عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

اعتراض جهانی علیه سلوک و رفتار ترامپ به‌مرورزمان در حال شکل‌گیری است

دکتر سید هادی سید افقهی در نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: آمریکا با به‌کارگیری داعش در کشورهای عراق و سوریه قصد سرنگونی آن‌ها را داشت که با شکست مفتضحانه روبرو شد.
وی با طرح بحث مربوط به راهبرد آمریکا در منطقه ایران و اشکال حضور آن کشور در منطقه خاورمیانه تصریح کرد: آمریکا اکنون بحث بمباران‌های یمن و نیز تجزیه و تحول در بخشی از شمال غرب و جنوب شرق کشورمان و کشورهای غرب آسیا را در برنامه خود دارند و معتقدند که هر کشور باید برحسب فراخور و استعداد و بسترهایی که برای تقسیم فراهم است، تجزیه و متحول گردند.
کاردار سابق ایران در لبنان اظهار داشت: بحث تجزیه کردستان عراق به کردستان آزاد و ایجاد درگیری در مناطق شمال شرق کشور مثل ایران، عراق، سوریه، ترکیه به جهت این موضوع و نیز درگیری در جنوب شرق که آمریکا درصدد ایجاد و تحول و رویکرد جدید در این مناطق است، از دلایل راهبردهای جدید رئیس‌جمهور آمریکا می‌باشد.
کارشناس و تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه گفت: راهبرد کلی آمریکا در منطقه و تا حدی در سطح جهان در دو خط قرمز استوار است، خط قرمز شعاری است که روسای جمهور سابق آمریکا عمل می‌کردند ولی اظهار نمی‌کردند که همان بحث آمریکا اول بود که اکنون رئیس‌جمهور جدید آمریکا در شعارها و نطق‌های انتخاباتی‌اش واضح و راسخ به بیان آمریکا اول پرداخته است.
دکتر سید هادی سید افقهی بیان کرد: بعد که به‌مرورزمان سلوک رئیس‌جمهور جدید آمریکا با دقت پیگیری شد معلوم گردید ایشان مساله آمریکا اول را، نه به معنای دلسوزی و تلاش برای جلب منافع آمریکا مترصد است انجام دهد، بلکه واژه آمریکا اول را یعنی آمریکا فوق قانون و سازمان‌های بین‌المللی و معاهدات و مواضع بین‌المللی می‌داند.
وی با اشاره به اینکه برای مذاکره و ارتباط با آمریکا هیچ اعتمادی وجود ندارد افزود: همه شاهدیم که رئیس‌جمهور جدید آمریکا (ترامپ) تعهد بین‌المللی برجام را پاره کرد و رسماً اعلام کرد که این توافق را قبول ندارد و اگر ایران مایل به برقراری ارتباط و مذاکره جدید باشد باید دوازده شرط ایالات‌متحده آمریکا را بپذیرد و بعداً پای میز مذاکره بنشیند.
کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی و خاورمیانه افزود: این موضوع باعث خشم و عکس‌العمل مسئولین اجرایی و امور خارجه کشورمان شد و نیز دیگر کشورهای اروپایی و غیره نسبت به این مساله برجام اعتراضاتی را به رئیس‌جمهور آمریکا وارد کردند و اکنون نیز اعتراض جهانی علیه سلوک و رفتار ترامپ به‌مرورزمان در حال شکل‌گیری است که مقام معظم رهبری این موضوع را به‌عنوان افول آمریکا نام بردند.
نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و با سخنرانی دکتر سید هادی سید افقهی کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی و خاورمیانه و کاردار سابق ایران در لبنان و با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با موضوع بررسی تحولات منطقه با رویکرد آمریکا در سالن ابن‌سینای این دانشگاه برگزار شد.
انتهای پیام/م.غ ۱۰۲۳