگاه های جهان بر اساس ۱۱ رشته توسط موسسه تایمز

اعلام نتایج رتبه بندی ۲۰۱۹ دانشگاه های جهان بر اساس ۱۱ رشته توسط موسسه تایمز


دانشگاه علم و صنعت ایران بر اساس آخرین رتبه بندی موسسه تایمز، در رده سوم مشترک دانشگاههای کشور در رشته علوم فیزیک قرار گرفته است.
به گزارش معاونت بین الملل دانشگاه، پیرو اعلام رتبه‌ بندی جهانی موسسه تایمز ۲۰۱۹ که در تاریخ ۴ مهر ماه ۱۳۹۷ (مطابق با ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸) اعلام گردید، موسسه فوق‌الذکر در مراحل مختلف در حال اعلام رتبه دانشگاهها بر اساس ۱۱ شاخه کلی می‌باشد. این رشته‌ ها شامل، علوم اجتماعی، اقتصاد و کسب و کار، آموزش، حقوق، هنر و علوم انسانی، علوم زیستی، علوم فیزیک، روانشناسی، علوم بالینی و بهداشت، مهندسی و فناوری و علوم کامپیوتر می باشد.
رتبه ‌بندی موضوعی، بر اساس دانشگاه‌ های شرکت ‌کننده در رتبه بندی بر حسب رشته ‌های موجود و مرتبطی که اعلام و بر اساس آن آمار و اطلاعات ارائه می شود، انجام می‌گیرد.
بر همین اساس با توجه به اعلام موسسه تایمز، دانشگاه علم و صنعت ایران در رتبه ‌بندی تایمز ۲۰۱۹ بر اساس رشته ( (World University Rankings ۲۰۱۹ by Subject ، در رشته علوم فیزیک (Physical Sciences) بین ۹۳۶ دانشگاه برتر جهان در این رشته، رتبه ۶۰۰-۵۰۱ را کسب نموده است.
علوم فیزیک یا Physical Sciences شامل رشته‌ های فیزیک، شیمی، ریاضی، زمین شناسی، و علوم زمین و دریایی است. بر اساس این رتبه بندی در بین دانشگاههای ایران، دانشگاه علم و صنعت ایران در رده سوم مشترک قرار گرفته است.
شایان ذکر است بر طبق متدولوژی رتبه بندی دانشگاهها بر اساس رشته توسط تایمز، این موسسه همان شاخص های خود در رتبه بندی کلی دانشگاه های جهان (آموزش، پژوهش، استنادات، وجهه بین المللی، درآمد صنعتی) را در نظر می گیرد ولی امتیازات اختصاص یافته به بعضی شاخص ها متفاوت از رتبه بندی کلی می باشد. به طور مثال استنادات در رتبه بندی بر اساس رشته علوم فیزیک بیشتر از وزن این شاخص در رتبه بندی کلی است.
دو معیار دیگر یعنی تولیدات علمی و تعداد اعضای هیات علمی نیز برای راه یافتن دانشگاههای جهان در رتبه بندی تایمز بر اساس رشته علوم فیزیک توسط موسسه تایمز در نظر گرفته می شود. بدین ترتیب در رتبه بندی ۲۰۱۹، شرط قرار گرفتن دانشگاهها در فهرست دانشگاه های رتبه بندی شده توسط این موسسه در رشته علوم فیزیک، داشتن ۵۰۰ مقاله در پنج سال گذشته می باشد. (این رقم برای قرارگرفتن در رتبه بندی کلی تعداد ۱۰۰۰ مقاله است). همچنین شرط دیگر برای دانشگاه ها داشتن حداقل ۵۰ عضو هیات علمی در رشته علوم فیزیک و یا  ۵ درصد نسبت به تعداد کل اعضای هیات علمی دانشگاه می باشد.
شایان ذکر است نتایج رتبه بندی تایمز ۲۰۱۹، در رشته ‌های مهندسی و فناوری و علوم کامپیوتر در هفته ‌های آتی توسط موسسه تایمز اعلام می‌گردد.
http://Sapp.ir/iust_iran